Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Chequea el teu consum de vitamina B5

També coneguda amb el nom d'àcid pantoténico, aquesta vitamina es troba àmpliament distribuïda en els aliments

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 21deJuliolde2005

La vitamina B5 és una vitamina hidrosoluble que forma part del complex
de vitamines del grup B. En ser hidrosoluble el seu excés s’elimina a través
de l’orina, per la qual cosa no s’acumula en l’organisme, si bé cal consumir
aliments rics en aquesta vitamina cada dia per evitar manques.


Quins són les seves funcions?

Al costat d’altres vitamines del grup B, la vitamina B5 és essencial
en l’obtenció d’energia a partir dels hidrats de carboni, les proteïnes
i els greixos.
A més participa en la formació d’anticossos, en la producció de corticoesteroides
i en la formació del colesterol.
També afavoreix el creixement i el desenvolupament del cos.


Aliments en els quals es troba

La vitamina B5 es troba àmpliament distribuïda en els aliments
tant d’origen animal com a vegetal. Les fonts més importants de
aquesta vitamina en la dieta són les vísceres, però també constitueixen
fonts adequades d’àcid pantoténico els bolets, l’alvocat,
el bròcoli o el rovell d’ou.
És difícil que una persona pateixi un dèficit d’aquesta vitamina tret que
es trobi en un estat de desnutrició greu. En aquest cas, els símptomes
que es presenten en general són enrampades en les cames, així com formiguejo
de peus i talons, fatiga i debilitat.


El seu excés pot donar problemes?

La vitamina B5 és una vitamina hidrosoluble, per tant el seu excés
s’elimina a través de l’orina pel que no s’acumula en l’organisme.
Això fa que una quantitat elevada de vitamina B5 en la dieta no produeixi
toxicitat. En alguns casos, dosis elevades de vitamina B5 d’aproximadament
2000 vegades majors a les recomanades, solament han produït diarrea i malestar
intestinal lleu.


Quantitats necessàries

La quantitat de vitamina B5 que una persona necessita al dia depèn
de la seva edat i està marcada segons uns consums alimentaris de referència.
Els lactants necessiten d’1,7 a 1,8 mil·ligrams de vitamina B5 al dia, mentre
que en els nens aquesta quantitat augmenta fins als 2 o 3 mil·ligrams diaris.
En els adults la quantitat de vitamina B5 que es necessita és d’entre 5 i
6 mil·ligrams al dia, mentre que en situacions en les quals les necessitats
nutricionals es veuen augmentades com l’embaràs i la lactància, la quantitat
que es requereix al dia d’aquesta vitamina és de 6 i 7 mil·ligrams respectivament.

Una dieta variada i equilibrada assegura quantitats suficients de vitamina
B5 ja que aquesta es troba àmpliament distribuïda en una gran varietat d’aliments.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions