Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc hàbits dietètics que predisposen a la diabetis

La diabetis tipus 2 augmenta i afecta ja a més de 255 milions de persones, encara que el 90% dels casos podria evitar-se amb un estil de vida saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 14 de Novembre de 2013

Hi ha qui compara a la diabetis tipus 2, o diabetis “de l’adult”, amb un tsunami. És una patologia rara en nens, a diferència de la tipus 1, que es registra en la infància. En la primera, el cos no aprofita bé la glucosa dels aliments i això es tradueix que els nivells de glucosa de la sang estan massa elevats, alguna cosa molt arriscat per a la salut a llarg termini. Les xifres d’aquesta malaltia, en clar augment, no deixen lloc a dubtes: és una epidèmia. És una patologia que afecta, a nivell mundial, a més de 255 milions de persones. Atès que suposa la quarta causa de mort als països desenvolupats, val la pena evitar costi el que costi els hàbits que incrementin el risc de patir-la. El present text se centra en els hàbits dietètics que poden promoure la diabetis.

Imatge: TheCulinaryGeek

Diabetis: cinc hàbits per revisar

Més de 300 milions de persones pateixen diabetis en l'actualitat. D'elles, el 85% presenten l'anomenada "diabetis de l'adult" o diabetis tipus 2. I els pronòstics no són halagüeños: s'estima que en 2025 se sumaran a aquesta llista 33 milions de persones més i que del 30% al 40% dels europeus patirem diabetis al llarg de la nostra vida, segons la Societat Europea de Cardiologia. Aquestes són raons per revisar els nostres hàbits dietètics i modificar aquells que predisposen a patir-la.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Prendre sovint begudes ensucrades. Els mal anomenats "refrescs" incrementen el risc de diabetis. "Mal anomenats" perquè és una denominació amb una connotació positiva, que pot donar a entendre que el seu consum no solament és innocu, sinó que té una capacitat de refrigerar el nostre cos superior a la de la barata i saludable aigua freda. L'estudi més recent que relaciona la diabetis tipus 2 amb el consum de begudes ensucrades es va publicar a l'abril de 2013 en la revista 'Diabetologia'. Es va constatar que prendre l'equivalent a una llauna de refresc al dia pot augmentar un 22% el risc de patir diabetis tipus 2. La recerca va avaluar vuit cohortes europees (350.000 participants) que participen en l'Estudi Prospectiu Europeu sobre Càncer i Nutrició (EPIC). La doctora Daura Romaguera, una de les responsables de l'estudi, va realitzar unes contundents afirmacions per a 'Diari Mèdic': "Tenint en compte l'augment en el consum de begudes ensucrades a Europa, s'han d'enviar a la població missatges clars sobre l'efecte contra la salut d'aquests refrescs".

  • Beure sucs de forma habitual. És bastant conegut que les begudes ensucrades incrementen el risc de diverses patologies, com és el cas de l'obesitat. No tan conegut, no obstant això, és que els sucs augmenten el risc de diabetis. És el que va observar a l'agost de 2013 una anàlisi de la dieta de 12.198 voluntaris, publicat en la revista 'British Medical Journal'. Com era d'esperar, el consum de fruita sencera va disminuir el risc de patir diabetis, mentre que el consum de sucs de fruita ho va incrementar. En aquest article d'EROSKI CONSUMER es detalla que no convé prendre sovint sucs de fruita, encara que siguin casolans, ja que això pot suposar (en funció de la freqüència i el volum) assumir diversos riscos per a la salut a llarg termini, sobretot en nens.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Consumir de forma freqüent carns processades. Cada vegada hi ha més proves dels riscos del consum habitual de carns processades, tals com a carn fumada, guarida, salada o a la qual s'han afegit conservants. En aquest grup entren el pernil, la cansalada, les salsitxes, el salami els "gossets calents" i similars. Un estudi epidemiològic dut a terme a França, que va seguir a 66.118 dones durant 14 anys, va observar una relació clara entre el consum de cárnicos processats i el risc de patir diabetis. Una recent recerca publicada en la revista 'American Journal of Epidemiology' relaciona la seva ingesta amb un major risc de mortalitat per totes les causes.
    Així doncs, no estranya que entitats de referència com el Fondo Mundial per a la Recerca del Càncer (WCRF) proposin "evitar-les", com pot comprovar-se aquí. Pel WCRF, està provat que evitar les carns processades (a més de no prendre més de 500 grams de carns vermelles a la setmana) disminueix el risc d'una malaltia tan greu com la diabetis: el càncer de còlon.

  • Basar la dieta en refinats. Un metaanálisis fet públic a l'octubre de 2013 ('European Journal of Epidemiology') per investigadors del Departament de Salut Pública de la Facultat de Medicina de la Universitat Noruega va observar un major risc de diabetis davant un major consum d'aliments refinats, com l'arròs blanc. Mentre que consumir aliments integrals (pa integral, pasta integral, arròs integral, etc) disminueix el risc, els refinats poden augmentar-ho. La conclusió dels autors és clara: "Els nostres resultats recolzen les recomanacions de salut pública per reemplaçar els grans refinats amb grans sencers i suggereixen que s'han de consumir almenys dues racions de grans integrals per dia per reduir el risc de diabetis tipus 2".

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    Acudir amb freqüència als 'fast-food'. El més recent consens espanyol de prevenció i tractament de l'obesitat va assenyalar que "el consum de fast food de forma habitual (més d'una vegada a la setmana) pot contribuir a l'increment de la ingestió energètica i al guany de pes i obesitat". Per això va aconsellar "limitar el consum habitual (freqüència de més d'una vegada a la setmana) de fast food" o menjar ràpid. El guany de pes és un dels principals determinants del risc de diabetis, tal com va mostrar una rigorosa recerca publicada en 'Diabetis Research and Clinical Practice' al setembre de 2010.

Prevenir la diabetis: millorar l'estil de vida!

L’estil de vida, del que forma una part importantíssima l’alimentació, exerceix un paper crucial en la prevenció de la diabetis tipus 2 o diabetis “de l’adult”. Nou de cada deu casos de diabetis són prevenibles, segons el Departament de Nutrició de la Universitat d’Harvard, tal com pot comprovar-se en l’edició de febrer de 2006 de la revista ‘Public Health Nutrition’.

Harvard considera que realitzar activitat física de forma regular, no fumar, seguir una dieta sana i intentar mantenir un pes saludable pot evitar el 90% de casos de diabetis tipus 2. Això ens porta al doctor Ben Goldacre, autor del recomanable llibre ‘Dolenta ciència’, qui, entrevistat en ‘El País’, va respondre a la pregunta “Quin és l’error mèdic més estès?”, amb la següent frase: “No saber detectar si alguna cosa en el teu estil de vida et genera problemes. Es necessiten idees molt senzilles que no s’ensenyen en els col·legis. Aquesta és la tragèdia”.

Etiquetas:

diabetis Dieta sucre

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte