Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc canvis en la dieta de cara a l’estiu

En l'època estival, l'objectiu en alimentació és protegir la pell enfront de l'oxidació del sol, garantir una hidratació suficient i gaudir amb el menjar sense preocupació ni culpa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 19deJunyde2012

La manera de menjar i de relacionar-se canvien d’una manera significativa amb l’arribada del bon temps i la calor. No és el mateix alimentar-se en aquests mesos que durant la resta de l’any. I la variació, a més de sumar gaudi i plaure, té altres fonaments. A l’estiu, és important subministrar nutrients protectors a la pell enfront de l’acció oxidant dels rajos del sol que la cremen, és necessari garantir una hidratació suficient i, per descomptat, gaudir amb el menjar sense que aquesta ens faci emmalaltir ni sigui l’origen de sentiments de culpa sobre la bàscula. En aquest article es destaquen cinc idees saludables i saboroses per gaudir encara més en la taula durant el període estival.

Img salmon bbq
Imatge: woodleywonderworks

Menjar a l’estiu: els canvis, en positiu

A l’estiu, és possible gaudir de tots els manjares que ens brinda la naturalesa, sense portar-se el sobresalt al final d’aquesta època pels quilos guanyats, els desajustaments en el colesterol, l’àcid úric o el sucre. La clau està a identificar els costums insans repetits, que es perpetuen durant el període estival, i obrir la ment i la boca a noves propostes alimentàries, diferents a les habituals, però tan gustosas com aquestes, o més.

  • Amanides, una mica més que tomàquet. El tomàquet és tal vegada l’hortalissa més esperada dels mesos estiuencs. Les amanides, els gaspatxos i els sucs elaborats amb tomàquets de temporada al punt de saó i recentment recol·lectats tenen un sabor inigualable. No obstant això, els qui pateixen de dolències articulessis han de consumir-los amb moderació, igual que altres hortalisses de la seva família (solanáceas), com els pebrots, les albergínies i les patates. En aquests casos, es proposa gaudir amb altres alternatives també gustosas com els cogombres, els enciams, les endívies o els espinacs crus en amanida.

  • Llegums, sens falta. La calor i la xafogor que acompanyen a molts dies estiuencs ocasionen que els llegums perdin presència en els menús setmanals. No obstant això, el compendio de nutrients que reuneixen aquests aliments és insuperable, de manera que la seva ingesta setmanal és obligada. El secret per incloure-les com a plat d’estiu és canviar la seva forma de presentació i elaboració. Els estofats i guisats, que en els dies freds escalfen el cos i resulten tan contundents, se substitueixen a l’estiu per altres propostes:

    – Lleugeres sopes amb llegums, com a cigrons, llenties o mongetes, entre unes altres.

    – Saboroses cremes fredes o temperades, ja siguin de pèsols o de mongetes vermelles.

    Amanides fredes de llegums, que es deixen macerar amb la vinagreta o una barreja aromàtica d’herbes i que obren l’apetit, com la d’amanida de cigrons amb salsa “pico de gall” o la de mongetes blanques, mongetes verdes i salmó.

  • Barbacoes vegetarianes i de peix. Les barbacoes són, a l’estiu, el pretext més buscat per a la trobada familiar o amb amics. Però també són un moment idoni per sorprendre als convidats amb l’originalitat. Algunes opcions per a això són les barbacoes vegetarianes (verdures carnosas a la graella, escalibada, carbassons, etc.) i deliciosos plats de peixos rostits a la graella (sardines de temporada, bonic a la planxa, lloms de rap, broquetes de peix, de llagostins o gambes). Aquestes propostes no han de ser el menjar exclusiu de la reunió, però sí poden formar part de l’oferta gastronòmica per els qui prefereixin optar per menjar més lleuger que en les tradicionals barbacoes. Fins i tot, és possible rostir la fruita en la barbacoa, que bé pot servir de guarnició dolça molt original.

  • Gelats naturals i de fruites. La gamma de gelats que ofereixen tendes i quiosquets és de sobres coneguda. El nexe comú és: moltes calories, grasses i sucres en un petit, encara que deliciós, mos. La proposta més sana i lleugera consisteix a preparar gelats, granissats, sorbets, batuts i sucs ben freds amb les fruites de temporada, com les cireres, el préssec, les maduixes o l’albercoc .

  • Te fred per a postres o entre hores. Els tes, en tota la seva àmplia gamma (blanc, verd, vermell, negre), resulten refrescants, proporcionen l’estímul esperat i calmen la set si se serveixen també freds, acompanyats de gel picat en forma de granissat o barrejats amb suc de llimona.

A l'estiu, les mateixes calories que la resta de l'any

A l’estiu no precisem ni més ni menys calories que durant la resta de l’any, tret que el ritme i la intensitat en la pràctica d’activitat física siguin molt superiors. No obstant això, el major moviment motivat pels banys en la piscina, els passejos per la platja o la muntanya o els jocs no justifica que s’hagi de menjar més.

Segons explica la nutricionista Marta Corb, doctora en Fisiologia i Alimentació, “durant algunes setmanes d’estiu abandonem el patró sedentari que impera al llarg de l’any, però això no significa que acumulem despesa calòrica”. En opinió d’aquesta experta, “la referència sempre la tindrà cadascun, i una vegada més, el fet d’escollir anar caminant i deixar aparcat el cotxe perquè fa bon temps, o descobrir el plaure de donar llargs passejos, dona l’oportunitat de connectar amb hàbits actius que poden afermar-se en el temps”.

Etiquetes:

calories Dieta estiu

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions