Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc raons per no menjar ràpid

Menjar de pressa de forma habitual pot desequilibrar la nostra dieta i fer-nos guanyar pes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 17 de Febrer de 2016

Menjar ràpid es relaciona amb un major pes corporal. I viceversa, menjar a poc a poc s’associa amb un menor Índex de Massa Corporal (IMC), un concepte que es va ampliar en l’article ‘Pujar de pes, quan començar a preocupar-se?‘. Per què succeeix això? Són les persones amb obesitat més proclius a menjar ràpid o, per contra, menjar ràpid contribueix a l’obesitat? Cal estar segurs de què és causa i què és efecte. Per això, cada vegada més recerques aborden aquesta qüestió. Mentrestant, val la pena ser conscients de cinc raons per no menjar de pressa, ampliades en el present text.

Imatge: oneinchpunch

Sabem que menjar ràpid de forma habitual no és saludable, però no hi ha respostes contundents a per què succeeix això, tal com van detallar Danielle Ferriday i els seus col·laboradors al desembre de 2015 en la revista Physiological Behavior. Sigui com sigui, es poden apuntar cinc motius pels quals val la pena evitar tenir per costum menjar a tota velocitat.

1. Menjar sense pensar

Imatge: Subbotina

D'igual manera que moltes persones parlen sense pensar, tantes unes altres mengen sense pensar. I cap de les dues és recomanable. Menjar ràpid no permet que pensem prou en què estem menjant. I pensar el que mengem és tan important com pensar el que diem. Tal com va detallar el catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la Universitat Rovira i Virgili, Jordi Sales, en una entrevista concedida a EROSKI CONSUMER, "anem molt ràpid en tot, sense planificació alguna i, al final, en un entorn com el qual tenim, en el qual destaca sobretot l'alta disponibilitat d'aliments gustosos però poc saludables, la nostra dieta es torna desequilibrada".

Prendre consciència de la nostra dieta és important per motius que poden anar més enllà de la pròpia salut, com l'impacte mediambiental de les nostres decisions alimentàries o com l'efecte que exerceix sobre els altres. Això últim va quedar palès en una recerca recollida a l'agost de 2015 en la revista Appetite, que va mostrar que els bebès que prenen biberons de mans d'una mare distreta (que no para esment al nen, sinó a altres coses, com el seu telèfon mòbil) consumeixen més quantitat de llet. Aquestes dones, a més, eren menys proclius a entendre quan el seu fill estava sadollat. Tot això pot contribuir, a llarg termini, a unes majors taxes d'obesitat infantil.

Ferriday i els seus col·laboradors afegeixen que és possible que aquesta distracció influeixi de forma negativa sobre la" memòria episódica". Així, menjar ràpid pot fer que oblidem, de manera inconscient, quina hem ingerit, alguna cosa fonamental per seguir una dieta equilibrada. Una estratègia per evitar menjar sense pensar és fer-ho lluny dels videojocs, lluny de l'ordinador i, per descomptat, lluny de la televisió.

Una recerca recentment publicada per Wilkinson i els seus col·laboradors (febrer de 2016) agrega que no prou solament amb pensar en el que mengem, sinó que convé no oblidar-nos de" mirar el que mengem".

2. Menjar més

Pensar (i mirar) el que mengem es relaciona amb la sacietat, un mecanisme que no és en absolut senzill. A manera d'exemple, Robinson i els seus col·laboradors van detallar en 2013 en la revista American Journal of Clinical Nutrition que el nero fet de pensar que en l'anterior menjar hem pres aliments saciantes es relaciona amb una inhibició en la ingesta en el següent menjar.

Millor establert està, en tot cas, que menjar ràpid afecta de forma negativa al mecanisme de la sacietat. En 2014, un estudi també coordinat per Robinson (revisió sistemàtica de la literatura científica) va indicar que "una taxa més lenta d'alimentació es va associar amb un menor consum d'energia en comparació d'una taxa més ràpida d'alimentació". És a dir, quan mengem ràpid és molt probable que mengem més.

3. Guanyar pes

Imatge: viperagp

De l'explicat fins ara es pot deduir que no solament la grandària de la ració condiciona el que mengem, tal com es va abordar en aquesta publicació a l'octubre de 2015, sinó que també ho fa la velocitat a la qual ingerim. I tots dos factors ens fan proclius a guanyar pes, encara que tot dependrà de la freqüència amb la qual vam consumar grans racions d'aliments i mengem de pressa.

Robinson i els seus col·laboradors van explicar en el seu estudi de 2014 que menjar a gran velocitat podria ser un factor més dels quals contribueixen al guany de pes i a l'obesitat. I, per això, són partidaris de considerar la reducció de la velocitat a la qual mengem com "una intervenció efectiva per disminuir el consum d'energia com a part de les estratègies de comportament per prevenir i tractar l'obesitat".

4. Perdre salut

Menjar a tota velocitat pot fer que ens alimentem pitjor (per una mala selecció dels productes disponibles) i que guanyem pes. Tots dos factors poden deteriorar la nostra salut a llarg termini. Una mala alimentació és un factor clau en el desenvolupament de les anomenades malalties no transmissibles, responsables de la major part de les morts prevenibles en la nostra societat. L'obesitat, per la seva banda, també augmenta el risc d'aquestes malalties, a més de suposar una de les principals càrregues econòmiques als països desenvolupats. Ara com ara, la despesa que implica abordar l'obesitat ascendeix a entre un 2% i un 20% del pressupost sanitari.

5. Donar mal exemple

Quan mengem ràpid estem transmetent un mal model als nostres fills, que ens prenen com a referents a seguir. Per aquest motiu als consabidos consells de predicar amb l'exemple en la taula (sigui amb els nostres modals o, també, amb el seguiment habitual d'una dieta saludable), d'apagar la televisió i de respectar les sensacions de gana i sacietat dels nens, no està de més afegir una altra recomanació: menjar sense presses. Ens permetrà gaudir no solament del menjar, sinó també de la impagable companyia de la nostra família.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions