Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com saber si tinc gana o sigueu?

A l'estiu, a causa de la calor, al canvi d'hàbits i a un entorn que incita a menjar més del compte, les sensacions de gana i set poden confondre's amb facilitat

Img servir agua vaso hd Imatge: artjazz

La regulació de la gana i de la set són processos bastant complexos en els quals intervenen un gran nombre de condicionants. No és, per tant, un procés en el qual es tinguin en compte solament les nostres necessitats. Hi ha altres qüestions com els estímuls que ens envolten, l’activitat física, les condicions climatològiques o la composició corporal, que influeixen en el desig de menjar o beure. A l’estiu, aquest compendio de variables pot ocasionar que sigui més complicat per a les hormones portar un control correcte de l’apetit i la sacietat. A continuació s’explica per què es poden confondre la gana i la set, a més de com fer per diferenciar-los.

Img servir agua vaso
Imatge: artjazz

A l’estiu és més probable tenir desajustaments en el control de l’apetit i la sacietat a causa que ens deshidratem en major mesura, es té més temps lliure i, per tant, estem més exposats a prendre aliments. També en vacances augmenta el consum d’aliments superflus que canvien el nostre apetit convencional (gelats, refrescs, begudes alcohòliques). Al seu torn, es deixa la rutina laboral, per la qual cosa ens enfrontem a un context per complet diferent. És el mateix motiu pel qual els caps de setmana mengem i bevem més del compte.

Es poden confondre la gana i la set?

Si les nostres senyalitzacions de sacietat funcionessin de la manera correcta, no hauria d’haver-hi cap problema i no confondríem gana i sigueu. No obstant això, estar exposats a tants estímuls i condicionants externs ho dificulta. Per això, no és estrany trobar-se amb ganes de menjar o de beure sense que el cos tingui aquesta sensació fisiològica real. Per no tenir aquesta sensació, el millor és evitar -en la mesura del possible- veure anuncis, catàlegs o fins i tot establiments que serveixin menjar. Reduir el nombre de menjar anunciat al nostre al voltant evita que aparegui un apetit innecessari en el cervell.

Si la sensació de gana o set ve acompanyada d’un lleuger mal de cap, és més probable que sigui una deshidratació parcial o es degui al fet que s’ha realitzat una activitat que ha compromès el balanç hídric (la quantitat d’aigua que es té de reserva en l’organisme). En aquest cas és preferible beure i rehidratarse, a més d’adoptar altres conductes responsables com buscar ombra per protegir-se de l’exposició solar.

Però la interacció entre la gana i la set també és molt important. Per exemple, quan estem desproveïts sol de menjar sentim més gana que quan no tenim disponible ni menjar ni aigua. És a dir, la sensació de gana augmenta si passem períodes llargs de temps sol bevent, com es pot veure en l’estudi ‘Hunger and Thirst: Issues in measurement and prediction of eating and drinking’ (Gana i sigueu: problemes en el mesurament i la predicció de menjar i beure), realitzat per Richard D. Mattes.

Com saber si tinc gana o sigueu?

La resposta més lògica és de sentit comú i recau a preguntar-se quina trajectòria i activitat hem realitzat durant el dia. En ocasions subestimamos l’activitat física que hem pogut fer exposats al sol, per la qual cosa potser estiguem deshidratats.

Per contra, també és possible, a causa de la hipotensió que sofrim a l’estiu, que pensem que hem fet més activitat de la real i, per tant, vam crear que hem de reposar més energia de la deguda.

En qualsevol cas, i si tenim dubtes entre si les sensacions són de gana o sigueu, la millor estratègia pot ser beure aigua i esperar entre 5-10 minuts. La set s’aconsegueix alleujar en tan sol aquest temps, mentre que la gana pot arribar a implicar 20-25 minuts d’espera.

En definitiva, podem prevenir aquest fenomen amb les següents accions:

  • Tenir una dieta saludable sense aliments que distorsionin les nostres sensacions de sacietat (com a productes extremadament ensucrats o begudes alcohòliques).
  • Mantenir un estat d’hidratació correcte.
  • Portar una activitat i una rutina activa, allunyada de la televisió i els establiments de venda de menjar preparat.

Etiquetes:

apetit sigueu

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions