Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Compensar els excessos de les comunions

Triar per a la setmana posterior a la comunió un menú saludable, amb preparacions més lleugeres i sense llaminadures ni sucres, resulta una bona idea

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 06 de Maig de 2011

Maig és un mes tradicional de festejos en els quals es menja més de l’habitual, es beuen algunes bombolles i se sucumbeix a les llaminadures durant tot el dia. Per això, triar un menú saludable per a la setmana posterior resulta una bona idea. Noces, batejos i comunions arriben amb la primavera i converteixen el mes de maig en una successió de dies especials amb menjars especials i, en el cas dels més petits, menús excessius, begudes gasoses ensucrades i moltes llaminadures. Massa. Són ingestes poc saludables, però són dies de festa i igual que els aliments són els responsables de les gairebé inevitables indigestions, la dieta pot ser l’aliada per compensar els excessos del cap de setmana al llarg de la setmana següent. Els dies posteriors a la celebració, cal alleugerir les receptes quotidianes, no per una qüestió de pes, sinó per aconseguir la neteja de sucres, millorar les digestions i esquivar el restrenyiment infantil.

Ser conscient dels excessos

Fregits, pizza o hamburgersa, filets empanats amb patates fregides i refrescs de bombolles, pastissos, gelats i llaminadures. És cert que la comunió és un dia especial, però cal ser conscient que l’excés és insà. Solament si es té en compte això es voldrà compensar. Des de l’òptica nutricional, el menú és un “pelotazo” d’energia. Se succeeixen aliments d’elevat índex glucémico, que es processen ràpid i es converteixen en sucre, sense arribar a sadollar.

Solament si se sap que es comet un excés es voldrà compensar

A les poques hores, el nen tindrà gana de nou, i lloc per a més llaminadures, més gelats i més refrescs. Això significa que, si bé una borsa de llaminadures representa la meitat dels sucres necessaris per a tot un dia, si es permet un atracón, en una sola jornada s’hauran superat per molt les calories que el nen precisa en tot el dia. No és el més aconsellable, però si és alguna cosa extraordinari, no cal intervenir en canvis d’hàbits, encara que sí convé recordar-ho en el menú dels següents dies.

Alleugerir els menús

Si ben sempre cal seguir les indicacions d’un menú saludable, per compensar els excessos del cap de setmana de festa, cal potenciar algunes actituds i actuar també des de la cuina, en alleugerir els plats quotidians. Abans de començar, cal tenir clar que no convé saltar-se cap menjar. Com sempre, s’ha de procurar completar els cinc menjars al dia i començar amb un bon desdejuni, que canviï els congrets i les magdalenes pel pa torrat amb oli i pernil, el muesli amb fruita seca i panses o el sándwich de pernil, formatge fresc o tonyina. Si sempre s’ha d’intentar introduir una peça de fruita juntament amb la llet matutina, durant aquesta setmana cal tenir èxit. No és mala idea triar per als esmorzars plàtans, maduixes, préssecs o cireres, les fruites que estiguin de temporada.

Cal potenciar algunes actituds i alleugerir certes receptes

En els menjars i els sopars, hauran d’evitar-se els fregits, arrebossats i empanats, i no hi haurà nit de pizza ni d’hamburguesa. És preferible optar pels plats de peix, truita o receptes amb pollastre o gall dindi. Els berenars, millor sense xocolata ni cremes de cacao, ni brioixeria. La fruita seca, les fruites fresques, les coques d’arròs o de blat de moro i els pans de panses o de fruita seca i les crispetes de blat de moro elaborades a casa són perfectes per menjar a mitjan tarda, més aquests dies, que el propòsit últim és reduir la ingesta de sucres per compensar els excessos.

Durant aquesta setmana, es recomana buscar la glucosa a través dels hidrats de carboni complexos, aprofitar la pasta i l’arròs i no oblidar els llegums com a plat principal o com a guarnició d’un plat de carn o peix. Aquest és un hàbit saludable que convé aprendre i mantenir en el temps. També es poden combinar aquests aliments amb l’ou. El sabor de la pasta es complementa molt bé amb el de la tonyina, les sardines o les gambes, mentre que l’arròs pot ser protagonista d’una saborosa paella d’arròs amb verdures o llegums.

Un menú infantil a la carta
La proposta per compensar els excessos de la comunió tracta de portar endavant un menú saludable amb intenció depurativa, no adelgazante. No influeix si el nen està en el seu pes o no. Cal aconseguir netejar l’organisme i esquivar els efectes d’un dia en el qual se sadolla amb llaminadures. Una eina molt útil és el menú infantil que completa un any sencer, dissenyat per l’equip de nutricionistes d’Eroski Consumer i que es pot consultar setmana a setmana durant tot l’any. Està dirigit a nens sans en l’etapa escolar, entre quatre i sis anys, fins als dotze.

Cal netejar l’organisme i esquivar els efectes d’un dia de llaminadures

Per aportar el toc depurativo, convé insistir en no permetre més líquid que l’aigua, prohibir qualsevol tipus de llaminadura -els nens són llests, entenen que és conseqüència de la permissivitat d’un dia de festa-, optar per estils de cocció més sans, no recórrer aquests dies als fregits, les croquetes o els palitos de peix, tan habituals en la dieta infantil. És un esforç que mereix la pena. Precisa d’una mica de voluntat i consciència i així es neteja el cos i s’hidrata.

LA NIT DE LA INDIGESTIÓ

Quan s’empatxen, els nens tenen un gran avantatge respecte a les persones adultes: no senten acidesa ni cremor. La seva incomoditat i malestar es redueix a dolor de panxa, tal vegada algun capítol de vòmit i desgana. Els símptomes es detecten en finalitzar la festa, just després de consumir diversos gelats de xocolata o altres dolços, el nen pot començar a palidecer i queixar-se.

Llavors és temps d’intervenir. Per descomptat, aquesta nit convé que el nen no sopi. Però a més, perquè recuperi el benestar, ajudarà col·locar una borsa d’aigua calenta en l’estómac i beure sorbitos d’una infusió de camamilla, marialluïsa o hierbabuena. Si es tenen nàusees, la beguda calenta pot canviar-se per un refresc de cua sense cafeïna i sense bombolles, que es lleven en donar voltes al líquid amb una cullera.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions