Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com deixar de tirar aliments?

Distingir entre data de caducitat i data de consum preferent és clau per acabar amb el balafiament alimentari

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 07 de Octubre de 2018

Cada setmana, les llars d’Espanya tiren 25,5 milions de quilos de menjar a les escombraries. Els experts insisteixen que si frenéssim tal balafiament d’aliments podríem salvar moltes vides. Per aconseguir reduir aquest desaprofitament, aprendre a llegir l’etiquetatge dels productes i distingir entre caducitat i consum preferent és important. En aquest article expliquem què significa cada expressió.

No és el mateix menjar-se un aliment passat que un caducat: en el primer cas, vostè no s’exposa a un risc, mentre que en el segon cas, sí

A Europa, la suma d’aliments balafiats ascendeix a 88 milions a l’any: 173 quilos per cada europeu. La radiografia d’aquest malbaratament, segons l’estudi de les ‘xifres del desaprofitament d’aliments en la Unió Europea‘, és com segueix: on es tira més productes és en les llars, amb un 53 % d’aquest total; la indústria alimentària (producció i processament d’aliments) suposa el 30 %; restaurants i serveis alimentosos el 12 %; i comerços i distribució sumen el 5 %.

M’ho puc menjar si està caducat?

Un de cada cinc aliments que es tiren a les escombraries es balafia en les llars. Per això, els experts recorden que el primer pas per frenar aquest trist panorama és llegir les etiquetes i entendre la diferència entre la data de caducitat d’un aliment i la seva data de consum preferent. Que aparegui una o una altra depèn del tipus d’aliment i pot determinar si el seu consum és viable o, per contra, ja no.

A Espanya, segons el Baròmetre del clima de confiança del sector agroalimentari, el 59 % dels consumidors tira els aliments que compleixen amb la data de caducitat, mentre que un 21 % reconeix que els presa si no ha passat molt temps. La resta tria consumir-ho o tirar-ho en funció del tipus de producte.

Però anem a pams. És important saber què signifiquen les dates de l’etiquetatge abans de decidir què menjar i que no. La data de caducitat indica quan un aliment deixa de ser segur per al consum. Un límit que no és gens arbitrari, sinó que es tria amb la llei a la mà i baix criteris científics i estudis rigorosos amb la finalitat de reduir els perills per a la salut i evitar intoxicacions alimentàries. No cal prendre’s a la lleugera aquesta data. I menys amb productes com el peix, la carn o els ous.

Els experts adverteixen que cap aliment hauria de ser consumit després de la data de caducitat. A més, cal seguir amb rigor les instruccions de conservació que marca l’etiqueta, com mantenir-ho a baixes temperatures. No obstant això, és possible allargar una mica la conservació, si es congela el producte. Referent a això, el Ministeri de Sanitat aconsella “seguir les instruccions de l’envàs”.

Què és el consum preferent?

Alguna cosa ben diferent és el consum preferent, que indica el dia fins al qual el producte manté les seves qualitats organolépticas (olor, sabor, textura) intactes. Aquesta data no té res a veure amb la seguretat i la trobem en aliments enllaunats, congelats, cereals, olis, pastes, arrossos i purés. Ve assenyalada amb frases com “consumir preferentment abans de l’o…” “consumir preferentment abans de la fi…”de .

Com aclareix Sanitat, una vegada superada la data de consum preferent, l’aliment segueix sent saludable, “sempre que es respectin les instruccions de conservació i el seu envàs no estigui danyat”. Però és possible que el producte hagi perdut part del seu sabor i textura.

Un exemple. Un congret de pa de motlle pot reduir la seva humitat i estarà ressec. El fabricant ho ha calculat amb anterioritat i haurà marcat en el paquet el moment a partir del com el congret ja no té aquestes qualitats. Aquesta és la data de consum preferent. Però no implica risc per a la salut en cap cas el fet que menjar-se el congret després d’aquesta data. A més, els trucs casolans ajuden en aquests casos, ja que pot mullar el pa en llet o untar-ho amb mantega i melmelada perquè recuperi part de la seva textura esponjosa.

Per tant, la data de consum preferent, a diferència de la de caducitat, és molt més flexible. No és el mateix menjar-se un aliment passat que un caducat. En el primer cas, vostè no s’exposa a un risc, mentre que en el segon cas, sí.

Els experts aconsellen, no obstant això, abans de tirar un producte que ha sobrepassat la seva data de consum preferent comprovar el seu aspecte, si fa olor i sap bé, a més de seguir les instruccions del fabricador en la seva etiqueta, com per exemple, “Una vegada obert l’envàs, consumir en 24 hores”.

Pot seguir a Eva San Martín en Twitter.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions