Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Còctels de fruites i hortalisses per a l’estiu

La concentració en antioxidants i vitamines els fa idonis per a la nutrició de les zones corporals més exposades als rajos ultraviolat, com la pell i els ulls

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deJunyde2010
Img batido fresa Imatge: S. Schleicher

La temporada estiuenca és el moment idoni per degustar barreges de fruites en sucs, batuts i granissats. La fi és múltiple: proveir al cos de nutrients saludables i protectors de les radiacions solars, hidratar a l’organisme i procurar el consum d’aliments saludables en substitució d’altres begudes més insanes. A més, segons la barreja d’hortalisses i/o fruites, s’elaboren receptes amb finalitats terapèutiques per a diferents malestars i dolències, des de sequedat de la pell a la depuració de la sang, que enforteix les defenses enfront d’infeccions o refredats.

Còctels multivitamínicos

Durant els mesos d’estiu, la naturalesa assorteix d’aliments de temporada òptims en la seva composició química per a la nutrició de l’organisme en el llarg període d’exposició al sol. Són les fruites i les hortalisses més colorides, com a síndria, cireres, préssecs i prunes vermelles, pastanagues, tomàquets, remolatxa, pebrots (vermells, verds i grocs), bledes verdes i pèsols frescos. Aquests aliments es triaran per sobre de la resta per a l’elaboració de barreges en forma de sucs, liquats, batuts o cremes.

La concentració en antioxidants i en varietat de vitamines (A, C, I) explica que la combinació d’aquests aliments frescos, recentment recol·lectats, sigui molt interessant per a la nutrició dels òrgans que més sofreixen en aquesta temporada de l’any. Les radiacions solars incideixen de manera especial sobre les parts del cos més exposades, com són la pell i els ulls. La vitamina A serveix per a la regeneració de teixits i mucoses, millora la sequedat de la pell i dels ulls.

Els abundants antioxidants d’aquests vegetals colorits exerceixen el seu paper en frenar l’acció nociva dels radicals lliures dels rajos ultraviolat (UV) sobre les cèl·lules de la pell, en prevenir taques i, fins i tot, trastorns majors com el melanoma, el càncer de pell més agressiu.

Amb una seleccionada miscel·lània d’hortalisses, amb el tomàquet com a protagonista, sorgeixen receptes tan refrescants com la sopa de tomàquet aromatizada amb pebres variats, la sopa freda amb pebrot vermell, amb gambetes salteados o amb mongetes verdes. Aquesta hortalissa estiuenca és imprescindible per elaborar el tradicional gaspatxo que, a més, barreja pebrot verd i cogombre. Gens té a veure amb l’original gaspatxo d’enciam o amb l’elaborat amb fruites vermelles com la síndria. Aquesta fruita dolça i composta bàsicament per aigua serveix d’element principal per elaborar deliciosos sucs com el de síndria i taronja o de pinya.

Altres fruites vermelles, les maduixes, són idònies per elaborar liquats pel seu contrapunt agridulce, com el suc de maduixes amb taronja, kiwis o la barreja amb prunes vermelles. Les vitamines antioxidants de la taronja se sumen a compostos amb similar funció abundants en els gerds i cireres i en la magrana. Encara que aquesta última no és un aliment de temporada, el seu suc és ric en polifenoles, potents antioxidants.

A més dels sucs, altres formes d’elaboració i presentació de les fruites fresques passen per les macedònies, les broquetes o els granissats com el de síndria i llimona, de préssec, de pinya o de cireres, que queden deliciosos sense necessitat d’afegir sucres.

Aquestes saludables i refrescants receptes estiuenques són l’equivalent natural als suplements de beta-caroteno (provitamina A). A ells recorren moltes persones per accelerar el bronzejat, amb el valor afegit de no tenir efectes secundaris ni contraindicacions. El còctel de nutrients serveix per activar el sistema circulatori, que a més de depurar la sang i facilitar l’eliminació de toxines i substàncies de deixalla metabòlica, enforteix les defenses enfront d’infeccions i refredats.

EN LA SEVA JUSTA MESURA

En utilitzar diverses fruites o hortalisses en la seva elaboració, el valor nutricional dels sucs vegetals, i sobretot antioxidant, és major. Està reconeguda la sinergia de diferents nutrients quan coincideixen de manera natural, com és el cas de l’àcid cítric que potencia l’acció de la vitamina C, o la suma antioxidant de la combinació de vitamines A, C i I. Però juntament amb aquests nutrients protectors, també es duplica o triplica la quantitat de sucres i, per tant, el seu valor energètic.

S’ha comprovat que el consum de begudes ensucrades entre hores, entre elles els sucs de fruites, no és un bon hàbit. L’Associació Americana de Dietistes (ADA), al capdavant d’un conjunt d’institucions sanitàries americanes, adverteix del risc de sobrepès dels nens que tenen costum de prendre begudes ensucrades fos dels menjars. Aquest tipus de begudes, especialment els refrescs, podrien ser un factor clau en l’obesitat donat el seu alt contingut en sucre i la seva baixa capacitat de sacietat, que facilita que no es compensi aquest consum en reduir la ingesta en el següent menjar.

Per aquest motiu, es recomana no beure més d’un suc per dia i alternar el seu consum amb barreges de fruites i hortalisses senceres o en trossos, a més de prendre’ls amb un menjar i no sempre entre hores. Però amb els sucs de fruites cal tenir una altra precaució i és que, segons la seva naturalesa i el moment en el qual es consumen, poden interaccionar amb determinats medicaments. És el cas del suc de pinya i determinats fàrmacs anticoagulants o dels sucs de poma, taronja i aranja amb determinats fàrmacs antihistamínics, cardioprotectores o antibiòtics.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions