Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Combinar amb encert els aliments vegetals

Una combinació adequada dels vegetals permet obtenir proteïnes tan completes com les dels ous, les carns, els peixos o els làctics

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 13deOctubrede2007

Les proteïnes presents en la carn, el peix, els ous i els làctics són d’alt valor biològic o de bona qualitat. No obstant això, les que contenen la fruita seca, els cereals i els llegums (a excepció de la soia) no aconsegueixen la qualitat ni el valor nutricional de les anteriors.

Què són les proteïnes de bona qualitat?

El cos humà necessita de forma diària una quantitat determinada de proteïnes de qualitat per poder dur a terme funcions tan bàsiques com el creixement o la formació i regeneració de les cèl·lules i els teixits.

Les unitats bàsiques que componen les proteïnes són els aminoàcids. Concretament, les proteïnes humanes estan formades per la combinació de 20 aminoàcids, dels quals 8 són essencials. Això significa que l’organisme no pot formar-los i que, per tant, han d’aportar-se diàriament a través dels aliments. En funció de la presència d’aquests aminoàcids essencials, les proteïnes poden classificar-se com d’alt o de baix valor biològic, o el que és el mateix, proteïnes completes o incompletes.

Quan en una proteïna mancada un aminoàcid essencial, la seva qualitat disminueix, ja que el cos no és capaç de formar proteïnes si mancada tan sol un dels aminoàcids essencials. Les proteïnes d’origen animal i les de la soia contenen tots els aminoàcids essencials, per la qual cosa són completes, mentre que les que posseeixen els cereals, els llegums i la fruita seca és deficitàries en algun aminoàcid essencial, motiu pel qual les hi considera incompletes o de baix valor biològic.

Combinar amb encert els aliments vegetals

La combinació de vegetals permet substituir els típics segons plats de carn per així reduir els greixos

Es poden obtenir proteïnes de bona qualitat mitjançant la combinació adequada d’aliments d’origen vegetal. Per exemple, els llegums i la fruita seca és deficitària en l’aminoàcid essencial cridat metionina, mentre que els cereals ho són en lisina, també essencial. Per tant, si es combinen llegums amb cereals o fruita seca amb cereals, s’obtenen en un mateix plat tots els aminoàcids essencials, ja que el que falta en un aliment està present en l’altre i viceversa.

Alguns dels plats que es poden elaborar amb la combinació d’aquests aliments són típics de la gastronomia espanyola. Han servit en multitud d’ocasions com a aportació energètica i proteic de les poblacions que no tenien accés a la proteïna animal.
El típic bullit de sopa amb cigrons és, en si mateix, un plat combinat de cereals i llegums, igual que les llenties amb arròs i els cigrons amb pinyons i nous.

Són igualment completes altres suggeriments com l’amanida d’arròs amb festucs, les mongetes amb arròs i carabassa o l’amanida de soia i sèsam. La varietat de plats vegetals amb proteïnes de qualitat pot ser tan àmplia com permeti la imaginació i les ganes de provar plats nous.

Al mateix temps, el plat de llegum amb arròs serveix per substituir, en els menús setmanals, al típic segon plat de carn o peix. És una manera saludable de reduir els greixos i el colesterol de la dieta, sobretot pels nutrients presents en les carns. Si bé són aliments valorats per la seva excel·lent aportació proteïca, convé moderar el seu consum, tal com demostren les últimes anàlisis sobre hàbits alimentaris en la població espanyola.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions