Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com reconèixer els aliments amb més sucre

El sucre està present en multitud de productes alimentaris, però aquesta presència no sempre és fàcil de reconèixer, ni tan sols quan mirem les etiquetes. Et donem algunes claus

terrones azucar alimentos Imatge: Saramukitza

Dels cereals de desdejuni i les llets de creixement a les galletitas salades, els snacks de blat de moro i la pizza precuinada: diversos productes alimentaris de consum habitual entre els nens contenen sucre, fins i tot quan no són dolços. En alguns casos, la seva presència és evident. Però en molts uns altres, no. Com podem saber quant sucre conté un aliment? En les següents línies t’expliquem en què hem de fixar-nos de l’etiqueta per conèixer aquesta dada i quina altres noms s’utilitzen per no posar la paraula “sucre” en l’envàs.

Consells per saber quant sucre conté un aliment

? No sempre podem prendre les etiquetes al peu de la lletra. L’etiquetatge no ens permet distingir els sucres naturalment presents (com els de la lactosa), dels afegits. Per saber si un producte té massa sucre, podem utilitzar com a límit l’establert per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), que ho fixa en un màxim d’un 30 % de les quilocalories procedents dels sucres totals. Per exemple, si un batut aporta 80 kcal per cada 100 ml, com a màxim 24 kcal haurien de procedir dels sucres, la qual cosa equival a 6 g per 100 ml.

? L’ordre dels factors sí importa. La legislació obliga a especificar els ingredients en ordre decreixent, de manera que el primer és el que està en major proporció. Si és el sucre o algun dels seus sinònims, és millor deixar-ho en la balda. A més, quants més ingredients, més pistes que ens trobem davant un producte de baixa qualitat nutricional: si conté més de 5, estem davant un ultraprocesado.

? Cura amb l’al·legació “sense sucre afegit”. Aquest missatge garanteix que el producte no porta sucres simples afegits, però això no significa que sigui de millor qualitat nutricional, perquè pot incloure altres ingredients de mala qualitat. Tampoc cal baixar la guàrdia amb el reclam “50 % menys de sucre”. Significa que té la meitat de sucre que un producte similar, però encara així pot seguir contenint gran quantitat de sacarosa.

Els sucs casolans també tenen sucres lliures

zumo naranja casero azucar
Imatge: Steve Buissinne

Els sucs i nèctars preparats són uns dels bebibles amb més contingut en sucre: 34,5 g (8,6 terrossos) aconsegueixen com a mitjana els sucs multifrutas per envàs, i 23,6 g (5,9 terrossos), cada ampolleta de suc venuda com específicament per a bebès.

Però els espremuts propietaris tampoc estan exempts d’un alt contingut en sucres. Així, un suc de tres taronges suposa 30 g (7,5 terrossos, similar a un refresc) de sucre lliure (en esprémer la fruita, el sucre s’allibera dels fitonutrientes, per la qual cosa es considera sucre lliure).

I, al contrari, en menjar tres taronges, la interacció amb la fibra i els fitonutrientes no deixa sucres lliures, per la qual cosa no és perjudicial. A més, la masticació aporta una sensació de sacietat que no es dona en els bebibles.

El nutricionista Julio Basulto estima que dos gots de suc casolà al dia suposen un guany de pes de 5 quilos a l’any. Això explica la importància que els nens s’acostumin a prendre la fruita sencera, a més de ser alguna cosa a tenir en compte en persones amb nivells alts de sucre en sang.

Més de 50 sinònims del sucre

El sucre té 56 noms diferents. Els més utilitzats en els etiquetatges espanyols són els següents:

  • Sacarosa, sucre semiblanco, sucre blanc, sucre blanc refinat.
  • Dextrosa, fructosa, galactosa, xarop de glucosa.
  • Sucre líquid, sucre líquid invertit, sucre invertit, xarop de sucre invertit.
  • Almívar, caramel, xarop de glucosa, xarop de blat de moro.
  • Maltosa, maltodextrinas, melassa, mel.
  • Panocha, nèctar d’ágave, sirope d’arce, trehalosa.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

sucre

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions