Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cereals de desdejuni: com triar els més sans

L'addició de sucre, olis vegetals i sal fan dels cereals de desdejuni uns productes més saborosos i cruixents, però menys sans per a un consum diari

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 05deJuliolde2002
Img cereales desayuno mas sanos hd Imatge: studioM

Als cereals de desdejuni se’ls adjudica la qualitat de ser aliments capaços de millorar l’estat nutritiu i de salut dels qui els consumeixen, però el seu valor nutricional, en essència saludable, es desvirtua quan el resultat és un producte ensucrat, massa salat o amb greixos insans com les saturades i, pitjor encara, els greixos trans. Per això és fonamental llegir amb atenció tant l’etiquetatge nutricional com la llista d’ingredients, on es pot apreciar a cop de vista la diferència entre un cereal de desdejuni saborós i un altre similar però més saludable, més natural, amb menys sucre o sense sal afegida. El següent article repassa les claus per a encertar amb l’elecció.

Img cereales desayuno mas sanos
Imatge: studioM

Els cereals de desdejuni són la versió moderna de les sopes de pa que mullaven les àvies en la llet per a desdejunar. En origen eren una cosa tan simple com cereals bullits i torrats amb formes diferents, però ara s’han convertit en un aliment que és vehicle de diversitat de nutrients. L’objectiu de la indústria és tractar que el consumidor s’habituï a menjar cereals de desdejuni per tres raons principals: el seu sabor i textura; resulta senzill ingerir en el primer menjar del dia parteix dels nutrients diaris que es necessiten -en estar la majoria de cereals enriquits en vitamines i minerals, i alguns, en fibra-; i en el cos es noten els efectes del seu valor nutricional (energia, fibra). En l’actualitat, hi ha tantes classes de cereals de desdejuni, que encertar en la mena de cereals que es consumeix de manera quotidiana és una qüestió important, fins al punt que es tradueix a tenir un bon o un mal hàbit en desdejunar .

Nutrients en el punt de mira

Img cereales desayuno uso
Imatge: Shaiith79

L’ingredient elemental en els cereals de desdejuni, que defineix el seu caràcter energètic i el seu valor nutritiu, és el cereal o la mescla de varis. La majoria de les mostres s’obtenen a partir de diversos grans de cereal, en major mesura de blat, blat de moro i arròs, solos o barrejats i, a vegades, de la mescla de farines (blat de moro, arròs, civada i blat).

En essència, en el seu estat més natural i menys processament, els cereals de desdejuni constitueixen una font excel·lent d’hidrats de carboni complexos, elements que es reivindiquen com els nutrients per excel·lència per a començar el dia amb energia. No obstant això, l’addició d’edulcorants (sucre, xarop de glucosa, fructosa, xocolata o mel), olis vegetals i sal, per a fer-los més saborosos i cruixents, en particular perquè agradin més als nens, desvirtua el valor dietètic d’aquest aliment cap a un producte dolç, menys autèntic i prescindible per a un consum diari.

Per això és fonamental llegir amb atenció l’etiquetatge nutricional i la llista d’ingredients, on es pot destriar d’un cop d’ull ràpid entre un producte saborós i un altre similar, però més saludable.

  • Menys sucres afegits, més salut. Si el cereal de desdejuni està ensucrat, el propi seria que el fabricant indiqués en l’etiquetatge nutricional la quantitat de sucres del total d’hidrats de carboni, amb la finalitat que el consumidor sigui coneixedor d’aquestes dades i no sols de l’aportació energètica del producte, ja que pot haver-hi sorpreses. S’ha donat el cas de dues marques de cereals amb les mateixes calories, però amb una diferència substancial en el contingut de sucres: una d’elles (la menys saludable) amb el doble de sucre afegit que l’altra, en substitució dels hidrats de carboni complexos.

    En una dieta de 1.800 quilocalories per a nens de 5 a 10 anys, es recomana que l’aportació de sucre oscil·li entre el 10% i el 18%, la qual cosa suposa consumir entre 180 i 340 kcal respecte del total del valor energètic, la qual cosa equival a un mínim de 45 g de sucres i un màxim de 85 g. Aquest seria el rang acceptable de sucres que s’haurien de prendre en tot el dia. La ració de 30 g d’algunes marques de cereals infantils (els més ensucrats) proporciona 13 g de sucres, el 15% del sucre màxim que el petit requereix per a tot el dia. A aquesta quantitat caldria sumar el sucre o el cacau que s’afegeix a la llet i altres dolços que ingereix el menor en el desdejuni.

    Convé, per tant, triar els cereals al natural o els menys ensucrats. Més encara per als nens, que eduquen el seu sentit del gust en aquesta etapa i que, amb la varietat i quantitat d’aliments dolços que mengen diàriament, no és difícil que superin la dosi recomanada de sucres.

  • Quanta sal tenen? Entre els aspectes negatius en algunes varietats de cereals de desdejuni destaca el seu contingut en sodi per sobre del desitjable. La sal o els additius salats s’empren en l’elaboració dels cereals, tant per a donar-los sabor com per a aconseguir i mantenir la textura cruixent. La informació sobre el contingut en sodi/surt en aquests aliments resulta útil per al consumidor, ja que li permet triar amb coneixement l’aliment més convenient per a la seva salut. L’OMS recomana que els menors no prenguin més de 4 g de sal al dia (equival a 1,4 g de sodi o 1.400 mil·ligrams).

    Ja l’any 2000, l’Estudi enKid sobre hàbits alimentaris de la població infantil i juvenil espanyola va revelar que els cereals de desdejuni suposaven el 5,6% del sodi consumit per aquest grup. Una anàlisi posterior realitzada per EROSKI CONSUMER (2008) va constatar l’augment de la sal afegida a aquests productes: una ració de 30 g dels cereals infantils més salats aportava entre 150 i 190 mg de sodi, el 10% del total de sodi que l’organisme del nen precisa cada dia.

    Acostumar-se des de petits a sabors més naturals és un bon hàbit que redunda no sols a poder apreciar amb més gust el sabor natural dels aliments, sinó en un model d’hàbits de prevenció de malalties cardiovasculars. Sobre aquest tema, val la pena llegir l’estudi ALADINO, realitzat en 2011, per a la prevenció de l’obesitat infantil.

  • Greixos: totals, saturades i trans. L’aportació de greixos dels cereals no és molt cridanera en comparació amb altres productes habituals del desdejuni, com les magdalenes, la brioixeria o els greixos d’untar (mantega o margarina). No obstant això, hi ha diferència entre uns productes i uns altres. Alguns tenen fins a vuit vegades més grassa (8%), a propòsit dels ingredients afegits (olis vegetals, cacau, xocolata, fruita seca…) i no de la mena de cereal. Els cereals amb greixos afegits guanyen en sabor i en textura, però perden la seva qualitat d’aliment saludable, sobretot si els greixos són saturats i, pitjor encara, si són greixos trans. Aquesta última dada s’identifica si entre els ingredients s’afegeixen “olis vegetals parcialment hidrogenats”.

L’aposta hauria d’anar encaminada cap a l’elecció de cereals de desdejuni més saludables, amb menys sucre, sal i greixos i més fibra i vitamines. Com va demostrar en 2008 el tast realitzat per EROSKI CONSUMER per a l’anàlisi comparativa d’11 mostres de tres varietats de cereals de desdejuni més consumides entre la població infantil (ensucrats, chocolateados i amb mel), els nens no aprecien la diferència entre els cereals de desdejuni més saludables i els altres: els agraden igual uns que uns altres.

Desdejuni sa i apetitós

Img muesli fresas
Imatge: olhaafanasieva

Un desdejuni equilibrat contribueix a un repartiment més harmoniós de la ingesta d’energia al llarg del matí, al mateix temps que proporciona una ració de seguretat per a molts nutrients, en particular, vitamines i minerals. La qualitat nutricional dels desdejunis millora si aquests són variats i alternen els aliments, sempre que la base la constitueixin els rics en hidrats de carboni complexos. És el cas dels cereals més naturals i sense ensucrar, el musli, el pa integral, l’arròs amb llet, els bescuits casolans o artesans o les galetes integrals.

Els cereals de desdejuni tenen un valor afegit sobre la resta de propostes, ja que aporten una major varietat i quantitat de nutrients reguladors, atès que la majoria estan fortificats amb varietat de vitamines i minerals (vitamines B1, B2, B3, B6, folatos, B12, vitamina D, ferro, calci). Si és així, una ració de 30 g de cereals cobreix la quarta part de la quantitat diària orientativa (CDO) de molts d’aquests nutrients.

Aquest és una dada interessant per a la dieta infantil, perquè els cereals poden ajudar els nens a cobrir una part de les necessitats nutritives de vitamines i minerals en etapes de creixement i desenvolupament. No obstant això, aquest valor extra es desvirtua si els cereals de desdejuni triats són massa ensucrats, tenen grasses o porten sal. Si la dieta infantil és variada en aliments i ben proporcionada en quantitats, els petits poden cobrir amb aliments naturals les necessitats augmentades d’aquests nutrients.

Les següents propostes conviden a variar els desdejunis i a barrejar els cereals amb altres aliments: musli tres cereals amb poma i nou, flocs de civada cuits amb orejones i poma rallada, iogurt casolà amb fruita seca i flocs de civada o musli d’arròs inflat amb flocs de blat de moro, passes i ametlla mòlta.

Elaboració industrial

Els cereals de desdejuni més comercialitzats s’obtenen a partir de diversos grans de cereal, principalment de blat, blat de moro, arròs i, en menys ocasions, a partir de la mescla de farines, que a més dels cereals anteriors inclouen civada. Hi ha una gran varietat de productes, en funció del seu procés d’elaboració i els seus ingredients. A més dels propis cereals, sucre, mel i xocolata o cacau com a ingredients comuns, sovint porten afegits en diferent ordre altres additius com a edulcorants (fructosa, xarop de glucosa-fructosa), oli vegetal, sal, extracte de malt d’ordi i colorant (caramel o beta-caroteno, entre altres).

A la majoria dels cereals de desdejuni s’agreguen varietat de vitamines del complex B (tiamina, riboflavina, niacina, àcid fòlic, piridoxina i vitamina B12), vitamina D i diversos minerals, en general, calci -en forma de carbonat càlcic o de fosfat càlcic- i ferro. També poden contenir altres ingredients com a llet en pols, ou i fruita seca.

La majoria de cereals de desdejuni porten afegides varietat de vitamines i de mineralsEls cereals de desdejuni s’obtenen per mitjà d’un procés tecnològic denominat extrusió. L’extrusió consisteix a donar forma a un producte després de forçar-lo a passar a través d’una obertura amb un disseny específic. Aquest procés pot implicar, al seu torn, un tractament de cocció. D’acord amb la seva forma d’elaboració, en el mercat es poden trobar dos tipus de cereals: els productes directament expandits DEEC (Direct Expansion Extrusion-cooking) i els productes d’expansió retardada PFEC (Pèl·let to Flaking Extrusion Cooking).

En el primer procés, l’extrusor cou les matèries primeres i, de manera simultània, les texturiza i dóna forma als productes finals. Les etapes típiques d’aquest procés són: el barrejat de matèries primeres (farines de blat de moro, blat, arròs i civada) i ingredients bàsics (midons modificats, segó, sucre, emulsionants, clorur sòdic, fosfat càlcic, etc.), la cocció per extrusió, l’assecat o torrat, el recobriment amb xarop i, finalment, l’assecat i refredat.

El segon procés s’empra per a elaborar cereals per a desdejuni en flocs aglomerats. En aquest cas, l’extrusor solo cou les matèries primeres i, després, es produeixen els aglomerats. Les etapes són: barrejat de matèries primeres i ingredients bàsics, cocció de la matèria primera, formació d’aglomerats, laminació d’aglomerats, assecat, torrat i inflat, recobriment amb xarop i, finalment, assecat i refredament. Aquestes avançades tecnologies permeten de manera econòmica obtenir una àmplia gamma de productes, amb sabors, textures, aromes, formes i característiques nutricionals diverses.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions