Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc mites i veritats sobre la xocolata

La xocolata protagonitza diversos mites i dubtes que sorgeixen del seu sabor, la seva composició i el seu consum

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 22 de Març de 2013
img_chocolate barra polvo hd

La xocolata és un aliment tan apetecible com a calòric i tan ric com a ensucrat. Per fer-se una idea, 100 grams d’aquest producte aporten unes 500 calories. Això es deu al seu elevat contingut de greixos i, també, de sucres, ja que la xocolata s’obté en barrejar cacao en pols i sucre polvoritzada (addicionada o no) de llard de cacao. Encara que les quantitats d’un ingredient i un altre poden variar, ha de tenir com a mínim un 35% de components del cacao. Però la xocolata, pel seu sabor, la seva composició i el seu consum, protagonitza diversos mites i dubtes. És cert que calma l’ansietat? Engreixa? Provoca grans? És estimulant? El següent article ofereix respostes a aquestes i altres preguntes.

Imatge: AndriiGorulko

1. La xocolata calma l’ansietat o és un estimulant?

Imatge: bhofack2

Els efectes del consum de xocolata sobre l’estat d’ànim són diversos i contradictoris. Mentre que hi ha qui li atribueix efectes estimulants, uns altres afirmen que contribueix a apaivagar la sensació de nerviosisme i ansietat.

Més enllà de la complexa relació entre les emocions i l’alimentació, el cacao conté, d’una banda, una quantitat important de sucre i grasses, a la qual podria atribuir-se la sensació plaent derivada de la seva ingesta.

D’altra banda, els compostos que es consideren estimulants del sistema nerviós, com la cafeïna i la teobromina, podrien ser els responsables de la suposada sensació estimulant de la xocolata, capaç de millorar l’estat anímic de qui ho ha consumit. No obstant això, aquest efecte ha estat estudiat per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària i Nutrició (EFSA), que ha establert que no existeix relació de causa-efecte i que, per tant, no hi ha recerques que corroborin aquest mite en l’actualitat.

Així doncs, en recomanar la limitació de la ingesta de xocolata en els nens, la justificació passa més per la quantitat de sucre i greix que aporta, que pel seu contingut en cafeïna. Est oscil·la entre 5 i 20 mg per cada 100 g en funció de la procedència del cacao, mentre les quantitats màximes recomanades són d’un màxim de 2,5 mg per kg de pes aldia , la qual cosa en un petit de 20 kg correspon a prendre entre 250 grams i 1 kg de xocolata.

2. La xocolata és beneficiosa per al sistema cardiovascular?

Des de l’antiguitat s’ha atribuït a la xocolata propietats saludables, les quals s’han focalitzat, en els últims anys, en els suposats beneficis sobre diferents factors de risc cardiovascular. Alguns estudis apunten al fet que certs compostos actius presents en el cacao, com els flavonoides, podrien millorar alguns paràmetres del sistema cardiovascular. En aquest cas, l’EFSA també s’ha encarregat de buscar quin és l’evidència científica que recolza aquestes afirmacions. I ha destacat que no existeix relació entre el consum de flavonoides del cacao i la protecció dels lípids sanguinis de l’oxidació, així com tampoc amb el manteniment de la pressió sanguínia normal.

En canvi, la mateixa institució considera que el consum diari de 200 mg de flavonoides del cacao (procedents de 2,5 g de cacao en pols rica en flavonoides o de 10 g de xocolata negra rica en flavonoides) sí contribueix a la dilatació dels gots sanguinis, la qual cosa és positiu per a la circulació sanguínia i podria considerar-se, per tant, beneficiós per al sistema cardiovascular. En qualsevol cas, els beneficis del consum de xocolata són deguts als flavonoides del cacao, raó per la qual es recomana escollir la xocolata negra, amb major percentatge en aquest component.

3. La xocolata engreixa?

Imatge: viperagp

Cap aliment, per si solament, és el causant directe de l’augment de pes. En realitat, les causes de l’excés de pes són molt complexes, i l’obesitat és un problema multifactorial en el qual en la majoria d’ocasions existeix una predisposició genètica sobre la qual determinats factors ambientals i culturals afavoreixen la seva aparició. Encara així, s’accepta que l’increment de pes és hagut de, en molts casos, a un desequilibri entre la ingesta i la despesa energètica. L’excés de calories consumides i que no són gastades s’acumula en forma de greix en l’organisme. En aquest marc, la xocolata, pel fet de ser un aliment d’alta densitat energètica, ha de considerar-se com un aliment a prendre amb moderació. No obstant això, serà el còmput total d’energia consumida al llarg del dia (provingui o no de la xocolata) el causant, o no, de l’augment de pes.

4. Si menges xocolata, et surten grans?

La relació entre l’alimentació i l’acne és un tema que desperta un gran interès, i d’entre els aliments més citats estan la xocolata, els làctics i els aliments grassos. Els estudis indiquen que un percentatge molt elevat de la població relaciona la ingesta de determinats aliments, com la xocolata, amb l’aparició de grans en la pell. No obstant això, sobre la base de l’evidència científica actual, no existeixen proves concloents sobre el fet que els aliments en general, i la xocolata en particular, siguin el causant o agreugin l’acne.

5. La xocolata sense sucre és “light”?

Imatge: gorkemdemir

En l’actualitat, les varietats de xocolates són molt àmplies. Una de les més habituals i de recent aparició és la xocolata sense sucre. Conscients de l’elevada quantitat d’aquest ingredient i que les autoritats sanitàries insten a limitar-ho en la dieta, els fabricants de xocolata han desenvolupat xocolates amb ingredients alternatius al sucre. En qualsevol de les varietats pot substituir-se el sucre (sacarosa) per altres edulcorants. En la majoria dels casos es tracta de barreges d’edulcorants no calòrics o menys energètics que el sucre, com els polialcoholes (maltitol, eritritol, sorbitol) i l’estevia.

Així, tant el contingut calòric com el de sucres és menor, per la qual cosa sovint són productes destinats a la població que controla la ingesta de calories i/o sucres. És el cas de les persones amb excés de pes i també amb diabetis. Els polialcoholes s’utilitzen sovint en les xocolates sense sucre i, a més d’aportar menys calories, tenen un menor efecte sobre la glucèmia que altres hidrats de carboni. Això permet, sempre prèvia lectura de l’etiquetatge nutricional i dels càlculs pertinents (realitzats sovint pel propi pacient, que és un gran coneixedor de la seva malaltia i tractament, o bé pel seu dietista-nutricionista), consumir una quantitat alguna cosa superior que si la xocolata tingués, com a ingredient, sucre comú.

No obstant això, és important ressaltar que la xocolata sense sucre mai ha de considerar-se com un aliment de “lliure consum” o “baix en calories”, ja que, malgrat contenir menys sucre, aporta al voltant de 450 kcal/100 g.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions