Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Carn vermella o carn blanca: quin és millor i per què?

El contingut nutricional de la carn varia segons l'animal d'origen, però també depèn de la part d'animal que es consumeix

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 03 de Març de 2017

En una societat en la qual abunden malalties com la hipercolesterolemia, la hipertensió, l’obesitat i el càncer, avui dia existeix gran preocupació pel consum de carns i aliments proteics en general. S’ingereixen massa aliments proteics o mancada proteïna en la dieta? Es menja carn a l’excés? És millor la carn vermella o la carn blanca? Quins beneficis aporta cadascuna d’elles? El següent article respon a aquestes preguntes i es recorda quin és la carn més recomanable i les pautes de consum entorn d’ella.

Imatge: karammiri

Consum de proteïnes: més del necessari

No hi ha dubte alguna per als dietistes-nutricionistes: en la nostra societat es prenen més proteïnes de les quals es necessiten. Múltiples estudis mostren que el consum mitjà de proteïnes de la població espanyola excedeix les recomanacions, tant si s'usen les Ingestes Dietètiques de Referència per a la població espanyola, les aconsellades per l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), com les Dietary Reference Intakes (DRI) d'Estats Units.

En general, el consum proteic ve determinat per la ingesta de carns, embotits i altres derivats, peixos i mariscs; en menor grau, ous i derivats i làctics i derivats; i, en últim lloc, fonts proteïques d'origen vegetal com els llegums i la fruita seca. Així que, de nou, hi ha consens: per a la majoria dels dietistes-nutricionistes, existeix un superàvit d'aliments com les carns, les carns processades i els embotits en la dieta.

Carns vermelles i carns blanques

Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), s'entén per carn vermella tota la carn muscular dels mamífers, de manera que s'inclouen en aquesta definició la carn de cap de bestiar (vaca), vedella, porc, be, cavall i cabra. Així doncs, la carn de porc és considerada per l'OMS com a carn vermella. En canvi, quan es parla de carn blanca, s'engloben en aquest grup les carns d'aus, com el pollastre i el gall dindi, i també el conill.

Alguna cosa que no tothom sap és que el contingut nutricional d'aquestes carns varia segons l'animal d'origen, però també depèn de la part d'animal que es consumeix.

Imatge: CONSUMER EROSKI

Com pot veure's, no totes les carns vermelles ni totes les carns blanques són iguals. No obstant això, sí existeix cert patró: en general, les carns vermelles són més calòriques i posseeixen un major contingut en greix, encara que variable segons l'animal i la zona muscular concreta. Un exemple: observi's el contingut en greix de la major part de les carns de porc, en comparació del del rellom de porc o de vedella. Les carns blanques, en general, mostren un contingut en greix moderat. El seu contingut proteic és variable, però totes elles són excel·lents fonts proteïques.

Quina carn és més recomanable i quanta s'ha de consumir?

Tal com es comenta al principi d'aquest article, en opinió dels experts, caldria reduir el consum de proteïnes d'origen animal posat que ens excedim en la seva ingesta. Això provoca, alhora, una disminució de la presència d'altres aliments altament aconsellats com a fruites, verdures, hortalisses, llegums i fruita seca. Així, la recomanació número 1 és que s'ha de disminuir el consum de carns, tant blanques com a vermelles.

No cal oblidar, a més, que en 2015 l'OMS ja ens va posar en alerta sobre el consum de carns vermelles i carns processades. En concret, l'Organització Mundial de la Salut va observar que la ingesta de carn vermella es classifica com probablement carcinógeno per als humans basant-se en evidència limitada; mentre que la carn processada es classifica com carcinógena per als humans, basant-se en evidència suficient. Aquestes associacions es van contemplar, sobretot, amb el càncer colorrectal.

Encara que l'OMS declara no ser l'autoritat competent per emetre recomanacions sobre el consum de carn vermella i carns processades, sí recorda que davant aquestes troballes és aconsellable moderar la ingesta de carns vermelles i processades; un advertiment que venen donant des de fa temps els dietistes-nutricionistes. Per tant, la recomanació número 2 és que s'ha de moderar el consum de carn vermella i carns processades; és a dir, carn que ha estat transformada a través de la salazón, el guarit, la fermentació, el fumat o altres processos per millorar el seu sabor o la seva conservació (com frankfurters, pernil, salsitxes, carn en conserva, etc.).

En síntesi, una bona recomanació sobre el consum de carns seria incloure-les un màxim de 3 a 4 racions setmanals (una ració de carn és de 100-125 g, pes net), prioritzant les parts magres i moderant la presa de carns vermelles. La ingesta de carns processades hauria de ser limitada, ja que hi ha suficient evidència de carcinogenicidad en humans. Sempre serà aconsellable acompanyar cada menjar amb abundants aliments d'origen vegetal com a fruita, verdures o hortalisses, llegums o fruita seca.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte