Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: carbó activat i ‘menjades parany’ per a aprimar

El carbó activat serveix per a aprimar? La falta de somni influeix en el pes? Els vegetarians tenen dèficit de pujol? La nutricionista Beatriz Robles respon a aquestes i altres dubtes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 22deGenerde2020
carbon activado pan sandwich adelgazar Imatge: Getty Images

Carbó activat: què és i per a què s’utilitza?

El carbó activat és un mineral molt porós amb gran capacitat d’adsorció, per la qual cosa s’empra via oral en el  tractament d’intoxicacions agudes produïdes per la ingesta d’alguns fàrmacs o productes tòxics. No s’absorbeix en l’intestí, de manera que només és eficaç mentre la substància  problemàtica estigui en el tracte digestiu. També s’utilitza com a ingredient ganxo per a vendre productes amb un característic color negre, als quals s’atribueixen falses propietats desintoxicantes.

El carbó activat té efectes desintoxicantes?

L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) sí ha reconegut la capacitat d’aquest compost per a reduir la flatulència després dels menjars, però aquest efecte sol s’aconsegueix amb aliments que continguin, almenys, un gram de carbó activat per ració, quantitat molt  superior a la que s’empra en les begudes i aliments que es comercialitzen com “detox“.

D’altra banda, la Xarxa d’Intercanvi de Riscos Emergents de l’EFSA considera l’increment de consum d’aquests productes com un risc emergent, ja que el carbó activat pot alterar l’eficàcia d’alguns fàrmacs com a anticonceptius i medicaments per a tractar malalties cardíaques o diabetis.

I efectes secundaris?

En princio, si es pren en un aliment de manera ocasional, no caldria alarmar-se ja que no provocaria cap dèficit nutricional. El problema apareix quan la seva ingesta es converteix en un hàbit i fora de control mèdic, amb conseqüències negatives per a la nostra salut, encara que es prengui en forma de suplements o de batuts detox. A més, pot no ser compatible amb la presa de medicaments o de tractaments mèdics específics podent provodar obstrucció intestinal, entre altres.

La falta de somni influeix en el pes?

La baixa qualitat qualitativa i quantitativa de somni podria ser factor de risc d’obesitat, ja que afecta l’acció de la insulina, accentua el sedentarisme i afavoreix la ingesta d’aliments insans. A més, podria produir canvis en la grelina i la leptina, hormones que controlen l’apetit. No obstant això, mancada evidència científica i la relació no està confirmada.

El vinagre té propietats aprimadores?

No. L’EFSA no permet indicar que el vinagre ajuda a aconseguir o mantenir el pes corporal, ja que no hi ha evidència científica. És segur en plats, però en grans quantitats (diverses cullerades al dia o diluïda en aigua com a beguda) i en un patró dietètic amb restriccions d’aliments, pot tenir efectes greus.

Puc consumir quefir si estic embarassada?

kefir bacteria fermentacion
Imatge: Getty Images

En afegir llet a grans de quefir, formats per cultius de llevat i bacteris làctics, s’obté el fermentat del mateix nom, un producte amb una quantitat petita i variable d’alcohol. Per precaució, les dones embarassades haurien d’evitar el seu consum, sobretot si s’elabora a casa, ja que no es controlen les condicions de fermentació ni el contingut d’alcohol.

Els vegetarians tenen dèficit de pujol?

El pujol és un nutrient essencial, fonamental per al bon funcionament del cervell i el sistema nerviós, i que se sintetitza en el fetge. L’EFSA considera que aquesta síntesi pot ser insuficient, per la qual cosa ha d’obtenir-se a través de la dieta: estableix ingestes adequades (IA) de 400 mg/dia per a adults. S’estima que a la UE consumim entre 269-468 mg/dia, per la qual cosa una part de la població podria no estar ingerint suficient. Per a l’Institut Nacional de Salut dels EUA, no complir amb les IA no condueix necessàriament a un dèficit en persones sanes no embarassades.

Específicament en vegetarians, la posició de l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica dels EUA és que, encara que els ous i la carn són les majors fonts dietètiques de pujol, també pot trobar-se en una àmplia varietat d’aliments d’origen vegetal en quantitats més petites, per la qual cosa és important que es prioritzi la ingesta d’aliments rics en pujol com la soia i la fruita seca. L’únic nutrient que deu suplementarse en la dieta vegetariana és la vitamina B12.

Són eficaços les ‘menjades parany’ per a perdre pes?

En dietes per a perdre pes, les cheat meals o “menjars parany” consisteixen a saltar-se un dia aquest règim i menjar lliurement qualsevol tipus de producte. En la majoria dels casos inclouen  grans racions d’aliments d’alta densitat calòrica, el consum de la qual es correspon amb episodis de fartanera, com es revela en una recerca publicada en l’International ‘Journal of Eating Disorders.

S’està estudiant l’efecte fisiològic d’aquestes ingestes lliures sobre les hormones que regulen la fam i la sacietat, però encara no hi ha evidències sòlides. A més, en el procés de pèrdua de pes intervenen també factors ambientals i psicològics que cal tenir en compte. Per a algunes persones aquest plantejament pot millorar l’adherència a una dieta restrictiva i actuar com a motivador, però va en contra del que es considera una dieta saludable.

Encara que encara hi ha pocs estudis publicats, alguns ja apunten a una possible relació entre aquestes sobreingestas després de períodes de restricció i el desenvolupament de trastorns del comportament alimentari.

Els nens poden prendre begudes vegetals?

Aquests productes (d’ametlla, arròs, civada…) tenen una composició completament diferent a la de la llet, per la qual cosa no són aliments nutricionalment comparables.

Entitats científiques com l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica (els EUA) i l’Acadèmia Americana de Pediatria no recomanen el seu ús com a substituts de la llet en nens d’entre un i cinc anys, però sí que poden ser útils quan existeix una al·lèrgia o intolerància o per a elaborar preparacions culinàries en les quals generalment s’usa llet. No obstant això, fan una excepció amb la beguda de soia, que sí que consideren apta com a substitut. El Servei Nacional de Salut de Regne Unit indica, a més, que els menors de cinc anys no han de prendre begudes d’arròs, a causa del seu contingut en arsènic.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

mitos-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions