Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Combatre el cansament de l’embaràs amb ajuda dels aliments

El fet d'estar embarassada no significa que s'hagin d'augmentar molt les calories que s'ingereixen a través dels aliments, sinó que es tracta fonamentalment d'alimentar-se de forma saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21deAbrilde2006

Durant l’embaràs moltes dones acusen cansament a causa dels intensos canvis que es produeixen en el seu organisme. En aquesta etapa abans de res és necessari dormir a les nits al
menys 8 hores, i si cal, prendre’s un altre descans al llarg del dia. A més del repòs, l’alimentació juga un paper essencial.

Cal augmentar les calories de la dieta quan existeix fatiga?

El fet d’estar embarassada no significa que s’hagin d’augmentar molt les calories que s’ingereixen a través dels aliments, sinó que es tracta fonamentalment d’alimentar-se de forma saludable. Durant els tres primers mesos d’embaràs no és necessari incrementar les calories de la dieta, si bé és necessari augmentar la ingesta de nutrients com l’àcid fólico, ja que redueix el risc d’aparició o desenvolupament d’alteracions en el sistema nerviós del fetus; és a dir, d’espina bífida. És a partir del quart mes d’embaràs quan s’ha d’incrementar el valor calòric de la dieta en 250 calories per sobre de l’habitual. En general, aquesta energia extra es cobreix augmentant el consum de làctics i d’aliments rics en hidrats de carboni com el pa. És més, amb un got de llet, una quallada o similar i 4 dits de pa extres, ja s’aconsegueix l’aportació energètica de les 250 calories diàries. Per tant no es tracta de duplicar el consum d’aliments -estar embarassada no significa haver de menjar per dos-. L’objectiu principal se centra llavors a cobrir totalment les necessitats d’energia i sobretot d’aquells nutrients dels hi ha una major demanda en la gestació com el calci, el ferro, el iode o l’àcid fólico, entre uns altres.

Quins aliments són els més indicats?

Aliments d’elaboració senzilla i nutritius. No fa mancada complicar-se per obtenir plats suculents i nutritius. D’aquesta manera es pot recórrer a productes semi elaborats; congelats de verdura o peix, conserves de llegums i hortalisses, amanides que estan llestes per amanir, etc., en cas de no tenir temps o energies suficients per dedicar-se a cuinar en un moment donat. A més, i a manera d’exemple, amb una mica de previsió es pot aprofitar a partir de l’elaboració d’una verdura amb patata qualsevol; el brou per preparar sopes, la mateixa verdura per presentar-la un altre dia en puré, i si apurem una mica més, les fulles sobrants d’unes bledes, per elaborar una estupenda truita per al sopar. Si es cuina en quantitat, es pot recórrer així mateix a la congelació en porcions com para un o més comensals, en funció de les necessitats de cada llar. La clau radica per tant a la planificació.

Aliments fàcils de prendre i de digerir.

Quan la dona no se sent bé, o li falta vitalitat, es poden consumir plats com les cremes o els purés als quals es pot afegir alguna ensopegada animal -formatge, llet, pollastre, lluç, etc.-, per augmentar l’aportació de calci, proteïnes i altres nutrients. D’aquesta manera en un únic plat l’organisme troba l’energia i tots els nutrients necessaris per al seu bon funcionament. També són plats molt complets les llenties amb unes petites mandonguilles de carn, uns cigrons amb bacallà, una paella de carn o peix o tipus a la cubana, etc. Quant a les postres s’aconsella també incloure aliments fàcils de prendre i de digerir com el iogurt líquid, els batuts o liquats naturals amb llet i 2 o 3 peces de fruita, unes natilles o flam de vainilla, un bol de mató amb fruites, etc., tots ells aliments molt saborosos a més de nutritius.

Convé moderar

L’aigua en els principals menjars.

Si no hi ha molt apetit convé prendre l’aigua entre hores, ja que si es consumeix a l’excés durant els menjars, la sensació de sacietat augmenta i pot fer que no es prengui tot el contingut dels plats.

Les calories buides. Són aliments molt energètics però que amb prou feines contenen nutrients essencials per a l’organisme; és a dir, que omplen però que no alimenten. Alguns d’ells són els snacks de borsa, les llaminadures, els refrescs, els dolços… Si es prenen entre menjars poden disminuir l’apetit davant els principals menjars, aportant moltes calories i molt pocs nutrients.

Els aliments light o lleugers. L’embaràs no és un bon moment per realitzar una dieta d’adelgazamiento. Si la dieta és sana i equilibrada i es limiten els aliments excessivament rics en calories com a dolces, grasses o brioixeria, etc., no existeix motiu algun pel qual calgui consumir aliments light. Encara que si dins dels hàbits alimentaris de la dona embarassada s’inclou el consum esporàdic d’algun d’ells, tampoc existeixen motius pels quals aquest hàbit hagi de desaparèixer durant la gestació.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions