Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com fer un guisat light

Trucs de cuina per preparar guisats i estofats amb menys grasses i calories

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 06deOctubrede2015
img_guiso light port

Arribat la tardor, és habitual canviar els hàbits alimentosos. Apareixen en els menús més plats de cullera, guisats, estofats, bullits o olles. Tots ells són molt rics i saborosos, però també bastant calòrics i, algunes vegades, fins a massa grassos. Per evitar els excessos i la sensació de pesadez, es poden elaborar d’una manera especial. En aquest article es comparteixen uns trucs senzills perquè els plats de cullera tinguin menys calories, però sense que perdin tot el seu sabor.

Img guiso light 01
Imatge: lenyvavsha

Img estofado casero
Imatge: robynmac

Els dies frescos, plujosos i una mica més grisos conviden a passar els caps de setmana a casa prop de la cuina i a parar-li esment a aquestes receptes que necessiten d’un temps més llarg de cocció, amb un foc constant, lent i pausado. A més, en aquesta temporada de l’any, tant en els boscos com en les hortes apareixen ingredients amb molt sabor i propis de la tardor que és possible agregar als guisats o potajes. Entre ells, destaquen els bolets, les carabasses, les pomes d’hivern, les taronges i la caça. La carn i les aus són els productes estavella en els estofats i guisats d’aquesta temporada, que comparteixen fama amb els estofats de verdures, bolets i fongs.

En reprendre l’hàbit de menjar calent, amb cullera, es nota també que aquestes receptes sadollen més que les lleugeres de l’estiu. Però això no significa que aportin més grassa a la dieta. El poder saciante d’aquest tipus de plats radica que s’utilitzen llegums, riques en fibra i proteïnes vegetals, que tenen aquest efecte de digestió més lenta. Això ajudarà a no picar entre hores i, per tant, a mantenir una dieta sana i equilibrada.

Trucs per rebaixar les calories i greixos dels guisats i potajes

Així i tot, si als guisats, potajes, estofats i altres receptes de cullera se’ls aplica durant la seva elaboració uns trucs senzills, serà possible aconseguir rebaixar les seves calories i greixos finals. Les següents són algunes idees per aconseguir-ho:

  • Quan es cuinen llegums, s’agreguen menys grasses, si no s’acompanyen d’elements cárnicos com a xoriço, botifarra o costella. Però si es vol introduir-los per conformar un plat únic, es couran aparti els elements cárnicos en una cassola amb aigua, partint des de fred perquè la majoria del greix surti a l’aigua de cocció. Una vegada cuits i desgrasados els embotits i carns, cal escórrer-los i reservar-los en un lloc temperat perquè segueixin desgrasando. Quan estiguin cuites els llegums, s’afegirà la carn. Així s’aconseguirà un potaje de llegums molt complet i amb menys grassa que de costum.
  • Si es prefereix un potaje de llegums sense gens de greix, es poden coure amb aigua i verdures i, al moment de fer el sofregit (que donarà un toc de sabor i potència al plat), es cuinarà la ceba i l’all molt picat amb una mica de brou, de manera que se substitueix l’oli per unes cullerades de brou.
  • En elaboracions amb acidesa -com, per exemple, els guisats de carn-, en comptes d’agregar sucre al final de la cocció, és millor utilitzar gran quantitat de ceba i pastanaga. Si es cuinen de manera suau i contínua, endolceixen la salsa en la qual s’estan cuinant. Així se substitueix el sucre pel dulzor de les verdures.
  • Cal desgrasar els brous sempre, ja que el sabor està en el brou i no en el greix. Aquest consell és vàlid tant si es fa una simple sopa o s’usa aquest brou per a la preparació d’una salsa o una altra recepta. Una vegada elaborat, es deixa refredar -si és possible, en la nevera- i quan la grassa estigui solidificada en la superfície, es retira amb una cullera. Amb aquest senzill procediment s’alleugereix -i molt- la quantitat de greix i calories dels brous.
  • El mateix que es fa amb els brous és possible aplicar a estofats i guisats. Com estan més rics si s’elaboren en la vespra, perquè es concentren els sabors, no costarà deixar-los refredar. En fer-ho, amb el repòs sol aparèixer en la superfície una capita de greix que no aporta sabor sinó calories indesitjables. Cal retirar-la amb molta cura i, quan es calenta de nou, s’haurà aconseguit reduir notablement el greix del guisat o l’estofat.
  • Les receptes de guisats de carn més saboroses es realitzen amb peces de carn que contenen gran quantitat de gelatina, ja que aquesta permet que quedi una carn sucosa i tendra. Mentre que si s’empren peces molt magres, pot ser que quedin una mica seques. Per resoldre aquest dilema, es pot usar un truc molt senzill que permetrà que la carn quedi sucosa, fins a amb peces magres. Caldrà tallar la carn en galledes per guisat i fregir-la en una paella molt calenta amb una mica d’oli. D’aquesta manera, es crearà una capa superficial en els trossos de carn que mantindrà els seus sucs dins de les peces, fins i tot quan s’afegeixin al guisat. Així s’aconseguirà una carn saborosa i sucosa, encara que no contingui gairebé grassa ni gelatina.
  • Si s’agrega vi per aromatizar al guisat, es farà quan el bulliment estigui de gom a gom i es cuinarà uns instants sense tapa perquè l’alcohol s’evapori; d’aquesta manera, no hi haurà calories innecessàries, solament el sabor.
  • Finalment, perquè la recepta sigui més saludable, cal utilitzar guarnicions menys calòriques com a bolets, verdures salteadas o rostides, en comptes de guarnicions d’arròs i de patates, que aporten massa calories als plats.

A foc lent

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Els guisats, potajes i estofats tenen un element comú: el tipus de cocció. Est consisteix en un cuinat dins d’una cassola tapada, amb tots els ingredients partint de la mateixa temperatura; és a dir, des de fred. L’element principal pot ser uns trossos de carn, au, bolets, llegums o beines. S’acompanya amb els elements de condimentació (ceba, all, porro, pastanaga) i els elements aromàtics (com a espècies, tipus pebre o curri, i herbes aromàtiques, com a orenga, farigola, llorer o romaní). Es cuinen tots alhora, sense amb prou feines agregar gens de brou (excepte en el cas dels llegums, que es cobreixen amb l’aigua de remullo). El brou de cocció és el propi dels aliments de cuinat. Així, a l’interior de la cassola hi haurà un ambient molt humit amb els sucs de tots els elements que s’estan cuinant, la qual cosa ajuda a un major intercanvi de sabors entre els diferents ingredients.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions