Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com tornar a la realitat alimentària després de Nadal

Per aconseguir una rutina saludable i duradora després del Nadal, en lloc de canviar tot de cop, cal planificar què es faran i què no

img_volver realidad alimentaria navidad hd

Després de les festes de Nadal, moltes persones volen tornar a la normalitat o fins i tot anar més enllà: aconseguir una rutina saludable. Per desgràcia, aquestes situacions no s’aconsegueixen d’un dia per a un altre i requereixen d’esforç i planificació a fi que no es quedin en simples propòsits. No es pot pretendre canviar tot de cop, especialment quan es ve d’una realitat nadalenca que, amb molta probabilitat, haurà estat allunyada d’uns hàbits saludables. Llavors, com millorar? Què fer? Què no fer? En est articulo es donen totes les claus.

Imatge: amarosy

No cal pagar-la amb els aliments saludables

En primer lloc, no cal deixar-se arrossegar per la precipitació i començar a eliminar o canviar coses de manera injustificada. Moltes vegades es tenen identificats aliments com malsanos o que “engreixen”, quan en realitat no és així. Per exemple, hi ha casos de campanyes publicitàries recents que s’han centrat en els raïms, catalogant com “atracón” al fet d’haver acomiadat l’any amb 12 raïms. De debò els raïms són el problema del Nadal?

Aquestes iniciatives solament confonen i sumen soroll a l’injustificat odi que es té a la fruita. És una pena veure que, moltes vegades, els aliments molt saludables són, precisament, els que tenen mites al seu al voltant: fruita, patata, llegums, fruita seca… I s’acaba pagant amb ells.

Els veritables culpables d’una mala dieta no són aquests, sinó productes ultraprocesados com a dolços, galetes, brioixeria, embotits i begudes alcohòliques. S’ha de començar per aquí.

Confiar en productes adelgazantes: un altre error recurrent

L’excessiva pressa per canviar l’estat nutricional fa que moltes vegades s’acabi optant per les seductores “solucions” de productes adelgazantes.

Per descomptat, en cerca d’aquestes dreceres inexistents, moltes persones paguen un preu molt alt. No s’han de valorar els productes o “dietes miracle” sol com una pèrdua de temps, esforç o diners; també s’ha de considerar que, durant tot aquest temps malgastat, la salut se segueix ressentint a la mercè dels mals hàbits i que es triga, per tant, a reaccionar.

Aquesta premissa ja no solament és aplicable a productes, suplements o complements; també es podria traslladar a aliments com els suposats “aliments miracle”. Encara que comprar aliments sempre és una opció molt més intel·ligent i pràctica que adquirir productes adelgazantes, no és convenient crear-se expectatives irreals i creure que amb això tot el problema està solucionat. Comprar quinoa, kale, llavors de chía, lli… pot estar molt bé, doncs són opcions de moda molt saludables i interessants. Però els pocs grams que es mengen d’aquests aliments no van a compensar o ni tan sols esmorteir els efectes d’un patró dietètic que no sigui saludable.

Canviar l’enfocament: és millor “llevar” que “afegir”

Pensi-ho detingudament. Si la seva alimentació està mal dissenyada i això li ha portat a una situació de pèrdua de salut, hi ha alguna cosa en ella que no està bé, alguna cosa que la converteix en malsana. Té, per tant, més sentit preguntar-se què es pot llevar de la dieta actual, en lloc de quin nou producte s’ha d’adquirir.

No per afegir alguna cosa nou millorarà dràsticament la dieta. Per contra, sí millorarà en gran mesura si s’elimina el malsano. De vegades, en nutrició, importa més el que no es menja.

  • La major contribució de l’aigua en els menjars és no beure refrescs.
  • La major contribució de la fruita com a postres és no prendre’s un làctic ensucrat.
  • La major contribució d’una fruita seca entre hores és no menjar un dolç.

Avaluar què canvis dietètics actuals és més important canviar

En aquest sentit, i per mantenir tot el comentat, una forma eficient de començar l’any nou tornant a la realitat seria valorar les següents qüestions: què afegir? què llevar? com de nociu és aquest hàbit? amb quina freqüència ho realitzo en la meva rutina? i com mantenir aquest canvi a llarg termini?

Recordi que l’adherència és fonamental per a l’èxit de la instauració d’uns bons hàbits. No canviï tot alhora i intenti identificar què part de la seva alimentació d’avui és prioritària modificar. Per a alguna persona pot ser canviar el seu desdejuni; per a una altra, preparar el táper per al treball o potser una família millora modificant les seves postres.

Ningú millor que vostè pot identificar-ho. I, per descomptat, si necessita ajuda, gens millor que enfocar l’any de la manera correcta comptant amb el suport d’un dietista-nutricionista.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions