Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com llegir l’etiqueta dels suplements de proteïnes

Parar esment a la composició d'aquestes pólvores, batuts i barretes evitarà possibles problemes de salut, ja que són ultraprocesados, com els productes enriquits amb proteïnes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deNovembrede2021

Els suplements de proteïnes fa temps que no sols els prenen persones que realitzen exercicis de força i potència en els gimnasos. També han passat a formar part de la dieta de moltes persones que, sense practicar esport, busquen aprimar o millorar la seva salut. I cada vegada és més freqüent veure més productes enriquits amb proteïnes, com a lactis o embotits. Però en realitat, una dieta saludable i variada és més que suficient per a obtenir les proteïnes que el nostre organisme necessita diàriament, i només certes circumstàncies (cirurgies gàstriques, problemes d’ingesta o deglució…) justifiquen aquesta suplementació. Si encara així, decideixes prendre’ls, et comptem en què has de fixar-te per a triar-los. 

Suplements de proteïnes i etiqueta, en què fixar-se?

Podemos prendre suplements de proteïnes sense comprometre la nostra salut? Per a la dietista-nutricionista Beatriz Robles, la clau és parar esment a l’etiqueta. “El més important és centrar-se en la llista d’ingredients per a evitar les que tinguin sucres lliures. No sempre serà fàcil identificar-los perquè s’oculten després de noms com a dextrosa, xarop de glucosa, xarop de sacarosa o xarop de fructosa”, explica.

“Una altra de les qüestions que hauríem d’observar a l’hora de consultar la seva composició és la font i la quantitat de proteïnes que contenen per a assegurar-nos que són d’alt valor biològic i que es trobin en alta proporció”, apunta Miguel Ángel Lurueña, doctor en Tecnologia dels Aliments. El valor biològic (VB) d’una proteïna depèn de la composició d’aminoàcids i de les proporcions entre ells. És màxim quan aquestes proporcions són les necessàries per a satisfer les demandes de nitrogen per al creixement, la síntesi i la reparació dels teixits. Per això, és important conèixer d’on procedeix aquesta proteïna. “Per exemple, la de sèrum de llet o d’ou es considera d’alta qualitat, mentre que el col·lagen és menys interessant”, afegeix Robles.

En qualsevol cas, no cal perdre de vista que els suplements són productes ultraprocesados. Tal com ens recorda Ànima Palau, presidenta del Consell General de Col·legis Oficials de Dietistes-Nutricionistes (CGCODN), “no poden equiparar-se ni remotament a un producte fresc. Es corre sempre el perill d’ingerir excessos d’edulcorants artificials, grasses i proteïnes de baixa qualitat, sense comptar amb substàncies dopants i hormones no declarades en l’envàs”.

Els suplements proteics també poden afegir ingredients desencadenants d’intoleràncies alimentàries i molèsties digestives. Les persones al·lèrgiques als lactis o amb problemes per a digerir la lactosa poden experimentar molèsties gastrointestinals si utilitzen una proteïna en pols a base de llet. Llegir amb atenció la composició d’aquests productes evitarà possibles contratemps amb la nostra salut.

Els riscos de la seva composició

La regulació d’aquests productes és una miqueta laxa i poc exhaustiva, la qual cosa a la llarga afecta a la qualitat de la proteïna que utilitzen i a la seva digestibilitat. La Unió Europea té previst regular en 2022 la composició de les barretes i batuts substitutius per a dietes de pèrdua de pes. Serà a través d’un reglament que obligui els fabricants a augmentar el percentatge de certes substàncies considerades saludables en detriment d’unes altres que no els són. La proteïna és un dels ingredients afectats: passarà dels actuals 50 grams per dia als 75 grams.

A més de vigilar la composició, hauríem de procurar que els suplements siguin de marques o empreses fiables. L’estudi de l’Escola de Medicina i Salut Pública d’Harvard, ‘Els perills ocults de les proteïnes en pols’, ha abordat aquest assumpte. El treball va recollir els resultats de l’informe de l’organització nord-americana Clean Label Project en el qual es mostraven les toxines presents en alguns suplements en pols. Es van trobar metalls pesants (plom, arsènic, cadmi i mercuri), bisfenol-A (BPA, utilitzat per a fabricar plàstic), pesticides i uns altres contaminants.

Són necessaris els aliments enriquits amb proteïnes?

leche rica proteinas
Imatge: Pezibear

Però a part dels suplements, les prestatgeries dels supermercats exhibeixen cada vegada més productes enriquits amb proteïnes. Les empreses alimentàries utilitzen el reclam d’aquests nutrients per a posicionar millor certs productes i incrementar les seves vendes. Iogurt, llet, embotits o pa són alguns d’aquests aliments: malgrat comptar amb proteïna en origen, són suplementados amb més matèria primera. Els consumidors perceben aquests productes com més beneficiosos. Poc importa el seu preu, sensiblement més elevat que la versió convencional.

Per a Ànima Palau, aquesta tècnica de venda no té cap justificació: “No crec que sigui necessari enriquir els aliments amb proteïnes. S’ha creat una cultura a favor del seu consum que ens confon”. La presidenta del CGCODN considera que la ingesta extra és inútil si no va acompanyada d’activitat física que transformi aquesta proteïna en massa muscular o si no es prenen hidrats de carboni en proporció per a sintetitzar-la i transformar-la en teixits.

“No són més saludables que altres aliments”, sentència Beatriz Robles. “Aquests productes poden ser útils en circumstàncies en les quals necessitem aportar un extra de proteïna, però ens costa menjar, com després d’un exercici físic molt intens o en determinades convalescències. No tenen sentit en la nostra vida diària”, afirma.

L’argument “alt contingut proteic” també és utilitzat pels fabricants per a emmascarar certs productes ultraprocesados com a saludables. Parar esment a la declaració nutricional d’aquests aliments, considerant tant la quantitat de proteïnes que es declaren com la d’altres nutrients, ajudarà a evitar malentesos. Per a Miguel Ángel Lurueña, aquestes proporcions “han d’estar degudament recolzades, bé per anàlisi física-químics o bé per càlculs basats en taules de composició dels aliments”, explica.

En resum, excepte casos molt excepcionals, consumir productes enriquits amb proteïnes no és necessari. Aquests aliments no són més beneficiosos que altres productes ni tampoc milloraran la nostra salut. En molts casos es tracta d’ultraprocesados que camuflen la seva mala composició alimentària publicitant-se com a proteics perquè el consumidor els posi més alegrement en la cistella de la compra.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions