Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cireres: mites, qualitats i certeses

Riques, vistoses i de presència fugaç, les cireres són una fruita deliciosa amb múltiples propietats beneficioses per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 07deMaigde2014
img_cerezas caja hd

Molt apreciades pel seu sabor, populars entre els nens i amb beneficis confirmats per la ciència, les cireres arriben als consumidors en el seu temps i en forma òptima, doncs passen de l’arbre a la taula i solament estan disponibles durant unes poques setmanes a l’any. Com aprofitar el millor moment de les cireres? Quantes es poden menjar? És veritat que no es pot beure aigua quan s’ingereixen moltes? El següent article trenca alguns mites sobre aquesta fruita, explica quan, com i quantes cal prendre i assenyala les millors qualitats que la naturalesa reserva en aquestes bocades vermelles plenes vitamines i antioxidants.

Img cerezas caja
Imatge: Quinn Dombrowski

Cireres: com, quan i quantes menjar

Les cireres anuncien l’arribada dels dies llargs i precedeixen a la calor estival. Com més grans i dolços són, millor és la seva qualitat. Les dobles són una malformació i la varietat més habitual és la napoleònica, vermella fosca (gairebé negra), daurada per dins i carnosa. Existeixen poderoses raons per aprofitar aquesta fruita tan lligada a la temporalitat i a la geografia que solament pot gaudir-se durant unes poques setmanes a l’any.

Img 63164g
Imatge: CONSUMER EROSKI

El primer que cal bandejar de la cistella de cireres és el mite que engreixen. Els succeeix com a altres fruites que carreguen amb aquesta mala etiqueta, però de manera infundada. Malgrat ser dolços, el seu contingut en sucres naturals -i, per tant, en calories- no és superior al de fruites comunes com a pomes, mandarines o peres. De fet, cent grams de cireres proporcionen 48 Kcal, quantitat d’energia equivalent a les 54 Kcal de la mateixa quantitat de poma (en general, una peça pesa el doble o gairebé), les 50 Kcal de 100 g de pera o les 46 Kcal del mateix pes de nectarina.

Però, com amb tot, cal controlar la quantitat, i amb les cireres pot ser més fàcil, ja que es pot triar quantes menjar, a diferència d’altres fruites en peça que es prenen senceres. No es tracta de menjar-se mig quilo d’una asseguda, encara que sí podem incloure-les en l’esmorzar o el berenar tots els dies fins a avorrir-nos d’elles, que serà quan desapareguin de la vista. La seva presència és efímera, però la seva acceptació entre els nens possibilita que un grapat -10 o 15 cireres- substitueixi a les postres dolces, completi el berenar o serveixi per a l’aperitiu del col·legi. Fins i tot són una excel·lent excusa per aconseguir amb èxit el propòsit tan difícil d’incorporar fruita en el desdejuni.

Un altre mite que acompanya a les cireres és que pot causar malestar si es beu aigua després. Expliquen els que han tingut la sort de gaudir del paisatge del Jerte (Càceres) que atiborrarse de cireres una tarda de primavera tardana agafant-les del mateix arbre, fins i tot amb el fruit una mica calent, i beure aigua després per refrescar-se és un plaer. I pot produir diarrea. Però la causa no és la relació aigua-cirera, sinó una lògica resposta a una indigestió o empatx. L’única precaució amb les cireres i l’aigua és la de no rentar-les si no es consumiran immediatament. Cal guardar-les sense tapar i sense netejar en la nevera, i així aguanten fins a dues setmanes en perfecte estat.

Principals qualitats de les cireres

Les cireres contenen beta-caroteno, vitamina C i, sobretot, àcid fólico, a més de minerals com a potassi i petites dosis de magnesi, fòsfor i ferro. També aporten fibra i una molt alta concentració d’antioxidants. Entre ells sobresurten les antocianinas i la quercetina, que són flavonoides, així com compostos fenòlics. Aquestes dades, confirmats en una revisió sobre les cireres i la salut duta a terme pel Departament de Ciències Nutricionals de la Universitat d’Arizona (Tucson), permeten afirmar que les cireres són una font inqüestionable de salut, especialment per a les dolències i xacres que apareixen a partir dels 40 anys.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

El consum d’aquestes fruites és beneficiós en casos d’artritis i millora les condicions inflamatorias. En un estudi transversal realitzat a la Universitat de Boston es va observar la relació entre la ingesta de cireres i el risc d’atacs recurrents de gota. Els resultats van mostrar que el consum d’aquestes fruites disminuïa en un 35% el risc d’atacs. D’altra banda, les persones amb diabetis troben en la cirera fresca (no en la confitada) antocianinas antioxidants (colorants naturals que proporcionen els pigments en fruites). Aquestes són aliades del pàncrees, la qual cosa les converteix en un motor per disminuir els nivells de triglicèrids, el colesterol, el sucre i la insulina en sang. També són bones per combatre la síndrome metabòlica tan lligat a la salut cardiovascular, doncs la seva composició ajuda a regular el greix i la glucosa i controlar la pressió arterial.

Les cireres tenen una gran riquesa de fibra, que potencia el trànsit intestinal més lent i deteriorat, sobretot en les persones amb més anys, per la qual cosa cal convidar als majors a menjar-les diàriament. També són diuréticas -especialment la seva cua, amb el qual es pot confeccionar una infusió refrescant-, de manera que contribueixen a combatre la retenció líquids, tan incòmoda i reductora de la qualitat de vida.

Dolços somnis... amb cireres

El Grup de Neuroinmunofisiología i Crononutrición de la Universitat d’Extremadura desenvolupa estudis que confirmen la facultat de les cireres per procurar el somni. Es tracta d’evidenciar l’alt contingut d’aquesta fruita en melatonina, una hormona que millora els cicles de somni i vigília. A més, la cirera també conté triptòfan i serotonina que actuen com neurotransmisores en molts processos fisiològics i de l’estat d’ànim que influeix en el somni i el descans.

La Universitat d’Agricultura Xina, en Beijing, ha estudiat la concentració de melatonina de les cireres, així com les fluctuacions en aquest compost al llarg del dia. Els seus autors postulen la hipòtesi que la melatonina en les fruites com la cirera tindria funció antioxidant per protegir-la de l’estrès oxidatiu.

Amb la cirera agra (guinda) succeeix alguna cosa semblat. La Universitat de Pennsylvania i la Universitat de Rochester (ambdues a EUA) van analitzar els hàbits de somni de 15 adults durant un mes. Al llarg de 15 dies van beure mig litre de suc de guinda al matí i a la nit. Els resultats van mostrar que va haver-hi una reducció significativa en l’insomni durant les setmanes en què les cireres van estar presents en la seva dieta. Encara que la mostra no és representativa, serveix de base per aprofundir en nous i evidents assajos clínics.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions