Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com elaborar una saborosa truita de patata farcida

El farcit pot estar compost de vegetals freds, formatges fosos i, fins i tot, d'alguna melmelada dolça, a gust del comensal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 25deGenerde2007

L’elaboració d’una truita de patata és un repte al que tota persona aficionada a la cuina s’ha d’enfrontar. El procediment sempre és el mateix: fregir les patates, lligar-les amb l’ou batut i, a foc moderat, esperar al fet que qualli. El resultat depèn de la mà de la persona que la cuina. A més, en funció dels ingredients addicionals que s’afegeixen, com a ceba o uns altres, el gust de la truita canvia per complet.

Com preparar-la?
Img tortilla calabacin articulo

Una truita és molt més que ou i patata. Es pot emplenar amb diferents ingredients, segons el gust de qui la cuini. Els mètodes són dos:

1. Cuinar una truita gruixuda: s’elabora una truita de patata de manera tradicional i es talla per la meitat. Ambdues parts se separen i, sobre la base, es col·loca el farcit i es tapa amb l’altra meitat. Aquest mètode està indicat per a truites vegetals i unes altres que continguin maionesa o productes freds.

2. Cuinar dues truites fines: s’elaboren dues truites fines de patata. Una d’elles ha de quallar per les dues parts, mentre que l’altra només es qualla d’una banda. Aquesta última es col·loca en la paella i, sobre la part no quallada, s’agrupen al centre els ingredients del farciment. Es tapa amb l’altra truita i es cuina el conjunt fins que els laterals se segellin. Quan estigui feta, es retira de la paella i es deixa reposar uns instants. Aquest mètode es realitza, sobretot, quan el farciment conté formatge, perquè es funda per complet.

Farciments molt variats

Per elaborar amb una truita gruixuda:
– Surimi: palitos de cranc o surimi esmollat amb maionesa.
– Vegetal: enciam, tomàquet en rodanxes fines, espàrrecs i maionesa.
– Vegetal mixta: enciam, tomàquet en rodanxes fines, maionesa, tonyina i pernil york.
– Vegetal amb surimi: enciam, tomàquet en rodanxes fines, maionesa i palitos de cranc esmollats.
– Tonyina amb tomàquet: tonyina en conserva esmollat amb salsa de tomàquet casolana i una mica de maionesa.
– Salmó: enciam, espàrrecs, maionesa i rodanxes de salmó fumat.

Per elaborar amb dues truites fines:
– Mixta: pernil york i formatge en rodanxes.
– D’espinacs: espinacs salteadas amb trossets de pernil serrà i formatge en rodanxes.
– De pebrots: pebrots vermells i verds rostits, amb una mica de salsa de tomàquet casolana.
– De xampinyons i bolets: xampinyons i bolets salteadas, amb una mica d’all i formatge en rodanxes.
– Chistorra i formatge: chistorra fregida i esmollada, amb formatge en rodanxes.
– De formatge: formatge crema.

Curiositats sobre l'ou

El consum d’ous està contraindicado per a les persones que pateixen de pedres en la vesícula biliar o litiasis biliar, ja que pot conduir a un còlic. Si escau, es restringeixen els greixos en general, no només la procedent de l’ou, ja que aquest aliment no és dolent per al fetge. Aquesta és una afirmació que manca de rigor científic.

Durant anys, organismes nacionals i internacionals relacionats amb la salut i la nutrició van establir guies en les quals es restringia el consum d’ous donat el seu alt contingut de colesterol: “no més de tres gemmes a la setmana”, “màxim dos ous sencers per setmana…”. Eren algunes de les recomanacions per prevenir i tractar la hipercolesterolemia com a factor de risc cardiovascular. No obstant això, segons resultats de múltiples publicacions científiques actuals, aquestes recomanacions de consum s’han modificat. El veritable factor que influeix en la colesterolemia o en els nivells de colesterol en sang és el balanç entre els greixos insaturats i saturades, més que la ingesta de colesterol.

Respecte a la sensibilitat a l’ou, és un dels aliments més alergénicos per als nens. Aquesta capacitat es concentra sobretot en l’albúmina, una de les proteïnes de la clara, encara que també es pot desenvolupar al·lèrgia a la gemma. Quan es detectin els primers símptomes, cal excloure de la dieta l’ou, els seus derivats i els productes que continguin algun dels seus components.

Truita sense ou

Per preparar una truita sense ou cal seguir els mateixos passos que amb una truita convencional. L’única diferència és que l’ou se substitueix per una barreja de farina de cigró i aigua. Si es desitja preparar una truita de patata d’aquesta manera, mentre es fregeix la patata, en un recipient es barregen la farina de cigró i l’aigua fins a aconseguir una textura similar a la d’un ou batut. S’afegeix una mica de sal i es bat. Una vegada que les patates estiguin fregides, es retira l’oli i s’agrega aquesta barreja.

L’ou se substitueix per una barreja de farina de cigró i aigua

Si es prefereix una truita francesa, el procés és també senzill. S’aboca una mica d’oli en la paella, s’afegeix la barreja que substitueix a l’ou i es remou per evitar que es cremi i l’interior quedi ben fet. Perquè la truita no es trenqui, convé deixar-la reposar uns instants després de treure-la de la paella.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions