Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Combina aquests nutrients i aliments sense por

La idea que certs aliments no es poden barrejar és un mite sense base científica

Img combina nutrientes sin miedo hd Imatge: stockasso

La guia d’alimentació més recent i recomanada és la del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, titulada ‘Petits canvis per a menjar millor‘. Ha comptat amb la revisió i el consens de desenes d’universitats, hospitals i entitats de referència en salut pública. En ella no trobem cap al·lusió a la importància de barrejar o no aliments. Sí que se’ns convida, no obstant això, a recordar tres pilars per a millorar la nostra salut, preservar el medi ambient i potenciar el desenvolupament local.

  • Més. Menja més fruites fresques, hortalisses, llegums, fruita seca i tingues una vida més activa i social.
  • Canvia. Calma la set amb aigua (i no amb sucs o refrescos), substitueix els aliments refinats per les seves versions integrals, prioritza l’oli d’oliva i tria aliments de temporada i proximitat.
  • Menys. Consumeix menys sal, sucre, carns vermelles i processades i, per descomptat, menys ultraprocesados.

Per què és important combinar aliments?

Img alimentos fibra incluir dieta hd
Imatge: stockasso
  • 1. Proteïnes i carbohidrats.
    No és cert que la proteïna neutralitzi la digestió dels carbohidrats o viceversa, ni que hagis d’esperar tres hores entre l’un o l’altre nutrient. Prendre un filet amb patates no és pecat.
  • 2. Lactis amb l’estómac ple. Hi ha qui defensa que els lactis només han de consumir-se amb l’estómac buit. Tampoc existeixen proves creïbles que donin suport a aquesta hipòtesi. Però sí que és aconsellable triar habitualment lactis sense sucres afegits, per a prevenir el risc de càries i obesitat.
  • 3. Fruites i hortalisses . Existeixen falsos gurus que afirmen que, com el tomàquet és una fruita des d’un punt de vista botànic, ha d’allunyar-se de les amanides elaborades amb verdures. No hi ha cap raó per a deixar de menjar una amanida perquè conté una fruita. De fet, moltes de les hortalisses que mengem en plats salats (albergínies, pebrots, cogombres, carabasses…) són fruites.  Respecte a les proteïnes vegetals, aquestes han passat a formar part de molts menús infantils, com és el plat de llenties amb arròs.
  • 4. Diferents fruites. Tampoc hi ha cap motiu per a allunyar el consum d’una fruita en concret (com el plàtan) de la ingesta d’una altra varietat (per exemple, la pinya).

Exemples de bones combinacions d’aliments

Combinar proteïnes i aminoàcids

Algunes fonts alimentàries, com la carn, el peix, els ous o els lactis, aporten proteïnes que contenen, en quantitats suficients per a l’organisme, els nou aminoàcids essencials. No obstant això, altres aliments, com els llegums, posseeixen petites i insuficients quantitats dels aminoàcids metionina i cisteïna. El arròs, en canvi, sí que contribueix amb aquests dos aminoàcids, però li falta la lisina i la isoleucina. Resulta lògic que, en prendre aquests dos aliments, es combinin els seus dèficits i les seves aportacions i aconsegueixin ser, en suma, una font de proteïnes completes.

Combinar aliments vegetals

La complementació d’aliments vegetals per a obtenir els aminoàcids essencials en quantitats suficients podria resultar, a primera vista, complicada d’aconseguir. Com ingerir, en cada menjar i cada dia, llegums amb cereals, fruita seca o llavors sense ser un expert en nutrició i gastronomia? La realitat és que no és necessari prendre aquests aliments en el mateix menjar: el cos manté una reserva d’aminoàcids provinents de tots els aliments i de les deixalles de les cèl·lules, de manera que quan consumim una proteïna incompleta, els seus aminoàcids s’uneixen als que ja estan en reserva.

D’aquesta manera, les combinacions habituals d’aliments vegetals que es realitzen al llarg del dia permeten complementar les seves deficiències en certs aminoàcids. Ja en 1994, en un treball publicat en la revista científica American Journal of Clinical Nutrition s’establia com a mite la necessitat de combinar aquests aliments en un mateix menjar. Segons els investigadors que van realitzar l’estudi, l’equilibri al llarg del dia és suficient.

Beneficis de menjar adequadament en cada menjar

Menjar sa forma part d’un estil de vida saludable, en la qual el tabac i l’alcohol no tenen cabuda. No obstant això, convé aclarir que menjar sa no significa menjar per a aprimar, sinó menjar de forma equilibrada vetllant perquè els nostres menjars no siguin precuinades, no tinguin excés de sal i/o oli de palma i un excés de sucre. Menjar sa és, a més, seguir el consell de 5 peces de fruites i verdures al dia. Els avantatges són nombrosos; garanteix una millora en la nostra salut, una major productivitat en el treball, protegeix de malalties com a hipertensió, diabetis, infart i, fins i tot, artritis.   

 

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions