Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cereals integrals i hipertensió arterial

Estudis recents descobreixen nous beneficis per a la salut d'una dieta rica en fibra

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 03deSetembrede2009
img_cereales integrales Imatge: blmurch

La hipertensió arterial és una de les principals causes de malaltia, sobretot en homes. És un factor de risc per al desenvolupament de trastorns cardiovasculars, cerebrals i renals. La influència de la dieta sobre la pressió sanguínia és cada vegada més evident. Interessa, especialment, la ingesta de potassi i de fibra. Tots dos són ingredients dels cereals integrals.

Img cerealesImagen: blmurch

Estudis recents han suggerit una relació entre el consum de cereals integrals i un menor nombre de pacients amb hipertensió. Una recerca publicada al juliol en la revista “American Journal of Clinical Nutrition” ha analitzat la connexió entre la quantitat consumida d’aquests cereals i la incidència d’hipertensió en homes.

L’estudi va prendre com a mostra a 31.684 homes, entre 40 i 75 anys, que es van incorporar a l’estudi en 1986 i van ser seguits durant 18 anys. D’aquests, 9.227 van desenvolupar hipertensió. Els investigadors, que buscaven la vinculació entre alguns aspectes dietètics i l’aparició de malalties, van trobar que la ingesta de cereals integrals es relacionava de forma inversa amb el risc d’hipertensió arterial. És a dir, els grups els membres dels quals consumien quantitats superiors de cereals integrals registraven menys casos d’hipertensió arterial. El segó de blat era l’ingredient potencial responsable.

Més cereals integrals i fibra

La població adulta espanyola amb prou feines consumeix 19 g de fibra al dia, una xifra molt inferior a la mitjana recomanada

Bona part de les actuals guies alimentàries dirigides a la població, entre elles, les espanyoles, inclouen la recomanació de consumir cereals integrals (pa, pasta, arròs o cereals per al desdejuni). Les guies d’EUA van més enllà i estableixen porcions concretes: 85 g al dia, com a quantitat mínima recomanada de cereals integrals, i el suggeriment que almenys el 50% dels cereals i aliments derivats -pa, pasta, cuscús, cereals de desdejuni o galetes- que s’ingereixen durant el dia siguin integrals.

Aquestes indicacions es basen en els efectes positius de la fibra i dels aliments integrals sobre la salut. Ajuden a prevenir càncers, malalties cardiovasculars, obesitat i diabetis. L’Institute “of Medicine” nord-americà estableix les quanties recomanades de fibra, que oscil·len entre 30 i 38 g diaris per als homes adults i entre 21 i 25 per a les dones. No obstant això, la ingesta mitjana de la població adulta espanyola no arriba a 19 g al dia.

Què són els cereals integrals?

El component més abundant dels cereals és el midó, present en una proporció del 50% al 70%. Al costat dels llegums, les patates i altres tubercles, són la principal font d’aquest hidrat de carboni complex. El següent nutrient en abundància són les proteïnes, amb uns 10 g per cada 100 g de cereal. Els greixos amb prou feines suposen el 2%. El contingut d’aigua també és limitat, no pot superar el 14% ja que, si ho fes, el gra rovellaria. Respecte a les vitamines, el seu contingut és variable en funció del cereal, si bé les del grup B són les més abundants.

La quantitat de fibra ronda els 2 g en blat, sègol, blat de moro i ordi, i 1 gram o poc més en arròs, civada i mill. Entre els derivats dels cereals més coneguts, es diferencien els 7 g de fibra que contenen 100 g de pa integral (enfront dels 3,5 g del pa blanc) i els 4,5 g que contenen 100 g d’espaguetis integrals bullits (enfront dels 1,8 g que es calculen en 100 g d’espaguetis blancs elaborats amb farina refinada).

En el gra del cereal, els diferents constituents i nutrients estan distribuïts de forma desigual. El midó es troba, sobretot, en l’endospermo, la capa intermèdia, mentre que les proteïnes, grasses i vitamines augmenten cap a la capa aleurona, la més externa. El segó, per la seva banda, comprèn les cobertes fibroses del gra i conté quantitats importants de fibra, minerals (potassi, magnesi, folatos), vitamines del grup B i compostos fitoquímicos.

La capa més interna es denomina germen. És rica en minerals i vitamines del grup B, i conté la majoria dels greixos del cereal. El procés de refinat, que consisteix en la separació del germen i el segó de l’endospermo amiláceo, suposa una pèrdua de fibra, minerals, vitamines i compostos antioxidants.

CEREALS Diàriament

La fibra es troba en aliments enriquits i uns altres naturals rics en fibra: arròs, blat i els seus derivats (pa i pasta). No obstant això, al mercat es poden trobar molts cereals que contribueixen a variar l’alimentació i enriqueixen els menjars. Aquesta selecció de receptes pot servir per incorporar nous cereals als menús diaris i enriquir-los amb components nutritius:

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions