Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Àcids grassos Omega 3

Una grassa poliinsaturada que està present en alguns aliments de forma natural

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 30deMarçde2006

Els àcids grassos Omega 3 són un tipus de grassa poliinsaturada que disminueix el risc de patir malalties cardiovasculars. Aquesta condició benefactora per a la salut, fa que cada vegada es trobin més productes al mercat que ho contenen. Principalment en llets enriquides, certes galetes, sucs i tot tipus de preparats làctics. No obstant això, si es duu a terme una alimentació equilibrada, no és estrictament necessari sumar-los a la nostra cistella de la compra. Són una mica més cars, però una bona opció per a aquelles persones que genèticament són propenses a nivells alts de colesterol.

On es troben?


Els àcids grassos Omega 3 més importants són l’EPA o àcid eicosapentanoico, i el DHA o àcid docosahexanoico, que es troben de manera natural en els peixos blaus com la tonyina, el salmó o les sardines, així com en el marisc i altres aliments marins com les algues.

Existeix un altre àcid gras de la mateixa família que és essencial, ja que no ho sintetitza l’organisme i s’ha d’obtenir a través de la dieta, denominat alfa linolénico. Aquest últim es troba en els olis de llavors -soia, blat de moro, girasol-, en la fruita seca, en el germen de cereals i en menor mesura, en els vegetals verds. Aquest àcid gras és capaç de transformar-se en l’organisme en els citats EPA i DHA, però en una proporció molt petita, entorn del 5%.

Beneficis de l’EPA i DHA

El seu consum en quantitats adequades dins del context de dieta equilibrada se sap que ajuda a prevenir les malalties cardiovasculars -millora els nivells de colesterol i triglicèrids en sang i les xifres de pressió arterial-, així com certs càncers com el de mama, pròstata i còlon.

D’altra banda, també s’han constatat beneficis mitjançant l’ús de complements sota prescripció facultativa. En concret, en persones ja afectades de càncer, millora les defenses i es redueix el risc de metàstasi -extensió del tumor a altres teixits o òrgans-, en malalties respiratòries -millora la funció pulmonar-, i així mateix, s’observa una millorança dels símptomes en malalties inflamatorias com l’artritis i el reuma i en alteracions de la pell com a èczemes o psoriasis.

Com cobrir les recomanacions?


Els experts nutricionistes aconsellen un consum de peix blau fresc de 2 a 3 vegades per setmana, considerant una ració de 150 g per persona. D’aquesta forma, es cobreix la quantitat necessària d’EPA i DHA amb capacitat de prevenir, entre unes altres, les malalties cardiovasculars, sense necessitat de recórrer a els aliments enriquits ni als complements. Els productes enriquits mai han de substituir al consum de peix blau ja que aquest aporta més quantitat d’EPA i DHA, a més de presentar altres avantatges nutricionals. En cas de persones amb malaltia cardiovascular, càncer, inflamatorias i de la pell, les necessitats d’Omega-3 són superiors, per la qual cosa s’ha d’ingerir la quantitat extra com a suplement, a més de consumir la ració adequada de peix blau.

Llavors, qui ha de consumir aliments enriquits?


Aquests aliments poden millorar la salut, ja que aporten un complement saludable a una dieta i estil de vida apropiats, però no són indispensables. No cal oblidar, a més, que per si sols, ni guareixen ni prevenen alteracions o malalties.

Ni guareixen ni prevenen alteracions o malalties

Un altre dels problemes actuals en relació amb els aliments enriquits és que, en trobar-se en una àmplia gamma, pot produir-se un sobreconsumo. Per exemple, si es pren diàriament llet Omega 3, galetes i margarina enriquides i peix setmanalment. S’han descrit alteracions en la coagulació de la sang per ingestes massa elevades d’aquests nutrients.

Per això, es posa l’accent que el millor és seguir una dieta equilibrada, i recórrer només en cas necessari als aliments enriquits i complements, i sempre sota l’assessorament d’un professional que ens indiqui com és l’aliment o complement i la dosi més adequada a cada cas.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions