Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com posar sota control la nostra alimentació en Nadal

Menjar sa a les festes és possible, però no amb dietes miracle ni sacrificis d'última hora per compensar els excessos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 26 de Desembre de 2014

Menjar de més i moure’s menys. Aquesta sembla ser l’equació inevitable de les festes nadalenques, unes celebracions que es desenvolupen entorn de la taula, amb el menjar com a protagonista. En aquests dies, les receptes es recarreguen tant en quantitat com en contingut. Els plats són més copiosos i calòrics. Fins i tot per els qui cuiden la seva dieta de manera habitual, resulta complicat mantenir els hàbits i rutines saludables. Els estudis sobre aquest tema són clars: engreixem més en Nadal. És cert que els “excessos nadalencs” repercuteixen sobre el nostre pes corporal? O es pot menjar sense mesura i compensar aquests excessos després? El següent article reflexiona sobre aquestes qüestions i planteja alguns suggeriments per menjar bé sense esforç.

Imatge: brebca

Menjar sa de manera natural: els tres graons

Les festes nadalenques, que no són més que uns pocs dies a l'any, no són un bon moment per obsessionar-se amb menjar de manera saludable. De fet, mai és bon moment per a això. El desitjable, en realitat, és convertir la nostra manera d'alimentar-nos en un hàbit saludable que no requereixi més esforç del que ens costa dir "hola" quan ens trobem a un amic o "gràcies" quan ens fan un favor.

La reflexió anterior es resumeix en el concepte "competència inconscient" o, la qual cosa és el mateix, fer les coses bé de manera natural. Per entendre-ho millor, hem de saber que hi ha tres esglaons previs que hem de pujar per aconseguir aquest estatus:

  • 1. La incompetència inconscient. En aquest primer graó, no fem bé les coses per pur desconeixement.
  • 2. La incompetència conscient. En aquest segon esglaó ja sabem què hauríem de fer per seguir una vida sana, però encara no ho fem perquè ens falta integrar en el nostre dia a dia una sèrie d'habilitats, que s'adquireixen a força de pràctica (i uns mínims coneixements).
  • 3. La competència conscient. Est és el tercer graó que hem de pujar. Es produeix quan ja fem les coses ben (com seguir un bon estil de vida), però encara ens esforcem per a això; és a dir, quan ens obliguem a mantenir certs hàbits perquè sabem que són beneficiosos.

Una vegada superats aquests tres esglaons arribem a la nostra meta, l'anomenada competència inconscient. Es podria definir com el fet de seguir uns bons hàbits de vida de forma inconscient, natural, ja no per obligació, sinó senzillament perquè ens agrada. Així, la gent sana sol ser competent en la seva vida diària de manera inconscient, sense ni tan sols adonar-se d'això, i tots els dies de l'any, la qual cosa inclou el Nadal.

Com és una persona que controla la seva dieta de manera natural?

Imatge: photographee.eu

Els qui controlen la seva salut de manera natural, gaudint-ho, no senten que estan fent un sacrifici. No deixen de fer una mica d'exercici ni miren apesadumbradas els polvorons o el torró. Si els agraden aquests dolços, els menjaran i els gaudiran sense culpa... perquè els degustaran sense passar-se. Aquestes persones:

  • Gaudeixen amb l'activitat física, per la qual cosa després de qualsevol menjar nadalenc proposaran a la família o als amics donar un bon passeig.
  • Prefereixen beure aigua que alcohol o begudes ensucrades, encara que les taules estiguin plenes, en Nadal, d'aquest últim tipus de begudes. A més, no els importarà el que els altres pensin d'elles.
  • Saben que és més relaxant respirar aire pur que el fum del tabac, i protegiran als seus fills del tabaquisme passiu, pregant amb amabilitat als fumadors que fumin en la balconada.
  • Consumeixen de forma habitual una dieta saludable, fins i tot encara que tinguin al seu abast aliments superflus, però es permeten gaudir dels menjars nadalencs sense remordiment algun, perquè saben que la resta de l'any els seus hàbits són -i van a seguir sent- saludables.

És útil compensar els excessos del Nadal?

Comencem l'any amb més pes. Guanyem pes al llarg de tot l'any, però en Nadal guanyem més. De mitjana, la bàscula dirà que hem incrementat el nostre pes en prop de mig quilo. No sembla molt, però són 500 grams que mantindrem la resta de l'any, per la qual cosa, a nivell poblacional, resulten molt preocupants per als experts en salut pública, per dos motius: d'una banda, perquè les taxes d'obesitat a Espanya no deixen d'augmentar; i, per una altra, perquè és un pes que no es perd mesos més tard amb les "promeses de millora" o, pitjor encara, amb els consells que apareixen en els llibres de "dietes miracle".

Les moltes calories que contenen els plats nadalencs, les podrem compensar la resta de l'any? No són poques les persones que s'apunten al gener a un gimnàs, però que al febrer, a la vista que no troben temps o motivació per acudir, decideixen donar-se de baixa. Alguna cosa semblança succeeix amb els propòsits d'esmena després de les grans golafres, per la qual cosa val la pena pensar a actuar amb moderació si ens espera una llarga llista de menjars familiars o amb amics. Tal com va mostrar un article publicat en la revista JAMA per Wansink i Cheney, quan estem enfront de molts aliments, ens costa controlar la quantitat que mengem i solem ingerir per sobre del nostre apetit. És més, una recerca publicada en Nutrition & Metabolism a l'agost de 2010 va observar que l'augment de greix corporal que es produeix després d'un mes de "hiperalimentación i sedentarisme" es pot mantenir fins a un any després d'haver passat aquest període.

Reflexions (realistes) para no perdre el control de la dieta

Imatge: studioM

Sabem que el Nadal ve adornada de copiosos menjars. I sabem també que existeix el risc de guanyar més pes del que ens agradaria, sobretot si ja tenim excés de pes (alguna cosa que ocorre en gairebé el 60% de la població adulta espanyola). Això ens porta al professor John Garrow, un dels majors experts en nutrició en l'actualitat. Al gener de 2000, en la revista Lancet, el doctor Garrow va advertir que en Nadal no mengem en resposta als nostres mecanismes de gana i sacietat, sinó perquè "és l'hora de menjar i perquè el menjar està bon". Així, no és realista esperar que en Nadal els nostres mecanismes fisiològics ens protegiran dels excessos o l'increment de pes.

Per això, John Garrow proposa exercir un "control cognitiu" sobre la nostra alimentació en Nadal. Quins aspectes "cognitius" podem tenir en compte en aquestes festes? A continuació enumerem alguns d'ells:

  • No oblidar l'activitat física. Gens millor que fer la sobretaula passejant pels voltants.
  • Vigilar la grandària de la ració. És millor escollir racions petites perquè quan tenim més menjar en el plat mengem més, sense adonar-nos.
  • Moderació amb les begudes, sobretot si són begudes alcohòliques i, més encara, si després conduirem. No oblidem, d'altra banda, que les begudes ensucrades contenen moltes "calories buides".
  • Prioritzar el vegetal. És molt convenient que, en la mesura del possible, els primers aliments que mengem tinguin com a base les hortalisses o els llegums, perquè això incrementa les possibilitats que consumim menys calories al llarg del menjar, tal com suggereix un estudi coordinat pel doctor Brian Wansink en l'edició d'octubre de 2013 de la revista PLoS One.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte