Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc menjars al dia?

Afegir un menjar a mitjan matí i una altra a mitjan tarda permet tenir energia durant tota la jornada per a fer front a l'activitat diària

El costum gastronòmic està marcada per tres menjars diaris. El desdejuni, l’esmorzar i el sopar han estat tradicionalment la principal font d’ingestió d’aliments. No obstant això, alguns nutricionistes comencen a qüestionar aquest costum i aposten per afegir dos tentempiés més a la dieta diària: un a mitjan matí i un altre a mitjan tarda. L’objectiu és aconseguir que el cos compti durant tota la jornada amb l’energia suficient per a fer front a l’activitat diària, a més de facilitar la digestió i evitar les fartaneres en arribar a l’esmorzar o al sopar amb gran apetit. En el cas de les persones majors, quatre menjars diaris poden ser suficients, ja que la seva despesa energètica és menor que el dels nens, als quals convé acostumar a menjar cinc vegades al dia i ensenyar-los a no abusar d’aliments rics en sucre, greix o sal. Un últim consell: cal no confondre el ‘picotejo’ amb els menjars entre hores i cal saber que l’important no és que al final del dia s’hagi consumit la quantitat diària recomanada de calories, sinó que aquestes hagin estat ben repartides.

Per què cal repartir els menjars

El nombre de menjars diaris que l’organisme necessita depèn dels costums de cada persona, el seu estil de vida i l’activitat laboral o física que realitza. D’acord amb aquests paràmetres, el nombre d’ingestes recomanades no ha de ser inferior a tres (desdejuni, esmorzar i sopar), si bé nous corrents apunten la necessitat d’augmentar aquesta quantitat a cinc, la qual cosa implica menjar entre hores o, cosa que és el mateix, prendre un tentempié a mitjan matí i un altre a mitjan tarda. El president de la Fundació per al Desenvolupament de la Dieta Mediterrània (FDDM) i catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, Lluís Serra, assegura, precisament, que “el nombre ideal de menjars que han de fer-se al dia està entre tres i cinc, perquè menys de tres menjars és massa poc per a una persona i més de cinc significa que es picoteja massa”. A més, justifica les preses de mitjana demà i mitjana tard en la necessitat de recuperar l’energia que es perd a mesura que transcorre el dia i per a evitar arribar amb fam i “donar-se la fartanera” en el menjar o en el sopar. “La digestió sempre és més senzilla quan es distribueix la ingesta d’aliments”“La digestió sempre és més senzilla quan es distribueix la ingesta d’aliments” afegeix.

Des de petits, els lactants solen menjar cada tres o quatre hores, la qual cosa implica que cada dia realitzen de sis a vuit menjars. Un costum que convé mantenir a mesura que el nen creix perquè aprengui a menjar bé, a no saltar-se cap menjar i, sobretot, a no abusar de les llaminadures i aperitius salats entre hores. “Els horaris tradicionals són bons, la qual cosa no està bé és el descontrol que existeix en l’actualitat, perquè no controlem la nostra relació amb el menjar i ingerim aliments en qualsevol moment”, lamenta Serra, qui confirma, no obstant això, que en funció dels horaris és possible saltar-se el menjar de mitjana demà o la de mitja tarda, si el temps que transcorre entre aquesta i el següent menjar és breu o si la intensitat de l’activitat que es realitza no és massa forta. “Tampoc cal menjar en excés per complir amb la màxima de cinc menjars al dia”, recomana.

Per part seva, Carmen Cuadrado, professora del Departament de Nutrició de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense de Madrid, considera que “no cal obsessionar-se amb realitzar cinc menjars”, ja que el número ideal depèn de cada grup de població i de les seves característiques. En aquest sentit, assegura que “entre tres i quatre menjars és un número ideal per a la població d’edat més avançada, mentre que per als nens és més interessant que facin cinc menjars, perquè l’energia que gasten durant el dia sempre és major”. En el que coincideixen tots dos experts és en la importància de no realitzar un dejuni prolongat o saltar-se el desdejuni, una mesura a la qual recorren algunes persones per a perdre pes. “Quan no es desdejuna, l’organisme es protegeix de la privació d’aliments i el metabolisme gasta energia d’una manera més lenta, per la qual cosa al final hi ha una major tendència a engreixar”, indica el president de la FDDM.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions