Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Complements per compensar els excessos nadalencs

Els principis actius de complements i plantes reforcen l'acció digestiva i depurativa dels aliments

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 24deDesembrede2007

Èpoques de l’any com el Nadal posen a prova la força de voluntat amb el menjar i la capacitat per deixar de menjar a temps abans que la indigestió faci acte de presència. Però posar límits a les temptacions constants resulta encara més complicat per els qui segueixen alguna teràpia dietètica.


Menjar en Nadal quan es pateix diabetis és complicat perquè les postres dolces tenen una presència universal en les taules. D’igual manera, adequar el menú festiu per els qui tenen dislipemia (colesterol alt o triglicèrids elevats) també té els seus obstacles. En realitat, la dificultat per adaptar les receptes a formes més lleugeres de cuinar no és el problema, sinó més aviat el costum de menjar aliments desaconsellats en aquestes patologies.

El be, el marisc o les salses abundants, així com els embotits i els formatges de l’aguinaldo són massa temptacions alhora i a les quals costa posar fre. L’estómac sol ser un dels grans perjudicats. Necessita diversos dies per reposar-se dels excessos. Tanta quantitat i varietat de menjar es reflecteix de forma instantània en la molesta sensació de ventre inflat provocada per les digestions interminables (massa greix) i les fermentacions intestinals (massa sucres).

Encara que els dies festius són per celebrar-los, i els menús es converteixen al centre d’atenció, es poden adoptar hàbits fàcils per tractar de compensar els excessos esdevenidors. La proposta per a aquestes dues setmanes de festes nadalenques va en dues adreces. D’una banda, incloure dins del menú especial aquells aliments que, per la seva particular composició química, van a ajudar en els processos digestius i depurativos. Per una altra, incloure complements dietètics (comprimits o infusions) abans o després dels menjars perquè, amb els seus principis actius, reforcin les accions saludables dels aliments com són una bona digestió i més depuració.

Espècies per alleujar l’estómac

Algunes espècies i plantes milloren la digestió, eliminen els gasos i afavoreixen l’acció dels sucs de l’estómac

Cuinar amb espècies és un truc après pels nostres avantpassats no només per canviar el sabor dels aliments, sinó com a resposta a fets evidents. Certes espècies i plantes milloren la digestió, eliminen els gasos i afavoreixen l’acció dels sucs de l’estómac. El fonoll, el llorer, l’orenga o la farigola, en la seva justa mesura i en els plats més contundents del menú, serviran per fer-los més digestius. Així mateix, seria molt útil també escollir receptes que portessin hortalisses reconegudes per les seves propietats eupépticas com a escarola, endívia, carxofa o card.

Les infusions exerceixen també la seva labor proporcionant benestar. No obstant això, no sempre es prenen les plantes més indicades i de la millor manera. Algunes són més específiques que unes altres para segons el tipus de dolència. De la mateixa manera, unes resulten més efectives si es prenen abans de menjar i unes altres si es mengen durant les postres. Per exemple, la menta piperita presa abans de menjar afavoreix la secreció de sucs gàstrics i prepara a l’estómac per al complex procés digestiu. Per contra, les propietats medicinals de la melisa i de la camamilla són més evidents si es prenen després d’un menjar, ja que resulten digestives pel seu efecte relaxant de la musculatura. L’anís verd o les llavors de fonoll afavoreixen l’eliminació dels aires, i el seu efecte és igual de positiu, abans o havent dinat.

La regalèssia té un important efecte antiulceroso. Les plantes amargues com el boldo o la carxofa estimulen les secrecions digestives, en particular les del fetge i la vesícula, per la qual cosa ajuden a digerir els greixos i a depurar l’organisme. Els seus resultats són més visibles si es prenen després d’un menjar copiós. La pinya fresca de temporada com a postres és l’elecció més saludable si el menú ha estat contundent en proteïnes (marisc, fregits, carns i peixos), alguna cosa molt habitual per aquestes dates. Així mateix, prendre un o dos iogurts bífidus al dia també és un bon reforç per al sistema digestiu.

La forma d’elaboració de les infusions també influeix en els seus efectes. Per exemple, s’aconsella prendre calentes plantes com l’anís, el fonoll, la menta o la camamilla, ja que parteix de les seves propietats es deuen als olis essencials que concentren i que s’evaporen si la infusió es refreda.

Netejar la sang

Els excessos durant aquests dies dificulten el treball de depuració de la sang que exerceix el fetge

L’alimentació influeix en la circulació de la sang, fent-la més o menys fluïda i alleujant els símptomes derivats d’una mala circulació (pesadez de cap, cames inflades o ronchas vermelles en la pell). Els excessos d’alcohol, grasses, proteïnes i sucres durant aquests dies dificulten el treball de depuració de la sang que exerceix el fetge. La recomanació d’omplir el rebost d’aliments diuréticos i concentrats en antioxidants per depurar l’organisme és un consell vàlid per a totes les persones, i en particular per els qui tenen trastorns circulatoris i són fumadors. Començar cada dia prenent un suc d’aranja, llimona o pastanaga amb taronja és un bon recurs antioxidant.

Dos gots d’infusió diurética al llarg del dia és també una ajuda inestimable per eliminar líquids i evitar així la inflor. A més, en beure més líquids, les deposicions són més consistents i s’eliminen sense tant esforç. Els efectes de plantes diuréticas com la dent de lleó, la cua de cavall, l’ortosifón o la pilosela són suaus però efectius si es prenen quan es té la sensació puntual de retenció de líquids.
No és aconsellable ni prudent recórrer a les plantes laxants (sen, frángula, pela sagrada o ruibarbre) sense assessorament ja que, encara que resolen un restrenyiment passatger, poden provocar desequilibri de líquids i electròlits. Pel seu poder laxativo pot ser útil i suficient prendre diàriament, en aixecar-se o en ficar-se al llit, un iogurt bífidus barrejat amb segó de blat.

PESAT NADAL

Img turron1
Durant els dies de Nadal, les qüestions dietètiques es deixen de costat mentre es cuina. Així ho van comprovar metges de l’Institut Nacional de Salut d’EUA, que van tractar d’identificar si els menjars celebrats durant el mes de desembre es trobaven relaciondas amb el pes. Van avaluar els canvis de pes de 195 persones adultes durant les sis setmanes de festes de finalització d’any, des del dia d’Acció de Gràcies fins a Any Nou. Després dels resultats, els investigadors van constatar que el pes que es guanya durant les festes és menys del que es creu, en concret, una mitjana de 0,370 quilos. No obstant això, els participants amb sobrepès i obesitat van guanyar més, una mitjana de 2,3 quilos.

El fet de pensar que posar-se a dieta en Nadal (el propòsit d’algunes persones) és la solució per no caure en la temptació de menjar torró, resulta en la majoria dels casos una meta inassolible, que condueix a frustració i descoratjament. Els experts en psicologia donen un consell saludable per a aquestes dates: saltar-se el règim durant aquesta època, sent raonable. De fet, lluny de ser perjudicial resulta fins i tot satisfactori des del punt de vista emocional, sense oblidar que la moderació és la millor consellera de salut.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions