Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com organitzar la compra quan volem aprimar?

Per perdre pes, és imprescindible triar i comprar els aliments de manera intel·ligent i a consciència

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 11 de Gener de 2013

La compra és el pas previ a la preparació culinària i posterior consum. Per tant, decidir què aliments i en quines quantitats s’adquireixen és transcendental per dur a terme una alimentació saludable. Quan el propòsit és més exigent, com perdre pes, una compra intel·ligent i amb coneixement de causa és imprescindible. Aquest article revisa la importància d’aquest procés, ofereix tres consells per aconseguir els nostres objectius i explica quins grups d’aliments escollir per afegir al carret.

Imatge: Polycart

L'estil de compra d'aliments ha canviat de forma radical en els últims anys. S'ha passat de comprar dia a dia, a adquirir els productes de forma més espaiada. Hi ha qui realitza una única compra setmanal, mentre que uns altres ho fan solament de manera quinzenal o mensual. En l'actualitat, a més, cada vegada és més habitual aprofitar els avanços tecnològics de nostra era, i fins i tot, realitzar la compra des de casa, per Internet, sense entrar ni tan sols en el supermercat. Sigui com sigui, les dificultats per organitzar la compra creixen quant menor és la freqüència amb la qual s'adquireixen els productes. En qualsevol dels formats que decidim comprar aliments, la paraula clau és "planificació".

Baixar de pes: tres consells pràctics per encertar amb la compra

  1. En la guia 'Consells per a una Alimentació Saludable', la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (SEMFYC) aconsellen anar a comprar amb temps, descansat i sense gana. Això permetrà poder comparar millor els preus, la qualitat dels productes i triar la millor opció sense caure en temptacions massa calòriques que, per cert, abunden.

  2. Realitzar una llista de la compra tancada, que solament contingui els aliments que necessitem comprar evita adquirir productes temptadors i poc saludables. A casa, amb temps, paper i llapis i l'estómac buit, es planificaran, encara que sigui per damunt, els menús de la setmana. Calcular quants dies es menjarà a casa, quins aliments hi haurà en el menjar i en el sopar (pasta, llegums, verdures, carn, peix, ous...) i quines quantitats segons la pauta dietètica prescrita, ajudarà a transcriure en la llista l'estrictament necessari. Després d'organitzar els dos menjars principals, es pot seguir amb el desdejuni i el berenar: formatge fresc, pa integral, cereals rics en fibra, llet i iogurts descremats, fruita seca, fruita fresca...

  3. Un aspecte que no pot descurar-se és la informació que proporcionen les etiquetes dels envasos. Aquestes ens permeten conèixer dades sobre la composició nutricional (de vegades, amb gràfics i imatges que faciliten la seva comprensió), els ingredients, la quantitat i el volum del producte, la data de caducitat i de consum preferent, així com declaracions nutricionals i de salut ("baix en sal", "sense sucres", "light"...). Tota aquesta informació és de gran utilitat per fer una millor selecció.

De compres i a dieta: quins aliments escollir

Els diferents aliments tenen diferent influència sobre el pes corporal. Així ho assenyala el Consens SEEDO-FESNAD, que ofereix recomanacions nutricionals per prevenir i tractar el sobrepès i l'obesitat en adults. La llista de la compra d'una persona que necessita aprimar hauria de tenir en consideració les conclusions d'aquest document:

  • Fruites i hortalisses: el seu elevat consum s'ha associat a un menor increment de pes en adults a llarg termini, per tant, el consell és omplir el carret de fruites i hortalisses fresques. Les conserves i els congelats poden ser una bona opció per a imprevists.
  • Aliments integrals: es recomana que, per a la prevenció del guany de pes, la dieta contingui una quantitat important de cereals integrals. Davant de la prestatgeria de la pasta, l'arròs, els cereals i també en la fleca, s'han d'escollir les varietats integrals.
  • Begudes ensucrades: el consum freqüent de begudes ensucrades està associat amb índexs de massa corporal majors, de manera que la llista de la compra habitual no hauria d'incloure-les.
  • Oli d'oliva: segons la literatura científica, la ingesta d'oli d'oliva no sembla associar-se a un risc significatiu de guany de pes en adults. Si a més li vam sumar els nombrosos beneficis que aporta a la salut, el millor consell és escollir sempre oli d'oliva i calcular les quantitats en funció de la pauta dietètica que hagi aconsellat el dietista-nutricionista.
  • Fruita seca: el consum moderat (1 grapat al dia) de fruita seca presenta avantatges en la prevenció de malalties cròniques, sense que això suposi un risc de guanyar pes. Això sí, cal escollir les varietats sense fregir (torrades o crues) i sense sal.
  • Carn: s'aconsella limitar el consum de carn i productes cárnicos per evitar el guany de pes, així com moderar les quantitats i la freqüència de compra i consum. La carn pot substituir-se per llegums, ous o peix.

Compres: no oblidar-se de la seguretat

La compra no deixa de ser un pas més en la cadena alimentària. Així ho recorda l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) en un apartat del seu web titulat ‘Compra de forma segura‘. En una sèrie de materials i vídeos que la mateixa AESAN ha editat, es faciliten consells útils per realitzar una compra ordenada i segura. En resum, s’insisteix que la planificació és clau, en aquest cas, per evitar adquirir quantitats excessives que puguin suposar riscos de seguretat alimentària per no poder conservar-les amb garanties per falta d’espai.

També la llista de la compra ha de contemplar la seguretat. Un bon consell per evitar trencar la cadena de fred i facilitar el creixement de microorganismes és repartir els aliments que es compraran en tres columnes: aliments que no necessiten fred, aliments refrigerats i aliments congelats. Com és lògic, una vegada en la tenda, es començaran a col·locar en el carret els aliments que no necessiten fred (pasta, arròs, llegums, fruites i verdures…), seguits dels refrigerats (iogurts, carns, peixos…) i, al final, gairebé abans de pagar, els congelats. Aquests dos últims haurien de dipositar-se en borses isotèrmiques i assegurar un transport ràpid fins a la llar.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte