Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Chequea el teu consum de Vitamina A

Una vitamina liposoluble i essencial, també denominada retinol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 30deSetembrede2003

Aquesta vitamina s’inclou en el grup de les vitamines liposolubles; és a dir,
és soluble en greixos, per la qual cosa pot emmagatzemar-se en el nostre organisme. En
concret, s’emmagatzema sobretot en el fetge i també en el
teixit adipós, especialment, en el greix subcutani de mans i peus,
pel que es pot subsistir un temps sense la seva aportació sense desenvolupar cap
signe de manca o deficiència.

Quines són les seves funcions?

La vitamina A o retinol, contribueix al manteniment, creixement i reparació
de les mucoses, pell i altres teixits corporals.
Així mateix, afavoreix la resistència a les infeccions, és necessària per a
el correcte desenvolupament del sistema nerviós i per a la visió nocturna
i intervé en el creixement ossi. També participa en la producció
d’enzims (substàncies de naturalesa proteica que catalitzen o afavoreixen reaccions
metabòliques pròpies del nostre cos) en el fetge i d’hormones
sexuals i suprarenals.
El betacaroteno és un carotenoide que en el nostre organisme
es transforma en vitamina A conforme est ho necessita, per aquest motiu també
se’l denomini “pro-vitamina A”. Aquesta substància, posseeix a més
una acció antioxidant.

En què aliments abunda?
La vitamina A, com a tal, només està present en els aliments de
origen animal, si bé en els vegetals es troba en forma de pro-vitamina
(alguns carotenos).
Fonts alimentàries de vitamina A: fetge,
greixos lactis (mantega, nata), ou (gemma) i lactis complets.

Fonts alimentàries de betacaroteno

(quan el
organisme ho requereix, es transformen en vitamina A): verdures de color verd
(espinacs, agrella…) o de coloració vermell-ataronjat-groguenc (pastanaga,
paprika, etc.) i certes fruites (albercocs, cireres, meló i préssec…).

Com es detecta la seva deficiència?

El dèficit sever, o cosa que és el mateix, les manques prolongades en
la dieta de vitamina A, donen lloc a xeroftalmia; es produeixen lesions oculars
i pèrdua de visió, reduint-se en gran manera la capacitat
de l’ull per a adaptar-se a la foscor. Si no se soluciona a temps la manca,
la conjuntiva s’asseca i apareixen uns punts blancs anomenats punts de Bitot,
que poden tractar-se aportant dosis adequades de retinol. No obstant això, si no
es tracta, la còrnia acaba per tornar-se opaca, després s’asseca, es fa
líquida i sobrevé la ceguesa.
El dèficit de vitamina A també s’associa a sequedat de la pell,
afeccions de les mucoses i a un major risc d’infeccions.


Quals són les recomanacions de consum diari?

Les necessitats diàries d’aquesta vitamina en els adults són de 800 a 1000 micrograms
al dia i de 1300 en la dona que dóna pit.
Per a cobrir les recomanacions n’hi ha prou amb incloure en la dieta varietat
de vegetals i greixos que són bona font d’aquesta vitamina, d’acord amb els
criteris de dieta equilibrada.

En què situacions pot resultar útil un suplement?

El consum abundant d’aliments rics en vitamina A o de suplements, es considera
adequat, sempre sota la supervisió d’un professional, per a aquelles
persones que sofreixen sovint d’infeccions respiratòries o que pateixen de problemes
oculars o que tenen sequedat de la pell o acne.

Precaucions de consum

L’excés de vitamina A no està exempt de toxicitat, atès que aquesta vitamina
s’acumula en el nostre organisme. La toxicitat s’associa a trastorns com ara
alteracions òssies, inflamacions i hemorràgies. Així mateix, en
l’embaràs, dosis excessives de vitamina A poden donar lloc a malformacions
en el fetus, ja que la vitamina A està implicada en els processos de divisió
cel·lular i creixement.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions