Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consells per millorar l’alimentació dels nostres nens

Una bona dieta és clau per cuidar la salut dels petits i prevenir nombroses malalties durant la seva infància i la vida adulta

Sabem que els aliments que consumim determinen en major o menor mesurada el nostre estat de salut. Però no solament és important conèixer què menjar per prevenir certes malalties i portar una alimentació saludable, també quins costums apresos hem de corregir per prevenir aquests mals hàbits que tant ens perjudiquen. Perquè no ho oblides: una de les nostres responsabilitats com a pares és establir unes pautes saludables que resultaran vitals per al desenvolupament i creixement dels nostres fills. A continuació t’ajudem en aquesta tasca amb diverses idees per als desdejunis i els menjars.

Com convertir el desdejuni en la millor manera d'iniciar el dia

El desdejuni és el primer menjar del dia. No obstant això, les presses o el poc d'apetit gens més aixecar-nos fan que de vegades ens saltem aquesta ingesta. En els nens, que no sempre tenen la possibilitat de desdejunar sa més tard, aquest comportament afecta de manera negativa al rendiment escolar i, fins i tot, pot ser l'origen de malalties com l'obesitat infantil, dolències cardiovasculars i major risc de patir determinats tipus de càncer en l'edat adulta.

Per això, aquests són aspectes importants que has de tenir en compte per fomentar un adequat hàbit durant el desdejuni:

  • És important dedicar-li atenció i temps al desdejuni. Intenta reservar-li almenys 15 minuts abans de sortir de casa. Procurar fer-ho asseguts i en una situació el més apaivagada possible.
  • Si és possible, actua com a model i desdejuna amb els teus fills. Els nens tendeixen a imitar les conductes dels seus cuidadors. Recorda que desdejunar sa és tan important per als petits com per als adults.
  • Tria aliments saludables i apetecibles per a ells; així serà més fàcil que els mengin.
  • Cuida l'aspecte i la presentació dels aliments. Si disposes de recipients divertits per als nens, usa'ls per al desdejuni. El menjar els resultarà més atractiva.
  • Premia les seves bones conductes, sobretot les que suposin un esforç per a ells. És suficient amb mostrar entusiasme i alegria davant els assoliments. Paraules com "Què bé, Marta!" o una mostra d'afecte poden provocar un gran efecte a l'educació.
  • Si els teus fills no s'acaben tot el desdejuni, poden portar-se els aliments que no s'hagin acabat al col·legi.
  • Quan el nen es resisteixi a desdejunar, no cal forçar-ho al fet que es prengui els aliments. És important evitar els càstigs perquè el desdejuni no resulti una situació desagradable. Les persones responen millor a estímuls positius.

Com fer que els teus fills mengin fruita i verdures

Imatge: Jill Wellington

Un fet que també preocupa als experts de la salut és el descens del consum de fruites i verdures entre la població, especialment entre els més petits. Més quan la fruita i la verdura suposen un segur per a la salut, ja que aporten una gran quantitat de beneficis, entre ells l'aportació necessària de vitamines, minerals i fibra.

Per tant, assegura't de complir amb la recomanació diària de prendre 3 o més peces de fruita al dia i 2 porcions o més de verdures (preferiblement fresca i variada). Aquestes recomanacions t'ajudaran a aconseguir-ho:

  • Presenta la fruita i verdura de forma apetecible. Netejar-la, tallar-la, col·locar-la de forma divertida, presentar-la en diferents formats (fresca, en compota, en puré, rostida...).
  • La verdura pot ser l'acompanyant perfecte d'un plat de carn o peix. D'aquesta forma, pot resultar més apetitós.
  • La verdura també pot preparar-se amb altres aliments més saborosos que la condimentin.
  • Ofereix als teus fills verdura i fruita variada, de diferents colors. Si des de petits acostumen el seu paladar a diferents sabors, és més probable que quan siguin adults consumen aliments variats.
  • Les característiques de la majoria de les fruites (individuals, no requereixen de recipient, ni de condicions físiques especials) permeten el seu consum en un gran nombre de situacions. Anima als teus fills al fet que es portin fruita al col·legi com tentempié de mig matí.
  • Un de les aportacions importants de la fruita és la glucosa. Per aquest motiu, es converteix en un bon complement per als berenars.
  • Inclou en tots els menjars una porció de verdura: com a acompanyant del plat principal, com a entrant en una amanida, com un ingredient més d'un plat de pasta o d'un rostit, en una pizza, etc.
  • Si els nens no tenen molta gana durant el menjar, no permetis que l'aliment que sempre es deixin sigui la verdura o fruita i solament es mengin el que més els agrada.
  • Explica'ls que la verdura o fruita són aliments importants per créixer i estar sans.
  • Felicita'ls per les bones conductes, per exemple, quan es mengin tota la verdura i la fruita. Amb una senzilla mostra d'afecte o alegria serà suficient.
  • Intenta que la ingesta de fruita i verdura no es converteixi en una situació desagradable. Evita els càstigs i baralles. T'aconsellem una bona dosi de paciència i constància per aconseguir els teus objectius.

Altres consells per tenir en compte durant els menjars

  • Estableix un horari regular per als menjars. Ensenya als teus fills a menjar habitualment a unes hores estipulades. Si demanen alguna cosa entre hores, ofereix-los alternatives saludables (com una mica de fruita). Això serà més fàcil si no hi ha opcions insanes a casa.
  • Evita premiar o castigar amb menjar. No recorris a el menjar com a element de premi o de càstig, ja que es tendirà a ingerir aquells aliments més gratificants, que normalment són més calòrics i poc saludables.
  • Evita veure la televisió mentre es menja. Quan això succeeix, s'atén més al programa de la televisió que al que mengem i als senyals de sacietat que envia el cos, provocant que mengem més.
  • Recorda que el principal objectiu de menjar és alimentar-se. De vegades el menjar es converteix en un recurs social, per entretenir-nos o camuflar un estat emocional. És important que ensenyis als teus fills a superar moments com l'avorriment sense recórrer a el menjar. Si actuem com a model acceptant l'avorriment com alguna cosa natural i buscant altres alternatives com l'oci actiu, ajudaràs al fet que els nens adquireixin autocontrol i que no recorrin al aliment per entretenir-se.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

AECC

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte