Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Chequea el teu consum de coure

Els cereals integrals i les nous són fonts destacades d'aquest oligoelemento

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 31 de Octubre de 2006


El coure en un oligoelemento essencial per a la vida i para
el manteniment de la salut, i perquè es vegin els seus resultats en l’organisme és necessari ingerir-ho en petites
quantitats. Es troba en l’organisme en una concentració baixa -entri
50 i 80 mil·ligrams-, inferior a les concentracions del ferro i el zinc, sense
embargament, el seu biodisponibilidad és molt alta. Això significa que l’organisme té
molta capacitat per absorbir el coure, i és el fetge, el teixit muscular
i la sang, on es troba en major quantitat.

Necessari en l’activitat enzimàtica

El coure està relacionat amb l’activitat de molts enzims que requereixen
d’ell per dur a terme les seves funcions. El coure forma part de l’estructura
d’algunes proteïnes com la ceruloplasmina, que participa en l’oxidació
del ferro, per la qual cosa la deficiència de coure afecta a l’aprofitament del ferro i pot conduir a anèmia. També intervé en l’absorció del zinc i en la seva distribució
per tot l’organisme i exerceix també un paper destacat en el desenvolupament
dels gots sanguinis. Es considera així mateix, un element necessari per a la recuperació dels
teixits danyats.

Quins problemes provoca el seu dèficit?

La deficiència dietètica d’aquest oligoelemento és molt rara mentre que es necessita
una aportació diària molt petit si es compara amb altres minerals com el
calci, el fòsfor, el magnesi o el zinc, per exemple. El coure sol
ser deficitari en persones que estan sotmeses a nutrició parenteral
total, pacients en diàlisi renal i en nens prematurs. La presència d’un excés de fibra
en la dieta va a fer que la quantitat de coure que queda adherida a la fibra
s’elimini per la femta, no obstant això, això es compensa amb l’excés
de coure que s’ingereix a través de la dieta. Una deficiència de coure
es pot detectar tant en el fetge com en el cabell, ja que és en
aquestes parts del cos on es detecten els nivells de coure més elevats.
La falta d’aquest element pot provocar quadres d’anèmia, hipercolesterolemia
i alteracions òssies que es poden corregir administrant dosis adequades
de coure.

Pot causar toxicitat?
Els estudis realitzats fins al moment no reflecteixen una toxicitat provocada
per l’alimentació. L’acumulació de coure en l’organisme comença
a ser important quan la quantitat que s’ingereix és de 200 a 500 vegades superior
al recomanat. Sí és sabut que en determinades malalties
pot haver-hi toxicitat, com ocorre en la malaltia de Wilson. Aquesta malaltia
es produeix per una sèrie d’alteracions en el metabolisme del coure que es
sol diagnosticar en l’adolescència. Es caracteritza per una acumulació
de coure en el fetge, cornea, ronyó i sistema nerviós.

Si el consum de coure a través de l’alimentació és excessiu,
l’organisme pot emmagatzemar petites quantitats del mateix. L’excreció
de coure es realitza fonamentalment per la femta, i només una
petita part s’elimina per via urinària.

Quina quantitat de coure s’ha d’incloure en la dieta?
La quantitat de coure que es recomana ingerir a través dels aliments
és aproximadament de 2 mil·ligrams diaris. L’alimentació no
és l’únic factor que influeix sobre els nivells de coure en l’organisme.
L’embaràs -sobretot durant el tercer trimestre-, les inflamacions greus
i el càncer són alguns factors que determinen l’absorció del
coure, augmentant la concentració plasmàtica d’aquest mineral.

En quins aliments es troba?
El coure es troba en altes concentracions en els cereals integrals, en
les nous i en les leguminosas. També aquest oligoelemento es pot obtenir en consumir fetge, peix i marisc.

Com aconseguir els 2 mil·ligrams diaris?
Els requeriments de coure es poden aconseguir fàcilment si es duu a terme una alimentació
variada i equilibrada en la qual no faltin aliments bàsics com són
els cereals i derivats (arròs, pasta, pa) -en els principals menjars-, millor si és en la seva forma completa o integral,
i consumint les racions recomanades de llegums -entre 2 i 4 racions setmanals-
i de fruita seca -entre 3 i 7 racions setmanals-.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions