Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com esquivar les calories de carretera

Cinc idees per menjar millor durant els viatges amb cotxe i evitar les temptacions hipercalóricas i ultraprocesadas del camí

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17 de Juliol de 2017

Estiu, vacances, desplaçaments amb cotxe i parades obligades per descansar i estirar les cames. Després d’un parell d’hores de carretera i asseguts, ve de gust beure alguna cosa fresquito i menjar alguna cosa, encara que sigui per picar. El problema no són les ganes, sinó el context i les opcions per satisfer aquest desig. Perquè, excepte honrosas excepcions, les tendes de gasolinera són entorns obesogénicos on costa trobar menjar sa i “de debò”. En aquest article s’analitza què succeeix en aquests espais i com evitar al màxim les temptacions.

Imatge: meteor

No hi ha pitjor combinació possible: sedentarisme, apetit i productes comestibles de baixa qualitat nutricional. Els metges i els nutricionistes ho subratllen sempre que poden: cal moure’s, estar actius, menjar sa. Per fortuna, cada vegada hi ha més persones que en la seva vida quotidiana apliquen aquests consells tan coneguts. No obstant això, en els viatges per carretera és freqüent saltar-se aquests senyals. Parelles, grups d’amics, famílies, persones soles… És igual l’edat o el format del viatge. La majoria d’els qui paren a repostar combustible acaba picant alguna cosa de la tenda de l’estació de servei, fins i tot els que habitualment cuiden la seva alimentació.

Per què succeeix això?

Existeixen diverses raons que influeixen en simultani:

  • L’impacte de la novetat. Després d’una, dues o tres hores de monotonia en el cotxe, una tenda plena de colors, objectes i productes cridaners és l’antítesi perfecta perquè tot sembli atractiu. És gairebé com entrar en un parc d’atraccions després d’haver passat molt temps castigat sense jugar. Tot ve de gust. Tot desperta interès. Els estímuls són poderosos.
  • L’imperi de l’oferta. A la situació anterior se suma que la major part dels productes disponibles en aquests establiments són de baixa qualitat nutricional: gominolas, galetes, snacks salats, begudes energètiques, brioixeria industrial… No és que no hi hagi aliments “de debò”. N’hi ha. Però són pocs en comparació als altres, no destaquen en el conjunt i costa més trobar-los.
  • L’oci i la mandra. Si es va de vacances, s’està cansat o s’ha sortit amb pressa, l’habitual és que doni mandra cuinar o preparar menjar per al trajecte. “Ja menjarem un menú del dia o picarem alguna cosa per aquí” és una de les frases més repetides. I és comprensible, perquè menjar fora de casa forma part de la nostra manera d’entendre l’oci. La diferència amb un poble o ciutat és que, en la carretera, les opcions són més limitades.
Imatge: firea

Reduir els sots nutricionals del camí

Com explica el dietista-nutricionista Julio Basulto en aquest article, la tendència a triar productes rics en greix i sucre és inherent a l’ésser humà, perquè d’ells ha depès la supervivència en altres moments de la història, quan l’activitat física era constant i els aliments escassejaven. Gens més diferent a l’actualitat, que es caracteritza pel sedentarisme i l’abundància de menjar disponible a tota hora. El nostre organisme s’ha quedat desfasat i no ha après encara a defensar-se de tal quantitat d’estímuls.

“No soc jo, és el meu instint de supervivència!”. Amb aquesta idea present, és fàcil comprendre per què un viatge per carretera suposa un desafiament nutricional. En les gasolineres (també en els aeroports i les estacions de tren i autobús) no és difícil menjar alguna cosa. El complicat és menjar sa. És possible? Sí, però cal posar voluntat. Perquè sigui una mica més senzill, convé anotar aquests cinc consells:

  • 1. Tenir un pla. A més de saber la destinació vacacional, l’allotjament i el temps que s’estarà allí, resulta molt útil planificar una mica la ruta i esbrinar què gasolineres i restaurants hi ha en el camí. La informació abunda en Internet (també les opinions dels usuaris), de manera que és senzill trobar tres o quatre opcions en diferents punts de l’itinerari on poder parar, descansar i menjar bé. Hi ha asadores i restaurants de carretera on se serveixen menús del dia i també tendes de gasolineres amb més varietat alimentària que unes altres.
  • 2. Tenir un pla b. Els imprevists succeeixen i és millor tenir alternatives per no acabar en la típica borsa de patates fregides, el refresc o les llaminadures. A quina hora es viatjarà? Quin serà la durada del trajecte? Cal portar de casa alguns aliments que, o bé permetin menjar del nostre, o bé són útils com tentempié o en cas d’emergència: fruita, fruita seca, minibocatas, uns trossets de formatge…
  • 3. Ser imaginatius. El menjar resulta més apetecible quant millor presentada està. I encara que en un cotxe triomfa la “manera táper”, gens impedeix que les coses que es portin tinguin una bonica aparença. Es pot tenir la fruita ja tallada en trossets, a manera de macedònia colorida, portar bon pa i uns recipients amb humus o guacamole fresquito per untar, preparar uns sándwiches o entrepans originals i fins i tot disposar d’una amanida fresca ja preparada -i l’amaniment aparti- per menjar alguna cosa lleuger.
  • 4. Comptar amb un tentempié saludable i un factor sorpresa. Després de dues o tres hores de viatge sense menjar gens, baixar de l’automòbil amb apetit fins a la tenda de l’àrea de servei pinta malament. Es voldrà provar-ho tot, i tot semblarà una bona idea. Per evitar això, és millor portar picoteo sa en el vehicle, de manera que no calgui exposar-se a una oferta alimentària tan particular amb l’estómac protestant. Si es viatja amb nens, és molt útil comptar amb el factor sorpresa; és a dir, portar alguns tentempiés per a una estona abans de baixar oferir-los-hi com alguna cosa especial.
  • 5. Tenir begudes fresques. La hidratació és clau, sobretot a l’estiu. Portar aigua en el cotxe és molt important, ja que podria haver-hi embusos o una avaria que obligui a esperar en el voral.
    També es pot preparar un termo amb te o cafè (tant calents com a freds), donar-li a l’aigua un toc de sabor o fer sucs. Molt millor aquestes opcions que les begudes ensucrades, els concentrats o les begudes energètiques.

Més enllà de les revistes, els souvenirs, els snacks i les galetes, les tendes situades en les gasolineres també ofereixen aliments “de debò”. No són els més destacats, ni els més barats, ni són majoria, però existeixen. Algunes llaunes i flascons de conserves mereixen la pena, igual que certes amanides d’IV gamma. A més, alguna cosa interessant d’aquests comerços és que molts d’ells venen aliments de la zona i productes artesans. Llocs a triar “alguna cosa dolç” o “alguna cosilla especial”, millor provar una elaboració del lloc, d’aquestes que no es troben prop de casa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions