Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc errors que impedeixen aprimar

Existeixen obstacles molt concrets per baixar de pes de manera saludable, duradora i eficaç

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 05deMarçde2014
img_dieta error hd

Solament 2 de cada 10 persones que intenten perdre pes ho aconsegueixen. Aquesta és una de les conclusions més contundents de l’informe de febrer de 2014 de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO). La dada resulta més significatiu quan es llegeix que el 75% de la població adulta ha intentat aprimar en algun moment de la seva vida, en coherència amb un percentatge similar que admet no estar content amb el seu cos. La SEEDO reconeix que alguna cosa falla perquè els intents de baixar de pes cullin tan alt nivell de fracàs. En aquest article ressenyem els errors més comuns que es cometen quan s’intenta aprimar, per així tractar d’evitar-los i aconseguir hàbits saludables que alimentin i no engreixin.

Img dieta error
Imatge: Laura Lewis

Moltes persones tenen una dilatada experiència en dietes miracle, en assessoraments inadequats i en mètodes que es promocionen en programes de la tele, en revistes o que es descarreguen de qualsevol portal d’Internet. “En contra del que es creu, aquest tipus de dietes no són innòcues”, assenyala Elena Piñeiro, dietista-nutricionista amb una dilatada carrera passant consulta a persones que volen i necessiten aprimar. Aquesta especialista afegeix que aquest cúmul d’intents fallits provoca que quan la persona pren consciència que les dreceres no valen, “el temps de tractament s’allarga per motius fisiològics i costa més perdre el greix que comporta el sobrepès i els problemes associats a ell”, des de la síndrome metabòlica fins als trastorns cognitius, trastorns del comportament alimentari i diverses malalties degeneratives.

Obstacles per baixar de pes: cinc errors i falses creences

Aprendre a aprimar és aprendre a menjar, i això inclou deixar de cometre errors interioritzats i reforçats pels missatges publicitaris, i fins i tot informacions contradictòries i freturoses d’evidència científica. Encara que són molts, reconèixer-los en una llista pot reduir la dificultat de combatre’ls.

  • 1. És un error donar credibilitat als mites. Existeixen varis, i convé llegir-los de nou per recordar-los, ratllar-los de frau i negar-los: els hidrats no engreixen; l’aigua en el menjar és sana; la fruita és necessària i està carregada de vitamines i no de calories; els aliments light no aprimen; les vitamines tampoc; l’oli d’oliva és necessari; un dia a líquids, o a verdures, o a peix o a qualsevol cosa, no aprima, molt menys el dejuni; els nervis no engreixen; o el metabolisme no és lent o ràpid a l’antull.
  • 2. És un error marcar-se un temps fix per perdre quilos. La recomanació dels organismes més acreditats és que la pèrdua de pes ha de ser molt gradual (entre 500 grams i 1 quilo a la setmana), amb l’objectiu de donar temps a l’organisme a reorganitzar-se metabólicamente i assegurar que sigui un adelgazamiento consolidat, estable i durador. Però l’objectiu no és complir amb un nombre de “setmanes de sacrifici” sinó aconseguir un canvi d’hàbits. La meta no és temporal, és intrínseca, és per sempre.
  • 3. És un error pensar que perdre pes i canviar els hàbits no costa esforç i és fàcil. Disminuir de l’excés de greix corporal pansa per la disciplina personal, per l’ordre en els menjars, per l’exploració valenta a la recerca de l’origen de la compulsió, si és que la hi ha, per la voluntat de posar-se a caminar, a nedar o a caminar amb bicicleta i aprendre a menjar ben oferint equilibri químic a l’organisme per mantenir un pes saludable, que és, en si, l’objectiu. Així resumeix l’esforç i el valor d’afrontar el canvi la nutricionista Elena Piñeiro. Cal estar atent, i si es descuren els bons hàbits, tornar al més aviat possible a ells. Convé tenir present que la ingesta desmesurada d’aliments de forma puntual i el descuit de l’exercici físic durant quatre setmanes són suficients perquè l’augment de pes i de greix corporal perdurin fins a dos anys i mitjà després.
  • 4. És un error cuidar el que es menja i no cuidar el que se sent. Els hàbits sans, el control i el domini sobre el que es compra i es menja, així com l’exercici, reforcen l’autoestima. És una roda que fa créixer l’acceptació i l’estima cap a un mateix, la qual cosa aporta benestar emocional. Si es manca d’ella, apareixen les crisis personals que incideixen en els hàbits i provoquen ansietat. Fins i tot la influència de la crisi socioeconòmica que sofreix el nostre país ocasiona quadres d’ansietat que busquen consol en el mal menjar, que impedeix alimentar-se bé. No cal castigar-se per sentir-se baix d’ànim, però tampoc consolar-se de manera artificial.
  • 5. És un error aprimar pels altres. Tant si es tracta d’una persona adulta o d’un nen, cal trobar la motivació en un mateix. Cal respondre al “perquè”, definir i visualitzar en profunditat la raó que ha conduït a prendre l’elecció d’aprimar, de canviar la manera de menjar, explica Piñeiro. No val fer-ho pels altres, per no escoltar els seus retrets o els seus mofas, per buscar la seva acceptació o la seva aprovació. L’esforç i el canvi serà protagonitzat per un mateix, qui ho gaudirà i mereixerà és un mateix. Fins i tot en els més joves deu imperar la consciència que la decisió és pròpia, que es compta amb ajuda i suport, però és un de mateix qui l’hi ha proposat i per qui l’hi ha proposat.

Ser protagonistes del canvi

Combatre la gordura no és nou. L’escriptora Ángeles d’Irisarri narra en ‘El viatge de la Reina’ l’última gesta de Tota Aznar, reina de Navarra, que va viatjar de Pamplona a Còrdova perquè els metges del califa d’aquesta ciutat li fessin una cura d’adelgazamiento al seu fill Sancho i així recuperés el seu tron. Corria l’any 1000 i aprimar ja era una necessitat, i un negoci.

La novetat del segle XXI és que, encara que encara queda molt per descobrir, s’ha avançat a enterrar falsos mites, a exculpar als aliments i a denunciar receptes màgiques. Però tot perviu: els mites, la bondat o maldat dels nutrients i les dietes miraculoses. Entre tot això, un punt de partida molt important actual és implicar al pacient en la seva cura, acompanyar-li i oferir-li informació i eines perquè el triomf sigui seu. Un èxit que, en la gran majoria de les ocasions, es redueix a canviar hàbits, voler-se i seguir volent-se.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions