Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com cuidar la teva salut en època d’excessos nadalencs?

Consells mèdics sobre alimentació, begudes i activitat física per gaudir en família d'un Nadal més saludable

navidad vacaciones calcetines Imatge: tookapic

Beure la quantitat d’aigua recomanada és una de les necessitats més bàsiques i, potser, més oblidades en època de festes nadalenques. Exposar-nos a altes temperatures a casa o als centres comercials, ingerir menjars copiosos massa riques en sal o incrementar el consum de begudes alcohòliques són algunes de les accions que, sense adonar-nos, tendeixen a afavorir la deshidratació de l’organisme en aquestes dates. El doctor Gutiérrez Serantes desvetlla interessants consells per mantenir un bon estat de salut en aquestes festes.

Durant les festes nadalenques, “la paraula clau és moderació”. Així ho assegura el doctor Luis Gutiérrez Serantes, qui sosté que, “en general, aquests són dies en els quals les celebracions i la trobada amb amics i familiars van units a un excés d’ingesta d’aliments, generalment molt calòrics i amb un percentatge molt alt en greixos saturats, perjudicials per al sistema cardiovascular i l’aparell digestiu, i a l’augment en el consum d’hidrats de carboni i alcohol“. Per això, recomana vigilar “tant el consum d’aliments, com la ingesta d’alcohol”.

En aquest sentit, l’expert aconsella “triar plats no gaire calòrics, reduir al mínim el consum d’alcohol i hidratar-nos amb aigua mineral, que no solament evita la pèrdua de líquid corporal prevenint la deshidratació, sinó que, a més, reposa els minerals perduts”. I és que, en Nadal, els trastorns de salut més freqüents són els relacionats amb l’abús en la ingesta d’aliments i presa d’alcohol, a més dels temuts atragantamientos, més freqüents en aquestes dates, tant en nens com en adults, explica Gutiérrez Serantes.

En concret, entre aquests problemes, el doctor destaca la irritació gàstrica (gastritis) o l’aparició de quadres de gastroenteritis aguda, que es manifesten amb nàusees, vòmits, mal de ventre, freqüents deposicions o, fins i tot, febre. En aquests casos, “la consulta al metge es fa imprescindible si es tràfic de nens, persones majors o malalts crònics amb alt risc de complicacions”. A més d’això, “és fonamental reposar els líquids i minerals perduts per evitar la deshidratació”, afegeix.

Com evitar que la bàscula ho noti?

L’increment del pes corporal és una de les seqüeles més freqüents que ens deixen com a record aquestes festes. Com afirma Gutiérrez Serantes, “diferents estudis estadístics donen dades molt dispars sobre el guany mitjà de pes en Nadal, des de mig quilo fins a sis. Però la veritat és que si no controlem la quantitat d’aliments que mengem, i de forma especial, els de major contingut en greixos i hidrats de carboni, el guany de pes és segura”.

Així, l’expert recomana “que també és important fer exercici, ja que ajuda a evitar el guany de pes” i indica que “caminar tots els dies, com a mínim durant 40 minuts, afavoreix l’eliminació del greix corporal”. Però la pràctica d’activitat física ha de realitzar-se sense posar en risc la nostra salut.

A les festes, hidratació

Per assegurar una adequada hidratació en Nadal, el doctor Luis Gutiérrez aconsella la ingesta d’aigua mineral, ja que aquesta “ens aporta un plus saludable” i afegeix que “ens hidrata i aporta els minerals, sals i oligoelementos que l’ésser humà necessita per al seu equilibri”. En aquestes festes, l’important és, tal com comenta Gutiérrez “que tots gaudim amb els sers estimats i ajudem al nostre organisme a complir les seves funcions, sent equilibrats en el consum d’aliments, realitzant exercici diàriament i hidratant-nos amb aigua, la beguda més pura que existeix”.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions