Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: els suplements de magnesi aixequen l’ànim?

El magnesi millora l'estat d'ànim? I l'equinácea, reforça el sistema immunitari? Com suplir la falta de vitamina D? La nutricionista Beatriz Robles respon a aquestes i altres dubtes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 07 de Juny de 2020

Els suplements de magnesi aixequen l’ànim?

El dèficit de magnesi s’associa a símptomes com a debilitat muscular, fatiga, depressió o irritabilitat. Així, la seva ingesta es relaciona amb una reducció del cansament i la fatiga i amb una funció psicològica normal, ambdues declaracions de propietats saludables permeses per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA). Però la institució també considera que els nostres requeriments de magnesi poden obtenir-se fàcilment a partir de la dieta normal (es troba en aliments com el formatge, les llavors, la fruita seca i els cereals, entre uns altres) i, per tant, no hi ha necessitat de suplementación.

Un metaanálisis internacional de 2018, en el qual van participar investigadors de la Universitat de Navarra i de l’Institut de Salut Carlos III, va analitzar específicament l’evidència sobre l’efecte dels complements de magnesi sobre l’estat d’ànim, i no va trobar que tinguessin efectes superiors al placebo.

Com es pot suplir la falta de vitamina D?

La vitamina D intervé en el funcionament del sistema immune i en la regulació del calci i el fòsfor (amb implicacions sobre la salut òssia). S’ha suggerit que el seu dèficit té un paper en certes malalties (alteracions reproductives, càncer, diabetis), però encara s’està investigant sobre això. Segons l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica, les dades assenyalen que, a Espanya, una part important de la població general tenia deficiència moderada de vitamina D abans del confinament. La font principal d’obtenció d’aquesta vitamina és l’exposició solar, però fins i tot en situacions normals el temps que passem a l’aire lliure és limitat, per la qual cosa la reclusió a casa ha pogut empitjorar relativament aquesta insuficiència, més que desencadenar-la.

Per millorar el nostre estatus de vitamina D, es recomana exposar-nos al sol en cames, braços i cara 15 minuts 3 vegades a la setmana (per a períodes perllongats d’exposició es recomana protecció solar) i incrementar la ingesta d’aliments que la contenen, com el peix, ous, làctics i altres productes enriquits.

Haig de rentar les amanides en borsa?

No. Les amanides que es presenten en borses com a barreges de fulles de diferents vegetals ja estan higienizades. Si les rentem, podríem contaminar-les amb els microorganismes que hi hagi en les superfícies i utensilis. Això sí, per assegurar-nos que efectivament ja estan netes, hem de fixar-nos que posi en l’envàs “rentada” o “llista per a consum”.

ensalada de bolsa lavar
Imatge: Getty Images

 

Quines begudes saludables puc prendre a l’estiu?

Amb la calor és habitual sortir a prendre alguna cosa fora de casa o portar-se begudes al camp o a la piscina. No obstant això, l’oferta és molt àmplia i la seva qualitat nutricional absolutament variable.

Entre les pitjors opcions es troben les begudes energètiques (tenen gran quantitat de sucres lliures, cafeïna i compostos que poden ser problemàtics para determinats col·lectius, com el ginseng en dones embarassades), els refrescs i les begudes alcohòliques (inclosos el vi i la cervesa) amb esment especial als còctels. S’ha de tenir precaució amb els “falsos saludables” com les begudes isotòniques, els sucs amb llet o els refrescs de te: la gran majoria està carregada de sucre i amb poca densitat nutricional.

En aquestes ocasions es poden demanar refrescs sense sucre o cerveses “0,0 %” (cal recordar que les “sense alcohol” poden contenir fins a 0,9 graus d’alcohol).

Les millors eleccions serien l’aigua (amb gas i llimona o amb sabors, per exemple), cafè amb gel o infusions fredes (com el te gelat).

Per què surt una capa blanca en la xocolata?

Quan el greix de la xocolata està sòlida, forma cristalls la configuració dels quals influeix sobre la lluentor, el color i la textura. La calor fon el greix i, en baixar la temperatura, torna a l’estat sòlid però forma cristalls diferents, que reflecteixen la llum de diferent manera (sembla blanc) i li donen una textura granulosa.

Els anacards crus, estan crus de debò?

No. Aquesta fruita seca conté urushiol, un fenol capaç de desencadenar reaccions al·lèrgiques com a erupcions. Per evitar-ho, se sotmeten a un tractament amb vapor, per la qual cosa no són estrictament “crus”. Tots els que hi ha al mercat han estat processats per eliminar el risc.

L’equinácea reforça el sistema immunitari?

En la Unió Europea no és legal esmentar propietats saludables sobre la planta Echinacea angustifolia, fins i tot els seus beneficis sobre el sistema immune. No obstant això, els complements alimentosos d’equinácea es promocionen com a preventius i coadjuvants del tractament d’infeccions respiratòries. Una recerca Cochrane (estudi que revisa l’evidència científica) va determinar que els productes a força d’equinácea no mostren beneficis durant els refredats, però podrien tenir un lleuger efecte preventiu d’escassa rellevància clínica. Una revisió publicada en la revista científica JAMA tampoc va trobar que la ingesta d’equinácea reduís la durada dels refredats.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions