Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc dietes que no cal començar

Certes dietes per aprimar suposen un risc per a la salut, són ineficaces a llarg termini i presenten multitud de manques nutricionals

img_dieta mala hd

Perdre pes és una qüestió més seriosa del que sembla. No ha de ser presa a la lleugera. El primer consell és consultar sempre amb un professional sanitari (un metge, un dietista-nutricionista), que és qui en realitat pot recomanar la dieta més efectiva en funció de les característiques de cada persona i donarà les pautes exactes per dur-la a terme. De no tirar mà d’un professional, és molt fàcil perdre’s entre les bondats que ven Internet i les promeses dels “falsos gurús“. Desitjosos de baixar quilos al més aviat possible, és molt probable que acabem portant-nos la salut per davant. Les “dietes miracle” són moltes. En el següent article es ressenyen cinc que suposen un perill per a la salut.

Img dieta mala 01
Imatge: ginasanders

Dietes per aprimar: cura amb les presses

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Quan un pren la difícil decisió de perdre pes -no pels resultats, però sí pel que costa realitzar-la- ha de tenir molta cura amb la dieta que tria. Són múltiples les que un pot trobar en Internet, o per recomanació d’un amic, o perquè li sona que era bona, però a l’hora de la veritat cal tenir en compte una prioritat: que l’alimentació ha de ser saludable.

El problema és que moltes vegades es posa per davant el fet que els resultats siguin ràpids i que no suposi molt esforç, és a dir, que no calgui passar massa gana i, si és possible, que no calgui privar-se dels productes o plats favorits. Però les anomenades “dietes miracle” solen portar amb si una situació de manca de substàncies i d’excés d’unes altres que poden acabar suposant un perill per a la salut.

Les dietes extremes i les “no aptes per a la salut” són moltes -més de les quals ens agradaria-; fins i tot en alguns casos causa sorpresa que algú es llanci a seguir-les: la de la solitària, la del pegat de la llengua… Aquí va una selecció de cinc amb la recomanació que és millor no començar si més no a provar-les.

Cinc dietes que no s’han de començar

  • 1. La dieta de la poma. Es basa en les bondats d’aquesta fruita, com que és rica en vitamines, minerals i sucres. Això sí, excepte en explicades menjars, es basa en això: a menjar totes les pomes que un vulgui. El problema és que no existeix cap producte que contingui, per si solament, tots els nutrients que un necessita, i aquesta no és una excepció. Per exemple, “no conté proteïnes, de manera que a l’hora de perdre pes solament s’eliminarà massa muscular i, en acabar la dieta, es tornarà a recuperar el pes amb gran facilitat”, assenyalen des de l’Institut Mèdic Europeu de l’Obesitat (IMEO), que la inclou en la seva llista de les deu pitjors dietes.
  • 2. La dieta d’Atkins. És molt “llaminera”, perquè permet consumir molts productes que altres dietes prohibeixen terminantment. En concret, es basa en un consum gairebé únic de proteïnes procedents de carns vermelles, embotits, mantegues o ous, entre uns altres, mentre que deixa molt poc lloc per als hidrats de carboni de les fruites i verdures. Així mateix, s’oposa a aliments com la pasta, els llegums, la llet o el sucre. Al no rebre el nutrient necessari per obtenir energia, el cos crema els greixos d’una forma molt particular, provocant efectes negatius: entre ells, falta d’apetit, restrenyiment, augment del colesterol sanguini i, fins i tot, risc cardiovascular.
  • 3. La dieta de la sopa. El seu secret és un brou preparat amb cebes, ramilletes d’api, pebrots verds, tomàquets, repollo, col, sal i pebre, en unes quantitats molt concretes. Juga amb el fet que amb prou feines té calories i, per tant, es pot prendre tota la que un vulgui. Com a acompanyament, es poden consumir en ocasions fruites, sucs o llet descremada. El resultat és que suposa un dèficit de proteïnes, vitamines i minerals, de manera que es perd pes a costa d’una sèrie de desequilibris orgànics i, en menor mesura, de greix, que és el que realment interessa perdre. Una anèmia és el primer que pot produir, i d’aquí d’ara endavant.
  • 4. La dieta de la carxofa. Es pot fer en diferents terminis de temps i els seus resultats són ràpids, doncs aconsegueix una pèrdua de pes alta de forma bastant accelerada pel fet que elimina líquids de l’organisme, però això suposa que quan un torna a la dieta normal recupera els quilos amb la mateixa rapidesa. La carxofa és un producte molt beneficiós per a la salut i ha de ser inclòs en els nostres plats, però acompanyat de molts altres aliments.
  • 5. La dieta Dukan. Una de les més conegudes, molt seguida fa no tant temps i que en l’actualitat no deixa lloc a dubtes que és inadequada després que s’hagin pronunciat un bon nombre de societats científiques. Ja l’Agència Francesa per a la Seguretat Alimentària, del Medi ambient i Ocupacional (Anses) ha assenyalat que aquesta dieta pot comportar desequilibris nutricionals i ser altament arriscada per poder comportar alteracions somàtiques, psicològiques, hormonals, de creixement o de rendiment. Més clar, aigua.

En definitiva, triar una dieta no és mai tasca fàcil. I, per descomptat, no cal fer-ho amb l’ordinador en mà i disposats a portar-la directa a la cuina. Posar-se en contacte amb un professional sanitari és bàsic, doncs sempre ens recomanarà aquella que en realitat ens beneficiï i la forma més correcta de seguir-la. Si no, és millor oblidar-se d’això. El primer és sempre la salut.

Etiquetes:

aprimar Dieta salut

RSS. Sigue informado

La cita diaria con la salud

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions