Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com aprofitar les propietats de la pinya

Baixa en calories, rica en aigua i font de fibra, la pinya és una fruita molt interessant per incorporar a la dieta habitual

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 26 de Agost de 2014

Les fruites, en general, són aliments rics en fibra, hidrats de carboni, vitamines i minerals, mentre que el seu contingut en greix i proteïnes és baix. La pinya, en particular, és una fruita poc calòrica, ja que aporta unes 100 Kcal per ració (és a dir, cada 200 g) i, a més, és molt rica en aigua: 200 grams de pinya contenen uns 160 grams d’aigua. Entre les seves propietats més notables destaca que és font de fibra dietètica. Segons les taules de composició d’aliments del CESNID, una ració de pinya posseeix fins a 3 grams de fibra, alguna cosa molt interessant des del punt de vista nutricional. A continuació es detalla per què és important el consum de pinya i com incorporar aquesta fruita a la dieta.

Imatge: Tatsuo Yamashita

Per què és interessant el consum de pinya?

La pinya, igual que la majoria de les fruites, posseeix un contingut calòric moderat, de manera que pot ajudar a controlar l'aportació de calories en la dieta. Consumir fruita com a últim plat és una bona manera de rebaixar les calories d'un menú, ja que altres postres poden incrementar de forma notable la ingesta calòrica del menjar. Així, per exemple, un iogurt cremoso tipus grec aporta 170 Kcal per ració, una porció de pastís de xocolata pot contribuir amb 350 Kcal i un flam amb nata pot afegir 250 Kcal. L'aportació de calories de les fruites és significativament menor.

Imatge: CONSUMER EROSKI

Un altre motiu pel qual resulta interessant la ingesta de pinya, i d'altres fruites, és la fibra dietètica. La fibra dietètica posseeix múltiples efectes beneficiosos sobre l'organisme; entre ells, el de regular el trànsit intestinal i evitar per tant el restrenyiment. La pinya posseeix un major contingut en fibra que la síndria, el meló, el raïm o la mandarina, encara que menor que la pruna, gerd, magrana, figues o kiwis. Una ració de pinya pot aportar al voltant de 3 g de fibra. Les necessitats de fibra poden variar al llarg de la vida, però, segons entitats com el Food and Nutrition Board (FNB) de l'Institute of Medicine d'EUA, l'Academy of Nutrition and Dietetics o el National Cancer Institute, els individus adults sans requereixen de 25 a 38 grams diaris de fibra dietètica, la qual cosa fa imprescindible el consum de dos a tres racions de fruita al dia, dues racions d'hortalisses o verdures diàries i cereals integrals de manera habitual per cobrir aquests requeriments. A més, la fibra dietètica contribueix a un bon control de l'apetit promovent la sacietat després de la ingesta dietètica, fet interessant en persones que segueixen un règim hipocalórico per perdre pes.

També a la pinya se li han atribuït certes propietats diuréticas, però no existeixen dades científiques que les corroborin. Es diu que una substància és diurética quan és capaç d'augmentar la secreció i eliminació d'orina. Fins al moment, no existeix cap estudi que hagi demostrat que la pinya sigui un bon agent diurético, de manera que les persones que per algun motiu mèdic concret necessitin augmentar la seva eliminació d'orina han d'emprar altres agents (aconsellats pel seu metge) a aquest efecte. A més, moltes vegades es recomanen, o més aviat es "malrecomiendan", agents diuréticos per perdre pes, quan no és necessari prendre'ls per raons mèdiques. Un agent diurético afavoriria l'expulsió de líquids de l'organisme, però no l'eliminació de greix, que és el que en realitat es vol quan es modifica una dieta per baixar pes.

Finalment, cal destacar que la pinya i les fruites en general són una excel·lent font de vitamines i minerals, la qual cosa els confereix, entre altres coses, capacitat antioxidant.

Com puc incorporar la pinya en la meva dieta?

Existeixen múltiples preparacions culinàries o receptes que poden ajudar a augmentar el consum de pinya, encara que el més recomanable és la ingesta de fruita natural per aprofitar millor les seves propietats nutricionals.

Els següents són alguns exemples de receptes senzilles i delicioses:

  • Broquetes de fruita: postres elaborades a força de daditos de fruita variada i pinya. Es preparen broquetes amb tots els tipus de fruita.
  • Carpaccio de pinya: pot utilitzar-se com a postres o com a entrant. Es talla la pinya molt finita i se serveix al natural. En cas de servir-se com a postres, pot escalfar-se la pinya a la planxa o fins i tot endolcir-la amb algun edulcorant acalórico.
  • Pinya amb pernil: se serveix com a entrant, i es presenta la pinya a taquitos acompanyada de tacs de pernil o a rodanxes.
  • Broquetes de pollastre i pinya: pot preparar-se un segon plat en el qual s'acompanyi el pollastre amb alguna fruita àcida, com la pinya, per ressaltar el seu sabor. Es formen les broquetes en cru intercalant el pollastre amb la pinya a tacs i s'elaboren a la planxa.

Etiquetas:

fibra fruta-ca

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte