Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: cal eliminar la pasta de la dieta per aprimar?

Puc menjar pasta si vull perdre pes? Menjar pastanaga manté el bronzejat? És millor la panela que el sucre? La nutricionista Beatriz Robles respon a aquestes i altres dubtes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24deSetembrede2020
pasta dieta adelgazar Imatge: Getty Images

Cal eliminar la pasta en una dieta per perdre pes?

Moltes dietes proposen reduir la ingesta d’hidrats de carboni, nutrients majoritaris de la pasta, el pa o l’arròs. No obstant això, com indica l’Escola de Salut Pública d’Harvard, la quantitat d’hidrats és menys important que la seva qualitat.

En les farines refinades, per exemple, s’elimina el germen i el segó –les parts del gra que aporten la fibra i són més riques en nutrients–, i solament es manté l’endospermo. Est està format per midó que, en ingerir-ho, es transforma en glucosa i produeix becs de sucre en sang, obligant al pàncrees a treballar més per produir insulina. Si aquest procés es repeteix constantment, el cos necessitarà més quantitat d’insulina (els alts nivells de la qual afavoreixen l’acumulació de greix corporal) per aconseguir baixar la glucosa.

Al contrari que les farines refinades, els cereals integrals no es relacionen amb l’increment de pes, però sí amb un menor risc de diabetis tipus 2, malalties cardiovasculars i mortalitat. És a dir, la pasta, l’arròs o el pa poden consumir-se en aquest tipus de dietes, sempre que siguin integrals.

Hi ha diferències entre el salmó salvatge i el de piscifactoria?

La carn dels salmons és d’un color grisenc, però adquireix la tonalitat rosada a partir de la dieta: el salmó salvatge menja crustacis i microalgas que contenen pigments vermells coneguts com astaxantina. En els salmons d’aqüicultura, aquests pigments s’afegeixen als pinsos per aconseguir el color desitjat. Nutricionalment, el peix de piscifactoria sol ser més gras, ja que gasta menys energia a desplaçar-se. A més, com el seu contingut en àcids grassos omega 3 depèn del tipus d’alimentació que rebi, est serà més elevat i s’assemblarà més al que té el salmó salvatge com més oli de peix s’inclogui en la seva dieta.

És millor la panela que el sucre?

En el procés de l’obtenció del sucre a partir de canya s’obtenen sucs en els quals hi ha sacarosa i altres compostos com a vitamines del grup B o minerals. En aquest punt es pot obtenir sucre blanc, separant la sacarosa i cristal·litzant-la. Si no hi ha separació, la barreja (que es coneix com a “mel”) se segueix concentrant fins a aconseguir un contingut elevat de sòlids, que serà la panela. Malgrat la seva fama d’alternativa saludable al sucre de taula, el seu compost principal és el mateix: la sacarosa (fins a un 90 %). Les petites quantitats de proteïnes, vitamines i minerals que aporta no són significatives en el conjunt de la dieta.

Són recomanables les begudes de pèsols?

Aquest producte vegetal s’elabora amb la proteïna del llegum, i es barreja amb aigua, sal, aromes, micronutrientes i, generalment, sucres. Conté una proteïna de millor qualitat que altres begudes vegetals (com la de civada, la d’arròs o la d’ametlles), però inferior a la beguda de soia, que seria una millor opció nutricional.

Quins són els riscos del sedentarisme?

sedentarismo afecta salud
Imatge: Getty Images

Les persones amb malalties cardiovasculars, hipertensió arterial, obesitat o diabetis pertanyen als grups amb major risc d’agreujar els símptomes d’altres malalties, com s’ha pogut veure amb la covid-19, que es presenta amb símptomes greus en persones amb aquestes patologies, segons el Ministeri de Sanitat. Per això, el control d’aquestes malalties cròniques és molt important. D’altra banda, el confinament, que és eficaç per evitar la transmissió del virus, va obligar a reduir l’activitat física, la qual cosa va empitjorar les malalties metabòliques.

Un recent estudi publicat en Nutrients reflecteix que períodes breus de sedentarisme dificulten el control de la glucosa en sang, produeixen pèrdua de massa muscular, incrementen la resposta inflamatoria i alteren el perfil dels lípids en persones amb sobrepès, efectes més acusats en persones majors. Per tant, evitar el sedentarisme, realitzant taules d’exercicis ben programades, pot tenir un paper important en la reducció del risc.

Què són les calories buides?

Calories buides és el nom que se’ls dona a les calories que procedeixen d’aliments que solament aporten energia, sense que aquestes s’acompanyin de nutrients essencials com a vitamines i minerals. És el cas de productes com la brioixeria o les begudes ensucrades, que inclouen greixos de mala qualitat i sucres simples, i desplacen el consum d’aliments amb major densitat nutricional.

Menjar pastanaga ajuda a mantenir el bronzejat?

No. L’augment de betacarotenos en sang provoca un color ataronjat en la pell, però no té a veure amb el sol. El que ocorre quan mengem molta pastanaga i altres vegetals rics en betacarotenos (pigments vermells, ataronjats i grocs, precursors de la vitamina A) és que s’eleva la concentració de caroteno en sang i es diposita en la capa externa de la pell, en la suor i en el greix. Aquest augment de betacarotenos en sang es manifesta com carotenoderma, una pigmentació visible de color ataronjat que pot assemblar-se a la qual s’aconsegueix amb el bronzejat i que es veu, sobretot, en zones en les quals es produeix més suor, com els palmells de les mans i les plantes dels peus (però pot estendre’s a tot el cos).

Quan es deixa de prendre el sol cau la producció de melanina, que és el pigment que enfosqueix la pell. Això, unit a la renovació natural de les cèl·lules que formen la capa superficial de la pell (les cèl·lules de l’epidermis tenen una vida d’entre 8 i 30 dies), fa que el color daurat es vagi perdent. Si una vegada que deixem de prendre el sol incorporem aliments rics en betacarotenos a la dieta, podrem apreciar un to ataronjat en la pell, però no és conseqüència que es perllongui el bronzejat, sinó que l’estem “tiñendo” des de dins.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

mitos-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions