Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consultori nutricional: suplements per al bronzejat, dietes i efecte io-io

Són eficaços les pastilles de bronzejat? Per què es produeix l'efecte io-io després de les dietes? Puc tornar a congelar el pa precuit? La nutricionista Beatriz Robles respon

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 12deJuliolde2021
suplementos de bronceado Imatge: Getty Images

Els suplements per al bronzejat, funcionen?

Els suplements i pastilles bronceadoras contenen betacarotenos, uns pigments precursors de la vitamina Al fet que es dipositen en l’epidermis, especialment en zones en les quals es produeix suor (com els palmells de les mans i els peus), i tenyeixen la pell des de dins. No tenen efectes adversos i el resultat s’assembla al bronzejat, però el to és més ataronjat. Els betacarotenos poden reduir lleugerament el risc de cremades solars, però aquest efecte és molt petit, només apareix en pells molt sensibles i no disminueix les possibilitats de patir càncer de pell.

En alguns casos, aquestes píndoles contenen L-tirosina, un aminoàcid essencial necessari per a la producció de melanina (el pigment que dóna el color bru), però no és eficaç per a facilitar el bronzejat. També solen incorporar antioxidants, que ajuden a combatre les conseqüències de la radiació solar, però en cap cas serveixen com a substituts dels protectors solars.

Qualsevol efecte que se li atribueix als betacarotenos s’aconsegueix integrant en la dieta aliments rics en aquests compostos, com a pastanaga, tomàquet, bròcoli o carabassa, sense necessitat de suplements.

Es pot tornar a congelar el pa precuit?

congelar pan precocido
Imatge: Alexas_Fotos

El pa precuit és un producte al qual s’ha interromput la cocció abans d’acabar. Es conserva congelat o envasament en atmosferes modificades i el consumidor o el comerç realitzen un breu enfornat final. Pot congelar-se una altra vegada sense que això posi en perill la nostra salut, però el seu sabor i textura poden deteriorar-se.

Per què no es pot donar remolatxa a un bebè?

La remolatxa i altres verdures, com els espinacs, les bledes, la col i les borratges, contenen nitrats de manera natural. Aquests compostos no són tòxics, però es transformen en nitrits, que sí que poden provocar efectes adversos, especialment en nens molt petits. Si hi ha nitrits, l’hemoglobina dels bebès pot transformar-se amb facilitat en metamioglobina, que transporta l’oxigen en la sang, però no pot alliberar-lo en els teixits. Això provoca dificultats per a respirar, fatiga i un característic color blau.

Per a reduir el risc, l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) recomana no donar remolatxa, espinacs i col a nens menors de 12 mesos. La borratja no ha d’introduir-se abans dels tres anys. L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) amplia la restricció a les bledes i recomana donar com a màxim 45 grams d’espinacs o bledes al dia a nens entre un i tres anys. S’han d’evitar totalment si el petit té una infecció gastrointestinal.

S’evapora l’alcohol quan l’usem per a cuinar?

Existeix la creença que, en cuinar amb cervesa, vi o licors, l’alcohol s’evapora per efecte de la calor. És fals. Encara que sí que es produeix certa degradació, el plat pot conservar entre el 4% i el 85% de l’alcohol depenent de la forma del recipient, de la calor i, sobretot, del temps aplicat: tècniques ràpides com el flamejat a penes ho destrueixen.

Això s’ha de tenir en compte sempre, però especialment quan es cuina per a persones que tinguin contraindicat el consum de qualsevol quantitat d’alcohol, com a dones embarassades, persones sota alguns tractaments farmacològics i menors d’edat.

L’edulcorant eritritol, és millor que uns altres?

L’eritritol pertany a la família dels polialcoholes, com el sorbitol o el maltitol. Apareix de manera natural en les fruites i aliments fermentats, però també s’obté de manera industrial. El seu poder edulcorant és inferior al del sucre (70%) i no aporta quilocalories. Encara que es tolera millor que uns altres, existeix risc d’efectes intestinals adversos, per això, tots els aliments que continguin més del 10% han d’indicar que “pot provocar efectes laxants”. Un adult pot consumir al dia fins a 0,79 g per quilo de pes; és a dir, 55 g per a una persona de 70 quilos.

Per què es produeix el ‘efecte io-io’ després de seguir algunes dietes?

dieta adelgazar efecto yoyo
Imatge: Getty Images

Coneixem com a efecte io-io o efecte reboti a encadenar períodes de pèrdua de pes amb uns altres en els quals es recuperen els quilos. L’augment de pes es deu al fet que el balanç energètic (les calories que ingerim respecte a la que gastem) surt positiu, la qual cosa porta a emmagatzemar l’excés en forma de greix. El que no sempre es té en compte és que hi ha infinitat de factors, més enllà del menjar i l’exercici, que afecten aquest desequilibri energètic (genètics, socials, psicològics…) i que estem dissenyats per a protegir les reserves de greixos, la qual cosa era molt útil quan l’accés a aliments era limitat, però ara és un desavantatge.

En perdre pes es produeixen canvis hormonals i metabòlics i es modifica la nostra composició corporal, la qual cosa pot ajudar-nos o fer més difícil mantenir la línia. Per exemple, si aprimem molt ràpid a costa de perdre massa muscular, necessitarem menys calories i ens costarà estabilitzar el pes. Per a aconseguir un pes saludable i conservar-lo és clau l’adherència a una pauta d’alimentació i exercici que s’adapti als nostres gustos i hàbits perquè la puguem mantenir tota la vida.

Quines propietats té el tahín?

El tahín o tahini és una pasta de llavors de sèsam mòltes. A més d’aportar sabor, és nutricionalment molt ric en greixos insaturats, proteïnes i calci, que s’aprofiten molt millor a partir de les llavors de sèsam triturades que senceres. Encara que és altament calòric, pot emprar-se com una font de greix saludable més, juntament amb la fruita seca o l’oli d’oliva. Pot menjar-se només, en salsa o com a ingredient d’altres preparacions, com l’humus o el bava ghanoush (puré d’albergínia).

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

Dieta suplements

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions