Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: cafè de color rosa i suplements per a vegetarians

Existeix el cafè rosa? Serveix d'alguna cosa tirar oli a l'aigua de coure la pasta? Quins suplements haig de prendre en una dieta vegetariana? La nutricionista Beatriz Robles respon
Per Beatriz Robles Martínez 4 de octubre de 2021
existe café color rosa azul
Imagen: Getty Images

Existeix el cafè rosa?

Sí, el cafè pot ser rosa o blau. L’oferta de cafès s’ha diversificat en els últims anys i es pot trobar tot tipus de propostes que transformen el seu sabor i el seu aspecte en una beguda atractiva per a grups de població molt joves.

El cafè amb llet convencional pot canviar de color usant alguns productes com l’extracte de remolatxa o les algues, també cúrcuma o xocolata, la qual cosa no implica que es millorin les seves propietats nutricionals. Trobem cafès amb llet roses, blaves o verdes, el color de les quals es deu simplement a l’ús de tints d’ús alimentari.

Altres receptes com el bulletproof (amb mantega i oli de coco) o el coffee in a cone (que se serveix en un cucurutxo comestible) sí que modifiquen completament la composició de la beguda en incloure grans quantitats de greix saturat i sucre.

Una recerca de 2015 de l’Escola de Salut Pública d’Harvard va associar el consum de tres o quatre tasses de cafè al dia amb la reducció del risc de malaltia cardíaca, però aquest benefici s’atribueix al cafè sol, i no poden extrapolar-se a altres begudes que estan compostes bàsicament per ingredients insans i en les quals el cafè és el component minoritari.

Es poden menjar les castanyes crues?

Les castanyes són riques en fibres, aporten vitamina C i B, així com àcid fòlic. També tenen un contingut elevat en tanins, compostos fenòlics que es troben en la part comestible i, sobretot, en la pela i els teixits que l’envolten, produint una sensació d’aspror en la boca que es coneix com astringencia. Algunes varietats de castanyes contenen grans quantitats de determinats tanins que poden produir irritació estomacal o nàusees, i són especialment perjudicials en persones que tinguin problemes renals o hepàtics.

Això se soluciona cuinant-les, ja que la temperatura destrueix els tanins, el nostre organisme les tolerarà millor i guanyarem en sabor, que serà menys amarg. A més, el rostit, torrat o bullit en les castanyes també produeix canvis en el midó, principal component d’aquest aliment, la qual cosa incrementa la seva suculència i millora la seva textura i digestibilitat.

Si les castanyes estan acabades de collir, han de deixar-se “curar” durant uns dies a temperatura ambient o dues setmanes en refrigeració per a facilitar la transformació de part del midó en glucosa i millorar el seu sabor.

Per què no té sentit tirar oli en coure la pasta?

Aquesta pràctica es realitza amb la finalitat que la pasta no es pegui, però és inútil: la diferència de densitat fa que l’oli suri en la superfície de l’aigua i no hi ha forma que contacti amb la pasta.

Per a aconseguir una pasta solta, la solució és remoure-la periòdicament durant els dos primers minuts de cocció, amb el que s’evita que el midó que va deixant anar actuï com a cola. Una vegada que les capes exteriors estan cuites, es frena la sortida de midó i es pot coure sense agitar.

Si es menjarà amb una salsa, tampoc és bona idea tirar oli després de l’escorregut, ja que impedirà que la salsa s’impregni bé.

Com es pot saber si el greix d’un aliment és saludable?

Més que buscar la quantitat de greixos de l’etiquetatge, l’important és evitar els ultraprocesados, inclosos aquells en els quals es destaca l’absència d’ingredients com l’oli de palma. El millor és triar els aliments amb greixos saludables, com a fruita seca, llavors, fruita com l’alvocat, peix poc processat o olis verges com el d’oliva.

Seguiré una dieta vegetariana, quins suplements haig de prendre i quins no?

dieta vegetariana B12Imatge: Getty Images

L’alimentació vegetariana ben planificada, com ha d’estar qualsevol tipus de dieta, és saludable i nutricionalment adequada en totes les etapes vitals, a excepció del període de lactància en nens. Així ho sostenen entitats sanitàries com l’Agència de Salut Pública de Catalunya, el Servei de Salut de Regne Unit o l’Acadèmia Americana de Nutrició i Dietètica.

La vitamina B12 és l’únic nutrient que han de prendre en forma de complement totes les persones que segueixin una dieta basada en vegetals, ja sigui ovolactovegetariana o estricta (sense lactis ni ous). Per a prevenir el dèficit de iode, el Ministeri de Sanitat recomana que tota la població prengui sal iodada, la qual cosa s’aplica també a les persones vegetarianes. La resta de nutrients es cobreix amb la dieta, fins i tot aquells que s’associen a productes d’origen animal, com les proteïnes, el calci, els àcids grassos omega 3 o el zinc. Altres suplements només són necessaris si hi ha un dèficit diagnosticat o si el prescriu un professional sanitari.

Hi ha diferències entre la fruita fresca i l’enfornada?

El processament de la fruita modifica l’estructura de les seves cèl·lules. Així, els sucres que en la fruita sencera són intrínsecs i no suposen un problema per a la salut, passen a ser lliures i es recomana limitar el seu consum. El cuinat també produeix aquest efecte i, encara que es considera que l’alliberament és inferior a la que s’origina amb l’espremut, ha de tenir-se en compte. Per exemple, si fem unes pomes rostides, cal recordar que sempre serà més saludable consumir la fruita sencera.

Com li llevo el sabor amarg a les endívies?

L’endívia és una varietat de xicoira que va començar a produir-se a Bèlgica cap a 1850. Es conrea mantenint les arrels en un ambient fosc, humit i càlid. En aquestes condicions es desenvolupa un brot blanc o verd clar amb textura cruixent, que és la part comestible. El seu sabor és lleugerament amarg, ja que conté lactucina i intibina. Per a controlar la seva amargor cal mantenir-les a les fosques i preparar-les amb un amaniment salat.