Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Chequea el teu consum de Vitamina A

Una vitamina liposoluble i essencial, també denominada retinol
Per EROSKI Consumer 30 de setembre de 2003

Aquesta vitamina s’inclou en el grup de les vitamines liposolubles; és a dir, és soluble en greixos, per la qual cosa pot emmagatzemar-se en el nostre organisme. En concret, s’emmagatzema sobretot en el fetge i també en el teixit adipós, especialment, en el greix subcutani de mans i peus, pel que es pot subsistir un temps sense la seva aportació sense desenvolupar cap signe de manca o deficiència.

Quines són les seves funcions?

La vitamina A o retinol, contribueix al manteniment, creixement i reparació de les mucoses, pell i altres teixits corporals. Així mateix, afavoreix la resistència a les infeccions, és necessària per a el correcte desenvolupament del sistema nerviós i per a la visió nocturna i intervé en el creixement ossi. També participa en la producció d’enzims (substàncies de naturalesa proteica que catalitzen o afavoreixen reaccions metabòliques pròpies del nostre cos) en el fetge i d’hormones sexuals i suprarenals. El betacaroteno és un carotenoide que en el nostre organisme es transforma en vitamina A conforme est ho necessita, per aquest motiu també se’l denomini “pro-vitamina A”. Aquesta substància, posseeix a més una acció antioxidant.

En què aliments abunda? La vitamina A, com a tal, només està present en els aliments de origen animal, si bé en els vegetals es troba en forma de pro-vitamina (alguns carotenos). Fonts alimentàries de vitamina A: fetge, greixos lactis (mantega, nata), ou (gemma) i lactis complets.

Fonts alimentàries de betacaroteno

(quan el organisme ho requereix, es transformen en vitamina A): verdures de color verd (espinacs, agrella…) o de coloració vermell-ataronjat-groguenc (pastanaga, paprika, etc.) i certes fruites (albercocs, cireres, meló i préssec…).

Com es detecta la seva deficiència?

El dèficit sever, o cosa que és el mateix, les manques prolongades en la dieta de vitamina A, donen lloc a xeroftalmia; es produeixen lesions oculars i pèrdua de visió, reduint-se en gran manera la capacitat de l’ull per a adaptar-se a la foscor. Si no se soluciona a temps la manca, la conjuntiva s’asseca i apareixen uns punts blancs anomenats punts de Bitot, que poden tractar-se aportant dosis adequades de retinol. No obstant això, si no es tracta, la còrnia acaba per tornar-se opaca, després s’asseca, es fa líquida i sobrevé la ceguesa. El dèficit de vitamina A també s’associa a sequedat de la pell, afeccions de les mucoses i a un major risc d’infeccions.

Quals són les recomanacions de consum diari?

Les necessitats diàries d’aquesta vitamina en els adults són de 800 a 1000 micrograms al dia i de 1300 en la dona que dóna pit. Per a cobrir les recomanacions n’hi ha prou amb incloure en la dieta varietat de vegetals i greixos que són bona font d’aquesta vitamina, d’acord amb els criteris de dieta equilibrada.

En què situacions pot resultar útil un suplement?

El consum abundant d’aliments rics en vitamina A o de suplements, es considera adequat, sempre sota la supervisió d’un professional, per a aquelles persones que sofreixen sovint d’infeccions respiratòries o que pateixen de problemes oculars o que tenen sequedat de la pell o acne.

Precaucions de consum

L’excés de vitamina A no està exempt de toxicitat, atès que aquesta vitamina s’acumula en el nostre organisme. La toxicitat s’associa a trastorns com ara alteracions òssies, inflamacions i hemorràgies. Així mateix, en l’embaràs, dosis excessives de vitamina A poden donar lloc a malformacions en el fetus, ja que la vitamina A està implicada en els processos de divisió cel·lular i creixement.