Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc trucs per no malgastar aliments

Planificar les compres, aprendre a conservar els aliments o reutilitzar el menjar són algunes maneres senzilles i pràctiques d'evitar el balafiament i cuidar l'economia domèstica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 17deGenerde2014
img_inredientes comida hd

La tendència llança xifres preocupants: malgastem massa aliments i bona part del que tirem es podria aprofitar molt millor. Aquest poc d’arròs, aquesta fruita que s’ha passat, les rodanxes de gall dindi que han caducat en la nevera, la qual cosa deixem en el plat, el pa que comprem de més… semblen poca cusi dia a dia, uns residus marginals i inevitables que, no obstant això, sumen 76 quilos a l’any en cada llar i sí es poden evitar. Però, com? En el següent article s’ofereixen algunes idees domèstiques i senzilles per aprofitar al màxim el menjar i estalviar temps i diners.

Img inredientes comida
Imatge: Enric Martinez

Com reduir el balafiament d’aliments

  • 1. Prendre consciència. Dir que a cada casa es tiren gairebé 80 quilos de menjar a l’any genera bastant sorpresa, fins i tot certa incredulitat. La majoria dels consumidors no som conscients de quants aliments malgastem, tal com reflecteix un exhaustiu estudi d’HISPACOOP, la Confederació Espanyola de Cooperatives de Consumidors i Usuaris. Segons la recerca, solament el 5% dels participants va admetre tirar menjar a les escombraries. Conèixer aquesta dada i uns altres, com que el menjar és el moment del dia en el qual més aliments es tiren (res menys que un 35% d’ells) no solament serveix per tenir més informació sobre el nostre comportament com a consumidors, sinó per modificar-ho i millorar-ho. Ser conscients d’aquesta conducta és el primer pas per canviar-la.
  • 2. Planificar la dieta i les compres. Ser previsores i ordenats no solament ens ajudarà a seguir una dieta més saludable que s’ajusti a les nostres necessitats, sinó que redundarà en la salut de la nostra butxaca, perquè evitarem comprar de més, menjar de més i tirar de més. Una bona i útil iniciativa és planificar la nostra dieta i la de la nostra família. Per a això, haurem de fer una previsió encertada del consum real que es fa dels aliments, especialment, dels peribles, que són els que primer acaben en la galleda de les escombraries.

  • Img dh4
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    3. Treure el màxim rendiment. No són poques les vegades que tirem aliments en bon estat perquè estem convençuts que no es poden menjar. Aquí van les tiges, les llavors i les fulles de les verdures, les hortalisses i els llegums, que són comestibles, encara que no ho sapiguem. Quantes vegades hem tirat verdures que s’han quedat mústigues en la nevera i ja no tenen bon aspecte per preparar una amanida? Si és el cas, podem aprofitar-les elaborant sucs de verdures. Però també la pell de les fruites pot incloure’s en aquest llistat, ja que amb elles poden fer-se diverses preparacions: des de liquats i batuts fins a purés, compotes o fruites rostides senceres, amb la seva pell. Fins i tot aquelles peles més bastes -com les dels cítrics- tenen utilitat. Per exemple, podem rallar la pell de la llimona i usar-la per aromatizar sucres o donar sabor a un bescuit o decorar un mousse o gelat.

  • 4. Aprendre a fer conserves. Existeixen múltiples tècniques per conservar els aliments, des de les més actuals -amb el fred del congelador- fins a les més antigues, com els adobats o la salmorra. Conservació l’excedent de menjar per aprofitar-ho en moments d’escassetat és una preocupació humana mil·lenària. Per això, al marge del congelador de casa (que tindrà un espai limitat), és important conèixer diferents tècniques per perllongar la vida útil dels aliments. Això es pot fer amb sucre, amb oli (per a formatges, carns i embotits), amb vinagre, al buit, amb sal… Preparar unes fruites en almívar, per exemple, ens servirà per aprofitar l’excedent de fruita fresca de temporada.
  • Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    5. Fer noves receptes amb les sobres. Una forma molt pràctica (i rica) de controlar el que tirem és donar-li una segona oportunitat als aliments i sobres que, en general, es tiren. El pa és potser l’aliment amb més possibilitats: rallado, en torrades, com picatostes, com a bases per a canapès, en sopes d’all, per fer molles extremenyes o fins i tot en postres, com les llesques amb ou o el flam. Però no és l’únic. Per exemple, si ens sobren carns, aus i peixos rostits podem fer amb ells un farciment de pebrots, una base per a sopes o un deliciós ingredient de croquetes. El marisc pot incloure’s en amanides, o emprar-se com a base per fer un brou molt saborós amb el qual, al seu torn, podem preparar un arròs. I si ens sobren postres o dolços, també podem reutilitzar-los: amb els torrons i polvorons (que gairebé sempre queden a casa després de les festes) podem fer cremes, gelats o cupcakes. Fins i tot unes postres fresques, com la macedònia, pot convertir-se en un batut de fruites o en part d’un pastís de fruites (tipus plum cake).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions