Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Capritxos alimentaris dels pares, mals hàbits per als nens

La clau per a la bona educació alimentària dels nens és no ajustar la seva dieta segons els gustos propis per no córrer el risc de contagiar mals hàbits

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 20deOctubrede2011
Img padre hijo Imatge: Myrrien

Incloure novetats en la dieta dels nens és bàsic però difícil i, per aconseguir l’èxit, s’aconsella fer fins a deu intents amb cada aliment abans de descartar la possibilitat d’ometre-ho. Però sobretot, és clau no deixar-se guiar pels gustos propis dels pares i córrer el risc de contagiar mals hàbits. La resistència dels més petits a provar sabors i textures noves és normal. No sempre es vol abandonar el conegut i no sempre la primera vegada que es prova un nou aliment agrada. A més, el primer any de vida, quan es comença a ampliar el menú, també és el moment en què l’apetit es redueix, ja que els requeriments nutritius són menors. Són mesos delicats però molt importants, l’èxit dels quals dependrà en gran mesura dels progenitors. Als tres anys, s’haurà d’haver exposat al nen a la gran majoria d’aliments.

Img padre
Imatge: Myrrien

Ensenyar a menjar de tot és una gran lliçó que s’ofereix als fills i una manera de prevenir l’obesitat infantil, ja que els aliments rebutjats són sovint els més sans i, en massa ocasions, se substitueixen per opcions més calòriques. Per contra, el nen que menja de tot s’alia amb pautes saludables i pot gaudir d’un ampli ventall de possibilitats. Aquesta oportunitat de convertir-se en un bon menjador ho és per a tota la família, ja que el moment d’ensenyar pot aprofitar-se pels pares per reaprender.

Ensenyar i aprendre a menjar, els pares i els fills

El moment d’ensenyar pot aprofitar-se pels pares per reaprender

Haver de plantejar-se l’alimentació infantil és una ocasió per reflexionar sobre el menú dels adults. S’ha de tenir present que cal estar disposat a qüestionar-se gustos i manies. Conforme es creix, s’adopten hàbits i es reafirmen capritxos. Quan s’és pare, a més, aquestes pautes són exemplificants, per la qual cosa s’ha d’estar atent. Desdejunar malament, o no fer-ho, és la pitjor lliçó que pot rebre un fill.

Per contra, si es comparteix una peça de fruita, es nomena als petits encarregats de fer les torrades i s’apura la llet amb cafè, mel o cacao, es compleix la teoria dels gots comunicants: el que és bé para mi, ho és per a tu. El mateix ocorre amb el sopar: si el nen veu que els seus pares se sentin en la taula i conformen l’últim menjar amb una ració de verdura, una ració de cereals (arròs, pasta, sopa, cuscús) i, si fes mancada, una porció de proteïna (ous, peix), acabat amb una peça de fruita, així actuarà ell mateix.

Provar fins a deu vegades cada aliment i al seu moment

La primera vegada que un nen prova unes natilles és difícil que les rebutgi. El sabor dolç és el més primari i des de petit s’ha familiaritzat amb ell: la llet, també la materna, és rica en lactosa, és a dir, en sucre. No obstant això, la primera vegada que ingereix verdures és fàcil que mostri resistència: el sabor és estrany i aliè, a pesar que la lactància materna facilita que el nen hagi provat de manera subtil sabors que la mare ingereix. Conforme s’acostuma el paladar, s’admet el nou, i fins i tot, es recorden sabors lactants. Per això, alguns estudis apunten al fet que l’alimentació de la mare lactant condicionarà els gustos futurs del nen.

Convé intentar fins a deu vegades que un aliment rebutjat s’admeti. De diferents maneres, en diferents moments, mai mitjançant l’obligació, però sí amb insistència, i per descomptat, mai com a substitució d’un plat per un altre que agrada més. L’acceptació s’ha d’aconseguir amb tots els aliments. Mai cal descartar cap perquè llavors es qüestiona la norma que tots són vàlids. Mai cal renunciar a un aliment i, si ben alguns són més primerencs, uns altres es poden deixar per més endavant. Cuesta admetre els espàrrecs, igual que les verdures crues com el tomàquet o els enciams, per la qual cosa es pot endarrerir el moment d’incloure-les, però no oblidar-les. Als tres anys, el nen ha d’haver provat de tot.

Accions que reforcen, accions que enganyen

Hi ha fórmules que reforcen l’objectiu d’ensenyar a menjar. Si s’és conscient que els llegums han d’estar presents en la dieta infantil, es pot recórrer a diferents combinacions, però mai renunciar a elles. Els cigrons poden acompanyar a la sopa, les llenties estar barrejades amb arròs, les mongetes vermelles decorades amb pernil i les blanques amb verdures, però mai hi ha raó perquè desapareguin de la taula. Igual succeeix amb les verdures. Si és necessari, es poden unir les penques de bleda al formatge i al pernil o cobrir els espinacs amb beixamel.

Amb les fruites, a més de triar les millors, més saboroses i de temporada, cal insistir que són saboroses i concebre-les com un aperitiu llaminer. Tampoc convé azucarar el iogurt perquè sàpiga més ric, ja que així solament s’aconsegueix enganyar per una estona o en un moment. Mai cal jutjar l’aliment i menys adjectivar-ho de manera negativa. Això s’aprofitarà per rebutjar aquest o uns altres.

UN BON MENJADOR

És possible aconseguir que un nen mengi de tot. Fins i tot és possible reeducar a un mal menjador i convertir-li en bo. Però no és fàcil. És necessari esforçar-se, requereix temps i tolerància. Més val no prohibir aliments insans i fer buit als sans. Si es rebutgen alguns de manera sistemàtica, de gens serveixen els crits, els empipaments o els càstigs. Cal tenir coherència i els pares han de menjar el mateix que es dona al nen. Si no s’aconsegueix, es retira el plat una vegada finalitzat el temps acordat i se li presenta en el proper menjar.

No té sentit fer xantatge, “comprar” o castigar al nen per aconseguir que coma. Els nens que mengen menys en un menjar, sovint, ho compensen en menjar més en la següent. Així es convencen que alimentar-se com s’ha d’és una obligació. Agradi o no agradi.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions