Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Conserves vegetals, una opció pràctica i sana

Per les seves propietats saludables, a més de la seva comoditat i varietat, les conserves són una de les fórmules més efectives de conciliació laboral, familiar i culinària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02 de Abril de 2014

Són pràctiques, còmodes de guardar, segures i les que, en general, protagonitzen el “pla B” tan recurrent en totes les llars. Sempre estan disposades a cobrir el plat buit perquè s’ha cremat el pollastre o davant l’oblit de fer la compra, i són un bon remei contra el cansament. Per això, no hauria de faltar en el rebost un bon assortiment de conserves vegetals. En aquest article, es resolen els principals dubtes que desperten les conserves vegetals i se suggereixen les millors maneres de convertir-les en companyes en una dieta saludable i variada.

Imatge: ddsign_estoc

Envasos hermètics i esterilitzats

La seguretat alimentària ha centrat el seu esforç i ha aconseguit oferir aliments envasats de forma hermètica i sotmesos a processos d’esterilització industrial per preservar gran part de les seves propietats: així són les conserves. Aquesta fórmula s’ha guanyat la confiança dels ciutadans que tenen a les seves disposició verdures com a pèsols, faves, espàrrecs, patates, pastanagues, pebrots, espinacs, bledes, carxofes o xampinyons; però també fruites, ja siguin en almívar (pinya, préssec, peres, mànec, cireres) o en confitures o melmelades (mores, taronges, prunes, albercocs, maduixes).

Aquestes conserves vegetals són les més habituals que es troben en pots, en llaunes i en altres recipients o envasos. Els enllaunats s’han sofisticat, tractant de buscar la millor manera de conservar els aliments per més temps, facilitar la seva manipulació, obertura, tancament i apilat i, fins i tot, aconseguir que els envasos siguin reciclables. Així, aquests aliments es poden trobar en borses hermètiques, envasos al buit, packs, briks, llaunes, pots de vidre, envasos de plàstic, etc. Tot són conserves.

Neteja, cocció i preparació

L’elaboració de conserves vegetals comença amb la neteja exterior. Una vegada netes, es poden pelar, trossejar… tot depèn del tipus de verdura i de la combinació que es tingui intenció de preparar. La verdura es bull en abundant aigua i s’introdueix en recipients estèrils. En el cas de les llaunes, aquests recipients -entre els quals s’inclou el vidre- es conserven en aigua i sal. Si seran conserves ultracongeladas, tan solament s’envasen en plàstic estèril i es congelen.

Si bé s’intenten mantenir les propietats nutricionals guardant la màxima fidelitat cap a l’aliment fresc o a la conserva natural o casolana, certes conserves vegetals estan sotmeses a un processament per oferir més varietat i sabors, que altera el nivell de sodi, vitamines i altres nutrients. Això es pot apreciar amb claredat en les llaunes de fruites en almívar i en les melmelades de fruita, a les quals se’ls afegeix gran quantitat de sucre com a part de la seva conservació; en el paté d’olives, elaborat a partir d’oliva triturada i oli d’oliva; o en les verdures precocidas amb una major aportació de sodi, ja que s’usa la sal com a additiu conservant.

Atenció a la sal i al sucre

Cent grams de mongetes verdes crues contenen amb prou feines 4 mg de sodi, mentre que la mateixa quantitat d’aquesta verdura en conserva presenta uns 30 mg d’aquest mineral (gairebé vuit vegades més). Igual succeeix amb el card, amb els espinacs i amb molts uns altres vegetals. El millor per esquivar aquest afegit és esbandir les verdures o, almenys, malgastar el suc, i no afegir més sal en la seva preparació. No és necessari. Aquesta mesura és vàlida per a tots els comensals, però és condició imprescindible per a les persones amb problemes cardiovasculars, d’obesitat o retenció de líquids. També ho és per als nens, que estan educant el seu paladar i els requeriments del qual de sodi són menors que els de una persona adulta.

Amb les fruites, el sucre funciona de conservant, per la qual cosa és aconsellable revisar la quantitat de sucre que porten o de substituts com la fructosa (en qüestió de calories, té les mateixes que el sucre) o additius edulcorants.

Una altra dada important que convé saber és la quantitat d’aliment i el seu percentatge en el preparat. Això inclou també les melmelades de vegetals que es conceben com a “fruites” (els tomàquets, el ruibarbre, la pastanaga, la carabassa, la ceba o el cogombre) que, presentades en confitures, han d’especificar la quantitat que hi ha en la barreja.

Receptes per obrir, amanir, escalfar i degustar

En definitiva, si bé és millor optar per la verdura i la fruita fresca de temporada, les conserves ajuden, i molt, a confeccionar menús saludables. Són una fórmula barata i pràctica per complir amb el propòsit d’incloure dues racions de verdura al dia; una pot ser la guarnició del sopar en forma de mongetes verdes que acompanyen a una truita.

Atès que es parteix d’un aliment ja cuinat, el reescalfament posterior per al seu consum es farà al moment més proper al servei i serà suau, a foc baix. I és que si està una altra vegada molt temps al foc i la temperatura és elevada, continuarà perdent nutrients. Cal tenir en compte que alguns ja s’han perdut durant el cuinat (vitamines del grup B i la vitamina C, sobretot).

Encara que una mica insulsa, la “recepta” d’obrir el pot, escalfar el seu contingut en el cassó i menjar-se uns cigrons amb verdures, per exemple, és una opció més saludable que qualsevol plat precuinat o un bocata mal menjat dempeus. Però les conserves no exigeixen molt i permeten ser una mica més esplèndids. Es pot cuinar en 10 minuts un card en conserva amb ajitos o uns porros a la vinagreta amb els quals acompanyar un filet o un peix a la planxa. També es poden amanir uns cigrons en conserva i, si es disposa d’alguns minuts més, cuinar un arròs amb carxofes en conserva.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions