Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com cuidar la dieta a les festes del poble

Deixar plats preparats i saludables a casa ajudarà al fet que tota la família gaudeixi d'aquests dies especials sense que es ressenti l'alimentació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deJuliolde2014
img_algodon azucar fiesta hd Imatge: gaelx

Aquest estiu es presentarà de nou l’ocasió de gaudir de les festes patronals, cita a la qual està cridada a participar tota la família. Amb l’alegria, el desordre entra a les cases, especialment en tot el relatiu a l’alimentació. La millor fórmula per encarar-ho i evitar problemes digestius i nutritius és aprovisionar la nevera, confeccionar amb temps menús flexibles i deixar preparades racions de verdures i guisats. En aquest article proposem una sèrie de receptes i combinacions aliades per sortir de festa i seguir menjant sa.

Img algodon azucar fiesta
Imatge: gaelx

Les festes del poble són genuïnament mediterrànies; potser per això és en aquesta dieta on trobem les millors fórmules per menjar de manera saludable, al mateix temps que tots els membres de la família ho passen bé: aliments de temporada i cuina casolana. De fet, sobre com cal alimentar-se en festes no es troben referències científiques en revistes internacionals, ja que els sopars populars en les quals comparteixen estovalles avis, fills i nets o les competicions de calderetes o les merendolas a la plaça tenen segell d’aquí. I és la literatura nutricional local la que serveix els seus consells i raons.

Giuseppe Russolillo, president de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (AEDN), concreta en tres línies els hàbits per gaudir de les festes sense descurar l’alimentació: “Bona compra, bones receptes, bona hidratació”. I posa l’accent en els aliments fonamentals que millor ajudaran a lligar diversió i nutrició: fruites i verdures, “també en els desdejunis d’abans d’anar a dormir, quan la nit s’allarga”.

Quins aliments comprar per menjar bé?

En els dies previs a les tan esperades festes cal acudir a la compra per no improvisar les receptes en plena vorágine i també per descarregar de treball a tots els membres de la família. En la compra cal atendre als aliments imprescindibles que han de trobar-se en la nevera, els que han d’ocupar espai en el rebost i no oblidar, abans de res, la riquesa de l’horta i del camp estiuenc. Encara que convé fer-ho totes les setmanes de l’època estival, en aquests dies cal omplir el fruiter de color i de sabor amb fruites estivals i, d’entre elles, destacar les més riques en aigua com són la síndria, el meló, el préssec i les prunes. Per la seva banda, en la cistella d’hortalisses cal fer lloc a les mongetes verdes, els cogombres, els tomàquets i el carbassó. “Amb aquesta compra tenim el millor punt de partida per dissenyar un menú fiestero”, assegura Russolillo.

Primers i segons plats llests per menjar

Els dies de festa no són per cuinar. Excepte si es participa en algun concurs popular d’olles, cal limitar-se a escalfar i amanir els aliments. En aquesta segona opció, utilitzar aliments crus o conservats, les amanides, les safates i les broquetes són fórmules molt útils. Permeten degustar ous, pollastre fred (cura amb la seva manipulació i conservació), fruita seca i adobats. També es poden obrir llaunes o fer pinchos de tomàquet, pastanaga, cogombre, formatges, alvocat, ceba, pebrots, cogombrets, olives que s’acompanyin amb salses de vinagreta, d’herbes fresques, mahonesa industrial (per evitar el risc d’infecció per salmonelosis), o patés vegetals. En definitiva, en el menú de les festes es resolen els primers amb plats freds que, alhora, resulten lleugers, frescs i sustanciosos.

El més difícil serà potser encertar amb els guisats que es deixen preparats, llests per descongelar i servir, i que conformaran la ració. L’habitual és decantar-se per estofats de carn, que asseguren racions contundents, encara que també es pot fer un guisat de peix, un marmitako de bonic de temporada o de salmó. Totes aquestes receptes són vàlides, encara que cal limitar-les a una al dia si es vol optar per una dieta equilibrada.

Per als segons plats, la millor proposta és inclinar-se per un rostit, de peix, de pollastre, de carn o de verdures. Aquesta tècnica obliga a cuinar al moment, però és senzilla. El que sí és important és saber congelar tant el plat elaborat com l’aliment que es rostirà i, per descomptat, descongelar-los de manera correcta.

Com hidratar-se: sopes fredes, llimonades i aigua

Igual d’important que triar ben el que es menja, és saber que cal hidratar-se. Si a l’hivern les sopes i els brous preparats són aliats del menjar ràpid i saludable, l’estiu és temps de gaspatxos i sopes fredes. La seva aportació de vitamines i d’aigua obliga a fer-los un buit destacat en el menú de festes, i no solament com a opció per combatre les ressacas; per donar un glop a les gerres preparades no es necessiten excuses. Una llimonada, un pol casolà o uns refrescs light fets per nosaltres mateixos són el millor colofó a la dieta familiar a les festes per a tots.

Ballar, imprescindible en aquests dies

Quan s’indiquen hàbits saludables relacionats amb l’alimentació mai cal oblidar l’exercici físic. I les festes són el moment de ballar. El ball està carregat de beneficis, tant físics com a psicològics: estimula la circulació, facilita el drenatge de líquids i ajuda a cremar les calories de més que s’han ingerit en el menjar o amb la beguda. Com tot exercici, ballar és idoni per prevenir el restrenyiment, tonificar la musculatura i fortificar els ossos/ossos. Ballar serveix per alliberar tensions, desconnectar, trobar-se i reconèixer-se en el propi cos i recuperar l’autoestima. No cap cap dubte: les festes del poble cal gaudir-les al compàs de la música.

Etiquetes:

Dieta excessos

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions