Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: menjar soia, vitamina D i al·lèrgia als cacauets

És dolent per a la salut consumir molta soia? A qui es recomana la dieta FODMAPS? Els bolets aporten vitamina D? La nutricionista Beatriz Robles respon a aquestes i altres dubtes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 06deSetembrede2021
consumo de soja y salud Imatge: bigfatcat

Menjar molta soia és dolent per a la salut?

Existeix la creença que el consum d’altes quantitats de soia pot ser perjudicial per a la salut pel seu contingut en isoflavonas, composts d’estructura similar als estrògens, hormones sexuals fonamentalment femenines. Això ha portat a pensar que el seu consum pot interferir en el desenvolupament dels homes durant la pubertat, o incrementar el risc de càncer de pit en dones.

No obstant això, els aliments a base d’aquest llegum –com el tofu, l’edamame, la soia texturizada o la beguda de soia– no contenen nivells suficients d’isoflavonas per a produir efectes adversos. Més aviat al contrari: el Fons Mundial de Recerca del Càncer (WCRF) considera que la soia és un aliment segur, una font excel·lent de proteïna i que els beneficis del seu consum, especialment quan s’empra com a substitut de les carns vermelles i processades, superen àmpliament qualsevol risc potencial.

Però, ull, perquè això no s’aplica als suplements que contenen isoflavonas de soia. Aquests complements no són recomanables, ja que contenen quantitats elevades d’isoflavonas i hi ha dubtes sobre la seva seguretat.

Per què hi ha additius autoritzats a Europa i no als EUA?

A la Unió Europea (UE) només poden utilitzar-se els additius alimentaris que s’hagin avaluat per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA). En la revisió es tenen en compte des de quina mena d’aliments solem consumir i la seva quantitat, fins a quins grups d’edat els prenen amb més freqüència. D’aquesta forma, es coneix quina exposició tindrem a l’additiu estudiat.

Si tenim en compte que normalment s’autoritzen additius quan així ho sol·licita la indústria, és lògic que variïn depenent del país i els seus costums alimentaris, sense que això signifiqui que siguin menys segurs.

Com funciona una fregidora sense oli?

Aquests electrodomèstics funcionen com els forns de convecció: fan circular aire calent al voltant de l’aliment. L’avantatge és que, en tenir una grandària petita, són més eficients que els forns. Comparant-ho amb la fritada, pot cuinar pràcticament sense oli, per la qual cosa l’aportació calòrica és menor i es redueix la formació de compostos perjudicials com l’acrilamida.

Els al·lèrgics als cacauets també tenen al·lèrgia a la fruita seca?

alergia a cacahuete y frutos secos
Imatge: Getty Images

A la UE és obligatori destacar en l’etiquetatge la presència de qualsevol de les 14 substàncies que s’han identificat com a responsables de la major part de les reaccions d’al·lèrgia, intolerància o sensibilitat alimentària. Es poden localitzar fàcilment en la llista d’ingredients, perquè apareixen ressaltades amb una tipografia diferent (en negreta, majúscula o amb el fons d’un altre color). En els productes en els quals no hi ha llista d’ingredients també es protegeix al consumidor, perquè ha de posar “conté” seguit del nom de la substància problemàtica.

En la nostra cultura gastronòmica, els cacauets es consumeixen en el mateix context que la fruita seca, com tentempié o per a enriquir els plats, però botánicamente són llegums. Per aquest motiu, en la llista d’al·lergògens els cacauets apareixen separats dels fruits de pela (el que coneixem com a “fruita seca”).

No obstant això, s’estima que entre el 20% i el 50% de les persones al·lèrgiques als cacauets, també ho són a la fruita seca i, donada la gravetat de les reaccions, s’aconsella que evitin qualsevol fruit de pela.

A qui es recomana la dieta FODMAPS?

Aquesta dieta restringeix la ingesta d’hidrats de carboni de petita grandària –com la fructosa o la lactosa– que es troben en vegetals i poden ser fermentats pels microorganismes intestinals. Es proposa com a tractament de patologies com la síndrome d’intestí irritable o la malaltia de Crohn, però només ha de seguir-se durant un temps i sota la supervisió d’un nutricionista o professional mèdic.

Els xampinyons i els bolets són font de vitamina D?

Només uns pocs aliments com el peix blau, els ous o els lactis contenen quantitats rellevants de vitamina D. La seva ingesta no cobreix els nostres requeriments, per la qual cosa la major part (fins al 90%) l’obtenim en exposar la pell al sol.

Els fongs no són estrictament vegetals i, a diferència de les plantes, contenen ergosterol, una molècula que pot transformar-se en vitamina D quan s’exposa als raigs ultraviolats, com ocorre amb els bolets silvestres en algunes èpoques de l’any.

En el cultiu solen rebre només llum indirecta, per la qual cosa el seu contingut en vitamina D és baix. No obstant això, s’ha vist que si s’exposen una estona al sol després de collir-los o fins i tot després d’assecar-los, s’incrementa notablement el seu contingut en vitamina D i aquesta es manté durant l’emmagatzematge i el cuinat, podent ser una interessant font dietètica d’aquesta vitamina.

Quina és la diferència entre el cafè mòlt i el cafè soluble?

El cafè mòlt s’obté triturant les baies torrades de cafè i no es dilueix en aigua: per a obtenir la beguda es deu infusionar en aigua calenta. L’instantani, soluble o “extracte de cafè” s’elabora extraient els compostos aromàtics amb aigua calenta, que posteriorment es filtra i concentra. La mescla resultant es deshidrata per a convertir-ho en una pols seca que es dissol amb facilitat.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions