Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com llegir les etiquetes alimentàries per a saber el que comprem

L'envàs d'un aliment està ple d'informació, però no tota és útil. De fet, part d'ella ens pot despistar a l'hora de prendre una decisió. Et comptem en què has de fixar-te

como interpretar las etiquetas de los alimentos Imatge: Getty Images

Els envasos dels aliments tenen molta informació, però no tota és rellevant. Hi ha publicitat, frases suggeridores, paraules que no signifiquen res… Per a saber realment el que estem comprant, hauríem de parar esment a la informació que sí que és útil. Aquesta es troba en tres parts fonamentals de l’etiqueta que, a més, són obligatòries: la denominació legal de venda, el llistat d’ingredients i la informació nutricional. T’ho expliquem detalladament i amb exemples.

🔎 Denominació legal de venda

Se sol mostrar davant de la llista d’ingredients i pot expressar-se d’una de les següents formes:

  • Denominació definida legalment. Per a aquells aliments la denominació dels quals està recollida per la legislació. Per exemple, segons la normativa, la “maionesa” és la salsa formada per una emulsió constituïda principalment per olis vegetals, ou, vinagre i suc de llimona, de manera que, si no compleix aquests requisits, no pot vendre’s sota aquest nom (és el cas d’altres salses, com Ligeresa).
  • Nom consagrat per l’ús. Si l’aliment no està definit legalment, pot utilitzar-se el nom socialment conegut i tradicionalment acceptat; per exemple, “favada” o “natilles”.
  • Descripció del producte. Si l’aliment no està definit per la legislació, també es pot usar com a denominació de venda una explicació detallada; per exemple, “empanada de pasta fullada farcida de tonyina amb salsa de tomàquet i ou cuit”.

En principi, la denominació legal de venda pot semblar supèrflua, però és important consultar-la per a identificar el producte inequívocament i així saber el que de debò estem comprant. Pot haver-hi moltes confusions que es deuen, sobretot, al fet que hi ha infinitat de productes que tenen un aspecte molt semblant, però característiques diferents.

Per exemple, això és molt habitual en els productes per als quals existeixen diferents categories comercials, com el pernil cuit, que pot ser “pernil cuit extra”, “pernil cuit” o “companatge de pernil cuit”. La diferència radica sobretot en la proporció de pernil: entre un 80-90% en l’extra, entorn d’un 70-80% en el pernil cuit i entorn del 50% en el companatge. Per a reduir els percentatges de carn, s’afegeixen ingredients capaços de retenir aigua, com a proteïnes, en el pernil cuit, i fècules, en el companatge.

A vegades la confusió no es deu només al nostre desconeixement o distracció, sinó també als reclams que s’indiquen en l’envàs. Per exemple, algunes marques de pernil cuit inclouen la paraula “extrajugoso” o similars, la qual cosa pot fer-nos pensar que es tracta de “pernil cuit extra”, quan en realitat és “pernil cuit”, és a dir, una categoria comercial inferior.

🔎 Llistat d’ingredients

És la part més important. Com el seu nom indica, en ella es mostren els ingredients presents en el producte. Això és una cosa òbvia, però el que no resulta tan evident són alguns detalls que poden ajudar-nos a conèixer millor l’aliment:

  • L’ordre. Els ingredients han d’enumerar-se en ordre, segons el seu pes en el producte. És a dir, els que apareixen en primer lloc són els majoritaris, mentre que els últims són els que es troben en menor quantitat. Això significa que, si en un producte els primers ingredients són poc saludables, com a sucre, sal, farines refinades, olis de mala qualitat nutricional (per exemple, oli de palma) o aigua, el més probable és que el producte sigui poc interessant des del punt de vista nutricional.
  • Ingredients destacats. Si algun dels compostos es destaca d’alguna manera en l’envàs (per exemple, amb imatges o paraules), ha d’especificar-se la seva quantitat en la llista d’ingredients. Això és especialment rellevant en els productes que utilitzen un ingredient com a reclam, perquè a vegades es troba en una quantitat insignificant. Per exemple, una crema de llamàntol que en realitat conté tan sols un 0,5% de llamàntol.
  • Quantitat d’ingredients. Està molt estesa la idea que els productes amb més de cinc ingredients són indesitjables, però és una generalització que ens pot despistar. I el mateix es pot dir per als productes que contenen additius (que malgrat la seva mala fama són segurs), i per als quals contenen altres ingredients que també gaudeixen de mala fama, com a sucre, sal o determinats tipus d’olis o greixos. En aquests casos, hauríem de tenir en compte que la quantitat en la qual es troben (com menys sucre i menys sal, millor) i, sobretot, parar esment a la mena d’aliment del qual es tracta.

🔎 Informació nutricional

És el que primer mirem, però no és tan rellevant com solem pensar. A més, pot despistar-nos perquè ens centrem en l’energia i els nutrients (sobretot en el greix i els sucres), en lloc de considerar l’aliment en si o els seus ingredients, que és el més important. Per exemple, podem arribar a pensar que unes nous són insanes perquè aporten moltes calories i molt de greix i, d’altra banda, creure que unes galetes light són saludables per no contenir greix o sucres, quan és just al contrari: la fruita seca són més saludables que les galetes.

En la informació nutricional ha d’indicar-se de manera obligatòria: el valor energètic (“calories”) i les quantitats de greixos, àcids grassos saturats, hidrats de carboni, sucres, proteïnes i sal (a partir de 1,25% es considera que la quantitat és excessiva).

De manera voluntària es poden incloure, a més, les quantitats d’àcids grassos monoinsaturados, àcids grassos poliinsaturats, polialcoholes, midó, fibra alimentària, així com de vitamines i minerals (sempre que es trobin en una quantitat significativa).

Altres dades d’interès

📌 Data de durada

Pot expressar-se de dues maneres, depenent de les seves característiques. En els aliments que són molt peribles i que poden suposar un risc immediat per a la salut si els consumim una vegada passada aquesta data, es posa data de caducitat (per exemple, una safata de carn crua). En la resta es posa data de consum preferent (per exemple, un paquet d’espaguetis).

📌 Quantitat de producte

És una dada en el qual a penes ens fixem perquè solem valorar la quantitat de producte sobre la base del volum que ocupa, és a dir, a la grandària. Però en algunes ocasions el volum no es correspon amb el pes i això pot despistar-nos (per exemple, en alguns gelats), així que convé observar la quantitat indicada en l’envàs.

📌 Origen

Alguns aliments, com el peix, la mel, les fruites, les hortalisses, els llegums o els ous han de mostrar l’origen en la seva etiqueta. Convé prestar especial atenció en alguns productes, com les conserves de vegetals, perquè a vegades es destaca en l’envàs que ha estat “elaborat” en alguna regió espanyola, però, si llegim l’origen, s’indica un altre país. És a dir, es tracta de vegetals conreats en un altre país, però envasats a Espanya.

Què és el Nutri-Score?

Nutri-Score és una etiqueta frontal que atorga una qualificació al producte en funció de la seva composició (principalment dels seus nutrients): des de la A i el color verd intens per als productes amb una composició més favorable, fins a la E de color taronja fosc per a aquells amb la composició més desfavorable, de manera que permet comparar productes de la mateixa categoria (per exemple, diferents marques de galetes). De moment és de caràcter voluntari, però és possible que un futur el seu ús sigui obligatori.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

etiqueta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions