Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Chuches amb suc de fruites, són més sanes?

Les llaminadures amb suc de fruites són tan calòriques com les gominolas tradicionals, amb les quals comparteixen nivells molt elevats de sucre i un perfil nutricional gairebé idèntic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 13 de Maig de 2015

Riques en sucres i molt pobres des del punt de vista nutricional, les llaminadures han d’ocupar un lloc ocasional, gairebé anecdòtic, en la dieta dels nens. Juntament amb la brioixeria industrial i les begudes ensucrades, les llaminadures, gominolas, llaminadures i caramels no han de formar part de l’alimentació habitual, ja que existeix una clara relació entre el consum de sucre, l’augment de pes i la càries dental. Però, entre les moltes ofertes que figuren al mercat, hi ha unes gominolas que contenen suc de fruites. Són més sanes que les altres? Tenen un millor perfil nutricional? En el següent article s’aborden aquestes i altres qüestions.

Imatge: Olyina

La dieta dels nens

L'alimentació dels nens ha de basar-se en una dieta rica en fruites, verdures i hortalisses, cereals -integrals preferentment- i llegums i amb un contingut moderat en proteïnes d'origen animal (làctics, carn, peix i ous). De cara a la prevenció de malalties cada vegada més prevalentes, com l'obesitat, els experts recomanen controlar també la quantitat de sucres i greixos.

Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), el consum diari de sucres no hauria de sobrepassar el 10% de l'aportació calòrica total. És més, l'entitat proposa rebaixar aquesta aportació calòrica a la meitat -tan sol un 5%-, donada la relació existent entre la ingesta de sucres, el pes corporal i la càries dental. Aquestes dades són els responsables que aliments com el sucre de taula, llaminadures, caramels, llaminadures, gominolas, brioixeria i dolços, entre uns altres, hagin de ser oferts de manera ocasional als petits, en lloc de formar part del patró dietètic habitual.

De què estan fetes les gominolas

Les llaminadures, pastilles de goma o gominolas són aliments dolços en els quals predominen sobretot els sucres i, en alguna ocasió, també algun tipus de greix. El llistat d'ingredients habitual és: sucre, xarop de glucosa, gelificantes, gelatines, aigua i edulcorants, aromes i colorants.

Són aliments elaborats a partir de gelatines i sucres, de manera que en la seva composició destaca un percentatge baix de proteïnes en forma de gelatines (5%-6%), un alt contingut en sucres (sacarosa, glucosa o fructosa) que pot arribar al 70%-80% del producte i una aportació energètica elevada: al voltant de 300-350 Kcal per cada 100 g d'aliment (el triple que un plàtan). A més, no tenen fibra i amb prou feines poseeen minerals i vitamines, de manera que són molt pobres des del punt de vista nutricional.

Les gominolas amb suc són millors?

Les gominolas que contenen suc de fruites ("amb suc de fruites", tal com les denomina el fabricant) són més sanes? Inclouen menys sucres? Són menys calòriques que les altres llaminadures? Posseeixen gran quantitat de fruita? Per esclarir aquests dubtes, cal repassar els seus ingredients habituals: xarop de glucosa, sucre, midó de blat de moro, gelatines, suc de fruites a força de concentrat (d'un 2% a un 7%), colorants i xarop de sucre, entre uns altres. És a dir, aquest tipus de llaminadures, igual que les anteriors, tenen sucres com a ingredients principals. A més, el contingut en suc de fruites és tan sol del 2% al 7% (de 2 a 7 grams per cada 100 g de chuche), i no es tracta de suc natural, sinó de suc que prové de concentrat de fruites.

Si encara queden dubtes, prou consultar l'aportació nutricional d'aquests productes. Contenen més de 300 Kcal per cada 100 grams, gairebé el 80% de la seva composició són hidrats de carboni, la meitat dels quals (o més) són sucres.

Per tant, les diferències amb les gominolas o caramels de goma tradicionals són mínimes. Els ingredients d'aquestes chuches són pràcticament els mateixos i la seva aportació nutricional és gairebé exacte, a diferència d'una quantitat irrisoria de suc de fruita a força de concentrat. Oferir aquestes llaminadures als nens en la creença que són més sanes o millors perquè contenen suc de fruita és un error.

Els sucs de fruita equivalen a la fruita sencera?

cal reflexionar, finalment, sobre el valor nutricional dels sucs de fruita, siguin naturals o envasats.

El contingut calòric de les fruites que més es consumeixen varia entre les 30-50 Kcal per cada 100 g; és a dir, unes 70-100 Kcal per ració de fruita. El seu contingut en hidrats de carboni és de 5-10 g per cada 100 g en la majoria de les fruites.

Si es té en compte que per preparar un suc s'ha d'esprémer o liquar de dos a tres peces de fruita, és lògic pensar que el contingut calòric, i en hidrats de carboni, dels sucs, serà sempre superior al d'una peça de fruita; fins i tot encara que el suc sigui natural. Així per exemple, un suc natural de tres taronges aportarà unes 250 Kcal.

A més, el suc no posseeix una aportació en fibra tan elevat com la pròpia fruita (4 g de fibra de mitjana per ració de fruita versus 1 g de fibra màxim per ració de suc).

Finalment, cal destacar que si, a més, el suc és industrial i preparat a força de concentrats de fruites o amb sucres afegits, el seu contingut calòric pot ser superior.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions