Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com es crema l’energia durant l’exercici?

El cos obté l'energia que necessita dels hidrats de carboni o dels greixos, depenent del tipus i intensitat de l'exercici

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 29deSetembrede2005

Hidrats de carboni i grasses són nutrients amb una important funció
energètica. No obstant això, les proteïnes són nutrients bàsicament
estructurals ja que subministren el material necessari per al creixement i
reparació dels teixits i òrgans del cos. Per evitar que
aquestes proteïnes siguin utilitzades com a combustible, és important assegurar
quantitats adequades d’hidrats de carboni i greixos en la dieta de l’esportista.

El glúcogeno, una important reserva d’energia

El nostre cos posseeix diferents reserves d’energia. Aquestes són
els greixos, localitzades principalment en el teixit adipós, i la glucosa, que
s’almacana en forma de glucògen en els músculs i el fetge.
També és possible obtenir energia a partir de les proteïnes
que es troben en els músculs, alguna cosa no recomanable lloc que donaria
lloc a una pèrdua muscular.

Si la quantitat de glucògen és escassa, conseqüència d’una dieta pobra
en hidrats de carboni, apareix la fatiga i el consegüent descens en el rendiment
de l’esportista. Per tant, és important que la quantitat d’hidrats de carboni,
especialment complexos (pasta, arròs, patates, pa, llegums i cereals) suposi
no menys del 55% de les calories consumides diàriament.

Quan es crema el greix?

Durant la pràctica d’exercici l’organisme obté energia de
els hidrats de carboni o dels greixos, depenent del tipus d’esport que
es realitzi i de la intensitat del mateix. Els exercicis d’intensitat baixa o moderada que es realitzen durant un període
de temps perllongat (aerobic, caminar a pas lleuger, trotar, l’esquí
de fons, nedar, el ciclisme de fons, ballar …) reben el nom d’esports
aeròbics i durant la seva realització els músculs obtenen
energia principalment a partir de les reserves de greix. Com a conseqüència,
a més dels efectes positius que s’obtenen sobre el sistema cardiovascular,
es contribueix a reduir el greix corporal, per la qual cosa, al costat d’una dieta adequada
per perdre pes, es poden obtenir resultats molt satisfactoris.

Quan l’activitat física és més intensa la principal font
d’energia per a l’organisme és la glucosa, obtinguda a partir de les
reserves de glucògen presents en el fetge i músculs.
És el que es coneix com a esport anaeròbic, l’exemple del qual més
representatiu són els ejericios de curta durada i repetitius que
es realitzen amb les peses. En aquest cas són els hidrats de carboni el combustible
més important i no els greixos, per la qual cosa el resultat no és una pèrdua
de greix sinó la tonificación i desenvolupament de la massa muscular. Ésto
pot anar acompanyat d’un guany de pes, no perquè existeix un sobrepès,
sinó pel simple fet que el múscul pesa més que el greix.

Si durant la realització d’aquest tipus d’exercici s’esgoten els dipòsits
de glucògen i s’utilitza la glucosa en sang, els nivells d’aquesta
descendiran pel que pot arribar a produir-se una hipoglucèmia. Aquesta
situació crítica provoca una utilització de grassa com
combustible, però també una utilització de les proteïnes.
Per evitar aquesta situació convé que l’esportista dugui a terme una
dieta adequada segons les seves necessitats i el tipus d’esport que practiqui.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions