Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com triar un bon pa de motlle?

Analitzem 28 pans de motlle elaborats per marques capdavanteres del mercat. Les claus per fer una bona elecció: farina 100 % integral i poca sal

pan molde pan bimbo pan burguer

Durant els últims 20 anys el consum de pa ha descendit de manera dràstica a Espanya (des dels 57 quilos anuals per persona de l’any 1998 fins als 32 kg de 2018, segons dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació), però és alguna cosa que no es manifesta per igual en totes les varietats. De fet, la compra del pa de motlle ha augmentat percentualment i, en l’actualitat, representa l’11 % del consum anual per persona.

En aquestes dues últimes dècades, el pa de motlle ha passat d’estar restringit gairebé exclusivament a l’elaboració de torrades de desdejuni i sándwiches per a berenars a dedicar-se a un ús més ampli: aperitius, tostas, canapès… És probable que això es degui en bona mesura a les millores desenvolupades durant aquest temps, tant en el procés com en la formulació del producte, la qual cosa ha portat a un augment important de l’oferta: fins a fa pocs anys amb prou feines existia un tipus de pa de motlle al mercat (pa blanc), mentre que en l’actualitat disposem d’un notable nombre de varietats (integral, de massa mare, amb llavors, amb diferents cereals…).

En principi això és positiu, però pot complicar el moment de la compra, ja que no sempre resulta fàcil destriar les bones opcions de les menys recomanables. Per fer-ho convé fixar-se sobretot en tres aspectes de l’etiquetatge: la denominació del producte, el llistat d’ingredients i la informació nutricional.

28 productes del mercat, a examen

Per realitzar aquesta guia, que es pot llegir completa en l’edició impresa d’EROSKI Consumer, es van analitzar 28 productes elaborats per marques capdavanteres al mercat, que van ser agrupats en diverses categories:

  • Pa blanc (Bimbo Natural 100%, Bimbo Natural 100% sense escorça, Bimbo 0% sucres afegits, Panrico, Eroski i Eroski sense escorça).
  • Pa integral (Bimbo Natural 100%, Bimbo 51%, Bimbo llescada estil artesà blat espelta amb toc de mel, Panrico, Silueta 100%, Silueta 8 cereals i llavors, i Eroski).
  • Pa d’hamburguesa o gosset calent (Bimbo Maxi Burger, Dulcesol Burger brioche, Panrico Burger XL, Eroski maxi Burger, Bimbo hot dog, La boulangère baguette Viena).
  • Pans d’especialitats (Thins 8 cereals i llavors, Bimbo llescada estil artesà, Dulcesol de blat espelta, The Rustik Bakery de motlle amb massa mare, linaza, civada i espelta; The Rustik Bakery amb massa mare, sègol i pipes de girasol; Oroweat amb pipes de girasol i carabassa; Oroweat organic Bio; Eroski amb cereals i llavors i Eroski amb sègol i llavors).

marcas pan molde

Considerant els pans analitzats, l’energia mitjana que aporten per cada 100 g és d’unes 260 quilocalories, la qual cosa quantitativament equival a un gelat de xocolata o a vuit mandarines, per posar dos exemples. Però cal tenir en compte que no se solen consumir 100 grams de pa en una sola presa, sinó que la ració sol ser de 55 grams (equivalent a dues llesques de pa de motlle), així que l’aportació energètica seria d’unes 145 quilocalories (quantitat equivalent a la de dues pomes o a la de tres galetes María).

Aquestes xifres poden variar en alguns casos. Per exemple, cada pa d’hamburguesa XL pesa 75 grams, així que aporta unes 110 kcal. En el cas de Thins 8 cereals, una unitat aporta 99 kcal, tal com es destaca en el seu envàs, però no perquè és menys energètic que la resta dels pans, sinó perquè una unitat pesa tan sol 39 grams. De fet, 100 g de Thins aporten 255 kcal, una quantitat molt similar a la dels altres pans analitzats: Bimbo estilo artesà (255 kcal/100 g), Bimbo 100% natural o Bimbo integral (cadascun d’ells amb una aportació de 253 kcal/100 g).

D’altra banda, no solament és qüestió de calories, ja que òbviament és preferible menjar fruita que gelat. Això també ha de tenir-se en compte en el cas del pa, perquè no tots són iguals, de manera que resulta més recomanable l’integral que el blanc, sobretot per la seva major aportació de fibra. En qualsevol cas, no cal oblidar que aquests pans es consumeixen acompanyats d’altres ingredients, així que la ingesta serà més o menys calòrica (i saludable) depenent de l’elecció que fem (per exemple, és preferible menjar-los amb llesques de tomàquet o amb alvocat abans que amb crema de cacao ensucrada o melmelada).

Què has de tenir en compte abans de triar un paquet de pa

El pa blanc aporta bàsicament hidrats de carboni de ràpida absorció (midó), la qual cosa es tradueix en una aportació d’energia considerable. De fet, és, amb diferència, l’aliment que més energia aporta a la dieta, segons l’estudi ANIBES (suposa un 12 % de les calories diàries d’una persona, enfront del 5 % de les fruites o el 2 %  dels llegums, per posar dos exemples).

El pa també aporta alguns minerals (sobretot calci) i vitamines del grup B (com a tiamina o niacina), però en general no destaca per la seva composició nutricional (és molt més interessant el consum de fruites, hortalisses i verdures, que contenen hidrats de carboni complexos i més quantitat i varietat de vitamines, minerals i altres compostos fitoquímicos, la qual cosa explica que es recomanin com a base d’una dieta saludable).

D’altra banda, resulta interessant l’aportació de fibra en pans integrals i el d’altres nutrients, com a àcids grassos insaturats, en pans amb llavors (linaza, girasol…). En definitiva, no es tracta de demonizar el pa, però hauríem de prioritzar l’integral sobre el blanc i intentar moderar el seu consum, donant més importància a altres aliments d’origen vegetal com a fruites, verdures i hortalisses. Però sobretot hauríem de considerar la forma en la qual ho prenem: és molt més recomanable una tosta de pa integral amb rodanxes de tomàquet o alvocat que un sándwich de pa blanc amb xoriço o xocolata ensucrada.

pan molde integral desayuno
Imatge: MabelAmber

  • El pa blanc està entre els més econòmics, però és poc recomanable des del punt de vista nutricional perquè aporta molta energia, i amb prou feines fibra i altres nutrients. És preferible triar pa integral, que en general té un preu similar i una major quantitat de fibra (gairebé el doble) i nutrients, sobretot vitamines i minerals.
  • El pa tipus Burger és el que té més sal (1,3 %), més grassa (4,5 %), més sucres (5,7 %) i més energia (270 kcal/100 g), la qual cosa explica la qualificació Nutri-Score obtinguda (en general, aconsegueixen una qualificació B o fins i tot C, enfront de la A de la majoria). Per si no fos poc, es troben entre els pans amb preu més alt, així que són en conjunt els menys recomanables.
  • Els pans d’especialitats tenen com a aspecte positiu el seu elevat contingut en fibra (entorn del 8 %), però, d’altra banda, compten amb una major quantitat de sal que el pa blanc i l’integral (entorn de l’1,2 %). A més, poden contenir una quantitat de greix i proteïna considerable, segons els ingredients (per exemple, si tenen llavors, segurament la proporció de grassa sigui notable), la qual cosa ha de ser tingut en compte, sobretot per la seva aportació calòrica.

En definitiva, els requisits que hauria de complir un pa per constituir una bona opció són els següents: farina 100 % integral, quantitat notable de fibra (recordem que en el pa blanc està entorn del 3,6 % mentre que en el d’especialitats ronda el 8 %), baixa quantitat de sal (com menys millor, però, sobretot, és recomanable que sigui inferior a l’1,25 %), baixa quantitat de sucres afegits (si no els té, millor), oli d’oliva o de colza i preu assequible. També són característiques positives l’ocupació de massa mare activa (pels atributs que confereix al pa) i el contingut de llavors, per la seva aportació de greixos saludables.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

pan-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions