Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com evitar digestions pesades

Menjars copiosos i el consum d'aliments irritantes com el cafè són algunes de les causes d'alteracions gastrointestinals

img_manzanilla

L’estómac és un dels òrgans més ressentits durant els dies posteriors al Nadal. Però a més, és un dels més vulnerables. És el blanc perfecte per a les malalties, ja que durant més d’un mes la dieta pot haver variat molt. Per aquest motiu sigui tan important mantenir-ho sa i evitar, o contrarestar, els efectes secundaris que comporten els menjars abundants. Encara que no tots els dies s’excedeixi la quantitat recomanable, són nombroses les ocasions en les quals s’afegeix al menú habitual algun que un altre dolç. Les principals causes que provoquen alteracions gastrointestinals són, sobretot, el consum d’aliments inadequats, incompatibles amb l’organisme, quantitats excessives, menjar ràpid, excedir-se amb els menjars copiosos i el consum de begudes o aliments irritantes, com el cafè, l’alcohol o la xocolata.

Img

Una bona digestió dels aliments proporciona l’absorció de tots els nutrients necessaris per a l’organisme i una bona qualitat de la sang. Per contra, una mala digestió o el consum d’aliments inadequats afavoreixen la formació de toxines en la sang, que influeix en el desenvolupament dels teixits i dificulta l’absorció dels nutrients necessaris. El resultat és la creació de teixits febles que propicien malalties o malestar gatrointestinal.

Una mala digestió

El procés de digestió està dissenyat perquè es realitzi de manera ràpida i, d’aquesta manera, obtenir el màxim valor nutritiu dels aliments que s’ingereixen. Quan la digestió és lenta, els aliments que no es digereixen poden fermentar-se i provocar símptomes de malestar gastrointestinal, com a cremors, dolor abdominal, nàusees, rots o reflux, entre uns altres. Però els menjars copiosos o els excessos no són l’única causa d’una mala digestió. Per evitar aquesta fermentació dels aliments, han de tenir-se en compte diversos aspectes:

  • Menjar a l’excés: quanta més quantitat d’aliments es consumeix, el sistema digestiu té menys possibilitats de completar la digestió. Sempre és millor menjar poca quantitat i de forma més freqüent.

  • Mastegar malament: quan es mastega de forma inadequada significa que s’ha menjat molt de pressa, un aspecte que implica passar per alt el primer pas de la digestió, que s’inicia en la boca amb la masticació. Si no es realitza bé, els aliments passen menys triturados a l’estómac, la digestió es ralenteix i, en ocasions, pot ser que no s’acabi de realitzar.

  • Evitar beure durant els menjars: d’una banda, la digestió es realitza en l’organisme a una temperatura d’uns 37ºC. Amb el consum de begudes fredes, es desenvolupa un contrast de temperatures que obliga a l’organisme a contrarestar. Això causa una alteració en la circulació de la sang, que retarda la digestió i pot inflamar la mucosa. D’altra banda, beure grans quantitats de líquid durant els menjars pot diluir els enzims i els àcids responsables de la digestió, la qual cosa perjudica la seva funció digestiva i s’interromp el procés de digestió.

  • Menjar molt tarda: durant la nit , els processos digestius es ralenteixen. Menjar molt tarda és una causa comuna de problemes de digestió.

  • Estats ansiosos o d’estrès: tenir un estat d’ànim alterat al moment de menjar, com a disgust, ira o estrès, afecta de forma directa a la digestió i fa que els enzims digestius no actuïn a temps i retardin la digestió, de manera que no es pugui completar.

Estómac sa

Una digestió ràpida garanteix un estómac sa, una millor vitalitat i una absorció adequada de tots els aliments, en definitiva, suposa un equilibri perfecte en tot l’organisme. Per evitar aquests desagradables símptomes posnavideños, és recomanable posar en pràctica alguns consells:

  • Consumir aliments de fàcil digestió, poc condimentats i mastegar bé, sense tenir pressa a acabar de menjar.
  • Deixar passar unes cinc hores entre els menjars.
  • Beure líquids entre hores en abundància. L’aigua ajuda a eliminar les toxines presents en la sang.
  • Menjar tranquils, a poc a poc. No comentar els problemes durant l’hora dels menjars, ja que el sistema nerviós regeix el sistema digestiu.
  • Evitar el consum excessiu de sucres i hidrats de carboni.
  • Prendre una infusió digestiva després dels menjars (camamilla, menta poliol).
  • Deixar-se guiar pels sentits, és a dir, si es nota que alguna cosa no senti bé, deixar de menjar-ho. Si no es té apetit, no forçar, i si es té molt apetit, menjar a poc a poc per sadollar-se abans.
  • Els experts indiquen que és millor evitar la barreja d’aliments àcids amb carbohidrats, ja que els àcids dificulten l’acció dels enzims digestius.
  • És recomanable incloure proteïna en cada menjar perquè d’aquesta manera s’estimula la secreció d’àcid clorhídric, responsable de la digestió.
  • Ser prudent en menjar.

REMEDIOS NATURALS PER A INDIGESTIONS

Quan es desenvolupen els símptomes d’una mala digestió ja no hi ha volta enrere. Tan solament es poden pal·liar i evitar que es repeteixi una indigestió. Alguns remeis naturals i propietaris ajuden a passar aquest procés de la millor manera possible.

  • Suc d’una llimona, aigua i bicarbonat sòdic. Esprémer el suc d’una llimona, afegir aigua i una cucharadita de bicarbonat, barrejar i beure.
  • Escalfar un got d’aigua i afegir una cullerada de mel i dues cullerades de vinagre de sidra, barrejar bé i beure.
  • Prendre una infusió de camamilla, canyella, farigola o coriandre.
  • Beure un got d’aigua amb una cullerada de vinagre de poma, barrejar i beure.
  • Mastegar llavors de fonoll.
  • Menjar plàtan madur perquè alleuja la inflamació estomacal i és un antiácido natural.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions