Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consum de niacina contra el colesterol

Aquesta vitamina resulta efectiva per a augmentar el colesterol beneficiós (HDL) i és clau per a optimitzar l'obtenció d'energia dels macronutrients

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 02deDesembrede2003
Img huevos Imatge: cursedthing

La niacina és fonamental per a l’obtenció d’energia i, en dosis elevades, per a disminuir el colesterol LDL (perjudicial) i els triglicèrids. És una vitamina hidrosoluble amb diferents accepcions terminològiques (nicotinamida, àcid nicotínic, vitamina B3 o factor PP), que es va descobrir durant la recerca sobre la pel·lagra. Aquesta malaltia, provocada per una deficiència crònica de niacina, va ser freqüent en el segle XVIII en països com Espanya i Itàlia i, més tard, als Estats Units. En l’actualitat, el dèficit de niacina és poc probable, ja que es troba dispersa en multitud d’aliments i en alguns fins i tot s’afegeix. A més, l’organisme la sintetitza a partir d’altres nutrients com l’aminoàcid triptòfan. Només en països amb escassos recursos alimentaris i una dieta poc variada es diagnostiquen casos de pel·lagra.

De vitamina a fàrmac per al colesterol

En dosis elevades, la niacina contribueix a millorar el perfil lipídic. Disminueix el colesterol LDL (perjudicial) i els triglicèrids, i s’ha demostrat que és la substància més eficaç per a augmentar el colesterol HDL (beneficiós). Com a inhibidor de la síntesi de lipoproteïnes, s’usa des de la dècada dels cinquanta per al tractament de la hipercolesterolemia.

El principal inconvenient és que, segons dades clíniques, són necessàries dosis entre 50 i 75 vegades superiors a la ingesta diària recomanada. Per aquest motiu, el consum de niacina present en els aliments és insuficient per a aconseguir els efectes terapèutics esperats. A més, la prescripció mèdica és condició indispensable per a prendre aquest fàrmac, ja que la seva ingesta no està exempta d’efectes secundaris.

Important per a l’obtenció d’energia

Juntament amb els efectes en el control del colesterol, la niacina és una de les vitamines que actuen com a coenzims en el metabolisme, a més de la B1, B2, B5, B6 i B8. Per metabolisme s’entén el conjunt de reaccions químiques que experimenten els macronutrients dels aliments (hidrats de carboni, proteïnes, greixos) en l’organisme. Moltes d’aquestes reaccions només es duen a terme, i de la manera més eficient, gràcies a la presència de les citades vitamines. Aquestes no actuen com a tals, sinó que formen un derivat que es denomina coenzim.

La niacina és un component dels coenzims NAD (nicotín adenin dinucleótido) i NADP (nicotín adenin dinucleótido fosfat), presents en totes les cèl·lules i indispensables en les reaccions d’oxidació-reducció que succeeixen per a l’obtenció d’energia (ATP) dels macronutrients. Es denominen coenzims perquè es necessiten perquè actuï l’enzim, una proteïna que opera com a catalitzador en les reaccions químiques que esdevenen en els milions de cèl·lules de l’organisme. Gràcies als enzims, les reaccions ocorren a gran velocitat. Com a vitamina, la niacina participa en les funcions de manteniment de la pell, el sistema nerviós i el digestiu.

Què menjar per a evitar deficiències

Els bacteris intestinals són capaços de sintetitzar la niacina a partir de triptòfan, un aminoàcid abundant en els ous i en la llet, si bé aquesta quantitat resulta insuficient per a cobrir les necessitats diàries i ha de completar-se amb el consum d’altres aliments. En particular, la vitamina està dispersa en carns, peixos, vísceres, formatges, llevat, cereals integrals i lleguminoses.

Tenen risc de sofrir dèficit de niacina els qui segueixen dietes molt desequilibrades i amb poques proteïnes

Com que el triptòfan és un precursor d’aquesta vitamina, les seves necessitats s’expressen com a equivalents de niacina per a tenir en compte la contribució d’aquest aminoàcid al total. Per cada 60 mil·ligrams de triptòfan s’obté un 1 mil·ligram de niacina. Les ingestes diàries recomanades per a les persones adultes s’estableixen entre 16 i 20 mg Equivalents de Niacina (EN), en el cas dels homes, i de 12 a 17 EN per a les dones. Aquestes hauran d’incrementar la ingesta en 2 i 3 EN durant la gestació i la lactància, respectivament.

El dèficit de niacina en l’actualitat és poc probable, ja que es troba dispersa en multitud d’aliments. Són grups de risc els qui segueixen dietes molt desequilibrades i amb poques proteïnes. La seva deficiència crònica provoca una malaltia greu coneguda com a pel·lagra o “síndrome de les tres D”, ja que els seus símptomes característics en estats avançats són la demència, la dermatitis i la diarrea.

La incidència de pel·lagra s’associa a poblacions la dieta diària de les quals es recolza en el consum de blat de moro. Aquesta relació té una explicació: el blat de moro s’ha reconegut com un aliment pobre en niacina o vitamina B3, principal factor causal de desenvolupament de la malaltia. No obstant això, la nixtamalización és una tècnica que augmenta la disponibilitat de la niacina en el blat de moro.

En les etapes inicials de la manca es desenvolupen altres símptomes menys característics com a feblesa muscular, anorèxia (falta d’apetit), digestions difícils i erupcions cutànies. La falta de niacina i triptòfan es combina amb la de vitamina B6 o piridoxina, ja que d’aquesta última depèn la conversió del triptòfan en niacina.

TOXICITAT

Les altes dosis de niacina poden provocar toxicitat hepàtica, molèsties gàstriques, picor i enrogiment de la pell. Per això, sempre és convenient consultar amb un professional sanitari abans de prendre suplements de vitamines.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions